قطب سیب زمینی کشور در حسرت صنایع تبدیلی

استان همدان با کسب رتبه اول تولید سیب زمینی در کشور، از نبود صنایع تبدیلی این محصول رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سیب زمینی از غنی‌ترین منابع پروتئینی است که نقش مهمی در تغذیه و تأمین امنیت غذایی مردم جهان دارد و سالانه بین ۲۰ تا ۲۲ در صد  سیب زمینی کشور در استان همدان تولید می شود.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

سطح زیر کشت سیب زمینی در اراضی کشاورزی استان بیش از  ۲۱ هزار هکتار است و  این امر موجب شده تا همدان به عنوان قطب اصلی تولید سیب زمینی کشور شناخته شود.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

کشاورزی استان همدان به عنوان مهمترین محور توسعه با وجود پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته همچنان با مشکلات گوناگونی مواجه است.

امیرلاهوتیان، مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پارسال در  ۲۱ هزار و ۸۸۰ هکتار از اراضی استان سیب زمینی تابستانه و پاییزه کشت شد، افزود: امسال هم ۲۱ هزار و ۲۲۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول  است.

او ادامه داد: امسال سطح زیر کشت سیب زمینی تابستانه در استان همدان ۹ هزار و ۳۸۷ هکتار است و پیش بینی می شود  ۱۱ هزار و ۸۳۳ هکتار از اراضی استان همدان هم سیب زمینی پاییزه کشت شود .

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۳۹۷ هزار و ۱۰۰ تن سیب زمینی  تابستانه در استان همدان برداشت شود .

برداشت سیب زمینی تابستانه از اواخر تیر آغاز شده  است و تا اواخر آبان ادامه دارد.

لاهوتیان با بیان اینکه یک پنجم سیب زمینی کشور در همدان تولید می‌شود، گفت: این استان از نظر سطح زیر کشت سیب زمینی رتبه دوم و از نظر تولید رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: بر اساس سیاست گذاری این سازمان باید میزان  تولید سیب زمینی در استان  ثابت و از کشت بی رویه این محصول پر آب برجلوگیری شود.

 برای عمل آوردن هر هکتار سیب زمینی ۱۰ هزار متر مکعب آب مصرف می شود . 

لاهوتیان گفت: بذر‌های سیب زمینی تولیدی استان شامل ارقام آگریا، مارفونا، سانته و بانبا است که در پایه‌های مختلف بذری هستند.

او افزود : بیمه هیچ خسارتی را  زمینه سیب زمینی تقبل نمی کند و فقط خسارت آفات را پرداخت می کند.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

حمید رضا متین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: متاسفانه صادرات در زمینه سیب زمینی با مجوز و بی مجوز انجام می‌شود و در این باره نامه‌ای به وزارت صنعت و معدن و تجارت ارسال شده که از صادارات این محصول جلوگیری شود.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

او ادامه داد: در استان همدان  برای سیب زمینی یک کارخانه تبدیلی نیمه فعال وجود دارد که در آن هم فرآوری به صورت خیلی محدود انجام می‌شود و  برای دریافت تسهیلات   ایجاد صنایع تبدیلی سیب زمینی متقاضی وجود ندارد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به کاهش ارزش ریال گفت:کشاورزان با کاهش نرخ ارز تمایل بیشتری به صادرات این محصول دارند.

داریوش سرحدی، کارشناس  امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم میزان صادرات سیب زمینی در استان همدان در سال گذشته را  ۱۳۶ هزار و ۶۰۰ تن اعلاو کرد و  گفت: ارزش صادرات این کالا  بیش از ۱۹ میلیون دلار بوده است .

او عراق و افغانستان را دو مقصد مهم، صادرات سیب زمینی دانست و گفت:کشور‌های آسیای میانه، ترکمنستان، آذربایجان و کشورهای حوزه  خلیج فارس هم از دیگر مقاصد دیگر سیب زمینی همدان هستند.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

کارشناس  امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در ۵ ماهه امسال ۸ هزار تن سیب زمینی به ارزش ۳ میلیون دلار به دیگر کشورها صادر شده است ادامه داد: صادرات این محصول نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سرحدی بیان کرد: امسال صادرات این محصول به ۱۴۵ هزار تن برسد.

او ظرفیت سردخانه های استان همدان را  ۱۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با صدور مجوز های جدید ظرفیت سردخانه های استان به  ۳۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

با توجه به توانمندی استان همدان در تولید سیب زمینی و جایگاه این استان در تولید این محصول اما نوسان قیمت این کالا موجب نارضایتی کشاورزان و مردم شده است .کشاورزان در فصل برداشت محصول باید با کمترین قیمت این محصول را یا به بازار عرضه کنند و یا در اختیار واحد های فراوری این محصول در دیگر استان ها قرار دهند  و از طرفی تنظیم نبودن بازار و  عرضه و تقاضای نامتعادل موجب گرانی این محصول در بازار و کاهش توان خرید مردم برای این محصولمی شود .

دلالان عامل اصلی گرانی سیب زمینی

المیرا عزیزی یکی از شهروندان همدانی است که دلالان را عامل اصلی گرانی سیب زمینی می‌داند.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

او می‌گوید:در این بین فقط دلالان سود می‌کنند وتولید کنندگان ضرر را متحمل می‌شوند و هزینه آن را هم باید مصرف کننده بدهد.

این شهروند همدانی معتقد است در این زمینه نظارتی در بازار پر سود دلالان وجود ندارد.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

سپنتا افشار دیگر شهروند همدانی می‌گوید: درنوع کشت کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی برنامه‌ای خاص وجود ندارد به طور مثال این سازمان باید برنامه‌ای برای کشاورزان تعریف کند، امسال باید چه میزان سطح زیر کشت به محصول سیب زمینی اختصاص یابد که نه با کمبود و نه با افزایش تولید این محصول مواجه شوند در این صورت، تولید کننده ومصرف کننده زیان را متحمل نمی‌شوند.

سیاوش بهرامی کشاورز شهرستان تویسرکان گفت: سیب زمینی تا زمان تولید باید ۱۷ نوبت آبیاری شود تا به دست مصرف کننده برسد و در این صورت باید قیمتی مناسب برای این محصول در نظر گرفته شود، اما متاسفانه هرساله زحمت را کشاورز می‌کشد و سود آن به جیب دلالان می‌رود.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

کشاورز دیگری با اشاره به صادرات سیب زمینی افزود: همدان قطب تولید سیب زمینی در کشور است، اما زمانی که برداشت این محصول فرا می‌رسد یک باره قیمت‌ها کاهش می‌یابد و در این زمینه دولت باید کشاورزان را حمایت کند تا ضرر نکنند.

محمد اسکندرلو یکی از کشاورزان شهرستان بهار با بیان اینکه یکی از مشکلات این حوزه نبود صنایع تبدیلی است، افزود: این صنایع باعث ارزش افزوده و همچنین جلوگیری از هدر رفت سیب زمینی درجه ۲ و ۳ در استان خواهد شد.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

محمد فامیل متقی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همدان با اشاره به آغاز فصل برداشت سیب زمینی با بیان اینکه کیفیت سیب زمینی همدان مطلوب و قابل قبول است، افزود: همدان با تولید حدود 20 در صد سیب زمینی یکی از قطب‌های محصول استراتژیک کشور محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همدان ادامه داد: سیب زمینی برداشت شده به ۲ صورت سنتی و صنعتی در انبار و سردخانه‌ها نگهداری می‌شود تا درفرصت مناسب روانه بازار شود.

همدان، قطب سیب زمینی کشوردر حسرت صنایع تبدیلی

فامیل متقی با اشاره به نقش واسطه در عرضه سیب زمینی در بازار گفت: حضور واسطه را در گرانی این محصول را نمی توان نادیده گرفت، اما امسال شبکه مجازی نقش مهمی در فروش و عرصه این محصول ایفا کرد.

او به افزایش قیمت سیب زمینی در ماه‌های اخیر اشاره کرد وافزود: سیل بهار و صادارات بی رویه سیب زمینی عوامل اصلی گرانی این محصول بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همدان گفت: اصناف به طور مستمر بر سبزه میدان و سرگذر (از مراکز عرضه میوه و تره بار در همدان) نظارت دارند و موارد گرانفروشی و هرگونه تخلف صنفی را رصد می‌کند تا حقوق مصرف کنندگان ضایع نشود.

صنایع تبدیلی و بسته بندی‌های مناسب ارزش افزوده محصول سیب زمینی را بالا می‌برد

همدان ظرفیت‌های بالایی در بخش کشاورزی دارد، اما در بخش صنایع بسیار ضعف داشته و لازم است بخش خصوصی وارد کار شود.

برنامه‌های دولت در بخش کشاورزی و توسعه صنایع فرآوری می‌تواند راه را برای ورود به بازار‌های بین المللی باز کند و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی پایدار را مستحکم کند.

در حال حاضر به دلیل نبود صنایع تبدیلی بخش زیادی از محصولات این استان به صورت خام به استان‌های مجاور ارسال می‌شود که برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام/ب

گزارش: آتنا بهرامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.