دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم مبانی عصبی-شناختی مطرح کرد؛

شیوع بالای اختلالات عصبی-تکاملی/ ۲۰ درصد دانش آموزان ابتدایی ، گرفتار اختلالات یادگیری

ابهریان گفت: حدود ۲۰ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی کشور دچار اختلالات یادگیری هستند.

شیوع بالای اختلالات عصبی-تکاملی/ ۲۰ درصد دانش آموزان ابتدایی ، گرفتار اختلالات یادگیریبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،پیمان حسنی ابهریان، دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشد اظهار کرد: محور‌های مورد بحث در این سمپوزیوم را اختلالات طیف اوتیسم، بیش فعالی، نقص توجه و اختلالات یادگیری، تشکیل می‌دهد.

او افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات که پیرامون اختلالات روانپزشکی و عصبی مطرح می‌شود، اختلالات عصبی-تکاملی است. علتی که باعث شد این موضوع را به عنوان محور اصلی سمپوزیوم انتخاب کنیم این است که بچه‌ها با یکسری مشکلات در سنین ابتدایی در زندگی مواجه می‌شوند که اگر از همان ابتدا به درستی این اختلالات را تشخیص دهیم و درمان مناسبی برای آن داشته باشیم، می‌توانیم از تشدید بروز این اختلالات جلوگیری کنیم.

رئیس کلینیک مغز و شناخت تصریح کرد: خوشبختانه این اختلالات رشدی قابل درمان بوده و بسیاری از این اختلالات با آموزش و درمان‌های تخصصی قابل کنترل هستند و می‌توانیم از بسیاری از آسیب‌هایی که در آینده برای این گروه از کودکان به وجود می‌آید، جلوگیری کنیم.

او افزود: همه این اختلالات با مسئله تحصیل و آموزش و پرورش کودکان تداخل دارد و اگر بتوانیم این اختلالات را به موقع شناسایی و برطرف کنیم، می‌توانیم بچه‌های موفقی داشته باشیم.

آسیب مغزی؛ دلیل اصلی بروز اختلالات عصبی رشدی

ابهریان، دلیل اصلی بروز این اختلالات را آسیب مغزی دانست و گفت: این آسیب مغزی می‌تواند منشا ژنتیکی داشته باشد یا در دوران بارداری اتفاق بیافتد و یا هنگام زایمان و حتی بعد از تولد رخ می‌دهد. در واقع تمام اختلالات عصبی رشدی، اختلالاتی هستند که ناشی از آسیب‌های مغزی بوده و البته قابل درمان هستند.
 
او شیوع اختلالات عصبی-تکاملی را بسیار بالا بیان کرد و افزود: این اختلالات از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی است که فراوان‌ترین نوع آن، اختلالات یادگیری است. به طوری که حدود ۲۰ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی ما را شامل می‌شود و این آمار بسیار بالا است، یعنی از هر ۵ دانش آموز٫ یک دانش آموز مبتلا به اختلالات یادگیری است.

دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم مبنای عصبی شناختی در اختلالات رشد، ادامه داد: اگر این اختلالات زود تشخیص داده شود با مداخلات تربیتی و آموزشی و درمانی خاص می‌توانیم به موفقیت بالایی از پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات در بچه‌ها پیش می‌آید، دست یابیم.

او گفت: این سمپوزیوم دارای امتیاز بازآموزی برای روانپزشکان، پزشکان عمومی، متخصصین کودکان، گروه روانشناسان، متخصصین علوم اعصاب و دانشجویان رشته توانبخشی مخصوصا گفتار درمانی و شنوایی شناسی خواهد بود.

دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی به همت موسسه آموزش عالی علوم شناختی و با همکاری دانشگاه خوارزمی از ۱۸ تا ۱۹ مهر در محل سالن ابوریحان بیرونی دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.