سخنگوی ستاد انتخابات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نظام انتخاباتی ایران مبتنی بر مردم است

موسوی گفت: انتخابات از سه رکن اصلی هیئت‌های اجرایی، نظارتی و بازرسی تشکیل شده است که اعضای هر سه هیئت از بین مردم انتخاب می‌شود.

نظام انتخاباتی ایران مبتنی بر مردم استسید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جلسات آموزشی مجریان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: هفته گذشته پنجمین دوره از دوره‌های آموزشی انتخابات سپری شد؛ در دوره آموزشی هفته گذشته، اعضای ستاد و فرمانداران استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، کرمان و زنجان حضور داشتند، همچنین در این دوره مدیرکل انتخابات و بخشداران استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و روسای هیئت‌های بازرسی استان‌ها و شهرستان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان و استان مرکزی شرکت کردند.

موسوی ادامه داد: در دوره آموزشی این هفته مقرر شد تا اعضای ستاد و فرمانداران استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و مدیرکل انتخابات و بخشداران استان‌های سمنان، گلستان و مازندران در این جلسات شرکت کنند.


بیشتر بخوانید: همه باید در اجرای پرژه ملی انتخابات کمک کنند


سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه نظام انتخاباتی ایران مبتنی بر مشارکت مردم است، گفت: انتخابات از سه رکن اصلی هیئت‌های اجرایی، نظارتی و بازرسی تشکیل شده است که اعضای هر سه هیئت از بین مردم انتخاب می‌شود.

موسوی افزود: روسای هیئت‌های اجرایی فرمانداران و بخشداران هستند؛ افزون بر این دادستان و رئیس ثبت احوال استان‌ها به نمایندگی از دستگاه‌های قضایی و اداری در این هیئت حضور دارند. در این میان ۸ نفر معتمد از بین مردم انتخاب می‌شوند تا در کنار سه مقام مذکور به منظور انجام امور در هیئت‌های اجرایی قرار گیرند.

او با بیان اینکه حضور مردم در نظام انتخاباتی ایران بسیار پر رنگ است، گفت: اعضای هیئت‌های بازرسی از سوی وزارت کشور و از بین مردم انتخاب می‌شوند. این اعضا در شعبه‌ها حضور دارند و روند بازرسی برای اطمینان از حسن جریان انتخابات را انجام می‌دهند، همچنین ترکیب هیئت‌های نظارت هم از بین مردم انتخاب می‌شوند.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور با اشاره به ملاک افراد انتخابی برای هیئت‌های اجرایی گفت: طبق قانون این افراد باید مورد اعتماد مردم و از بین روحانیون و سایر افراد و اقشار باشند، بنابراین هر فرماندار و بخشدار باید ۳۰ نفر از افراد مورد اعتماد را انتخاب و به هیئت‌های نظارت شهرستان و بخش معرفی کند و در آخر صلاحیت این افراد معتمد بررسی می‌شود. پس از تاییدیه طی جلسه‌ای، این ۳۰ نفر از بین خودشان ۸ نفر را به‌عنوان افراد معتمد برمی‌گزینند تا در هیئت‌های اجرایی در کنار فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال قرار گیرند و کار اجرای انتخابات را انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار