وزیر بهداشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران:

انتقال فرزندان هیئت علمی به رشته‌های پزشکی ممنوع شد/ افزایش ظرفیت پزشکی برای حفظ حرمت خانواده شهدا

نمکی گفت: چیزی به عنوان سهمیه هیئت علمی نداریم و از دو ماه پیش دستور لغو مصوبه جابه جایی فرزندان اعضای هیئت علمی را دادم.

سعید نمکی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره جنجال ها در مورد پذیرش در رشته های پزشکی با سهمیه ها و پذیرش فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها اظهار کرد: چیزی به عنوان سهمیه هیئت علمی نداریم و فقط جابجایی فرزندان اعضای هیئت علمی از دانشگاه و رشته به دانشگاه و رشته دیگر صورت می گرفت  و مواردی منتسب به این مقررات درحال انجام بود که از دو ماه پیش من دستور لغو آن را دادم چرا که هیچ کس حق ندارد خارج از بضاعت و پتانسیل خود از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده کند.

گلایه نخبگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی برای حفظ حرمت خانواده شهدا و جایگاه نخبگان بیان کرد: در طی روزهای اخیر با اطلاعات جمع کثیری از جوانان نخبه کشور مواجه شدم که علی‌رغم کسب نمره بالا به دلیل ظرفیت کم دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه در تحصیلات تکمیلی و مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرفته نشده بودند.

وی ادامه داد: به این دلیل که نخبگان حس نکنند که جای آنها را خانواده معزز شهدا جانبازان و ایثارگران در دانشگاه ها گرفته اند و اینکه ذهنیت های این چنینی درباره خانواده معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران شکل نگیرد و از طرفی نخبگان دچاره سرخوردگی نشوند یا به خارج کشور سفر نکنند درباره افزایش ظرفیت پذیرش معادل سهمیه ها تصمیم گیری کردیم.

نمکی تصریح کرد: من به دو دلیل یکی اینکه خانواده‌های معزز شهدا جانبازان و ایثارگران نه به گردن این نسل بلکه بر گردن همه نسل های آینده حق دارند و نباید مورد سوءتفاهم قرار گیرند و دوم اینکه اگر ما نتوانیم نخبگان این مملکت که رتبه زیر ۵ یا ۱۰ را در تحصیلات تکمیلی گرفتند پذیرش کنیم، این نخبگان یا روانه خارج از کشور می شوند یا به دلیل سرخوردگی دچار ناهنجاری روانی و خلقی می شوند، تصمیم به افزایش ظرفیت پزشکی گرفتم.


بیشتر بخوانید:دستور وزیر بهداشت برای اصلاح نحوه پذیرش دانشجویان پزشکی


خانواده شهدا و ایثارگران صندلی نخبگان را اشغال نمی کنند

وزیربهداشت اظهار کرد: سعی کردیم به گونه‌ای عمل کنیم تا این تصور به وجود نیاید که عزیزی از خانواده جانبازان و شهدا و ایثارگران صندلی نخبگان را اشغال کرده است وحرمت عزیزانمان خانواده جانبازان، شهدا و ایثارگران حفظ شود.

نمکی گفت: از طرفی با این تصمیم سعی داشتیم در جوانان مملکت امید ایجاد کنیم و بگوییم که صدای آن ها را شنیده ایم و قدم آنها بر روی چشم چشم ماست و در جایگاه خود در دانشگاه ها خواهند بود و ادامه تحصیل خواهند داد و به عنوان سرمایه اجتماعی کارآزموده این مملکت در آینده باری از نظام ارائه خدمت بر خواهد داشت‌.

گفتنی است، روز قبل نامه ای از وزیر بهداشت منتشر شد که در این نامه‌ وزیربهداشت به معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت پیگیری و رایزنی در جهت اصلاح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داده بود.


بیشتر بخوانید: 211 مورد تخلف در انتقال و پذیرش دانشجویان گروه پزشکی شناسایی شد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لبیک یا خامنه ای
۰۱:۰۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خواهشا ظرفیت ارشد رو هم افزایش بدین بعضی شهرستانها ارشد ندارن و بعد اگر هم بخان بذارن هیات علمی فوری پسر و دخترشون رو میذارن صندلی اول ارشد خواهشا خواهشا عدالت رو رعایت کنید و کنترل روی دانشگاهها داشته باشین چون متخلف زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
هر کسی به هر نحوی غیر از آزمون کنکور وارد دانشگاه پزشکی شده باید توسط نماینده‌های مجلس پیگیری بشه این رانت از شأن پس گرفته بشه آقای رییسی باید دخالت بکنه چون وظیفه دارد به این امر رسیدگی کنه تا بچه‌های ما بدانند عدالت یقه این رانت دور زدن کنکور میگره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
سهمیه نه....
Iran (Islamic Republic of)
سمیه دارابی
۰۸:۵۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی دیگه از کجا اومده.الکی برا خودشون سهمیه درست می کنن .مثلا سهمیه برا چیشونه پدرشون درس خونده به جایی رسیده چه ربطی به خدشون داره تازه به خود اعضای هیئنت علمی به اندازه کافی حتی بیشتر از حق اش حقوق و مزایا می دهن .دیگه واقعا حق نیست به فرزندانشون هم سهمیه بدهن.واقعا این سهمیه الکی و حرام است.حقه بقیه رو خراب کردن اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
هیچوقت زندگی یه هیئت علمی رو از نزدیک دیدی؟ و آیا فیش حقوقی یه هیئت علمی رو با چشم خودت دیدی؟ کدوم حقوق و مزایا؟؟؟؟؟ منم هیئت علمیم و با اینکه دو فرزند دارم به شدت با سهمیه هیئت علنی مخالفم اما نظر شما به دور از انصافه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
شهدا هرگز راضی به این سهمی ها نبودند وقتی حاضر نبودند از بیت المال چیزی برداند پس این سهمیه ها راهم قطعاقبول نداشته اند
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۷:۴۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
چرا در قبولی تیزهوشان عدالت رعایت شده سهمیه نیست
Iran (Islamic Republic of)
پریماه
۲۰:۴۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
در این که شهدا به گردن همه حق دارن شکی نیست. رسیدگی به خانواده این عزیزان باید فقط جنبه مالی داشته باشد نه علمی. و اعمال سهمیه جهت ورود به هر دانشگاهی مخصوصا پزشکی مصداق بارز بی عدالتی است و امثال ما هرگز هرگز ظلم هایی رو که در مسیر متحمل شدیم فراموش نخواهیم کرد.
Germany
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
با توجه به اهمیت سلامتی مردم بهتر است هیچ سهمیه ای در قبولی دانشگاه نباشد وبه خانواده محترم شهدا و.....امکانات دیگری در خور شان ومنزلتشان در نظر گرفته شود.چرا سهمیه قبولی دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
ای کاش تمام سهمیه بر داشته شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
اینکه گفتید فقط شامل ازمون کارشناسی ارشد میشه یا برای داوطلبان کنکور سراسری هم هست ؟؟؟؟،؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۵۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
فعلا در هرشغلی فقط ناامیدی است وبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
متاسفانه نحوه پذیرش دکتری وزارت بهداشت ظلم مضاعف است و عده ای بدون توجه به نمره کتبی به دانشگاههای اول می روند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
احسنت ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
اصلاً چرا سهمیه وجود دارد؟ هر کس که از نظر علمی و اخلاقی لایق تر و شایسته تر است باید بالا رود. این مطلب باید در هر سطحی اعمال شود. نحوه تکریم رو باید تغییر دهید. مسلماً شهدا روی چشم همگان جای دارند. امنیت امروز مدیون خون این شهدا است.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۱۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
کسی بضاعت علمی واستعدادتحصیل دررشته پزشکی یا هررشته دیگر رانداردنبایدباسهمیه رانتی زورچپان کرد.فرقی هم بین هیچ قشروگروهی هم نبایدباشد.