باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی افعی‌های سعودی بی صدا خاک یمن را ترک می‌کنند

تغییر معادلات در جنگ یمن دولت ریاض را ناچار کرده است که خود را نجات داده و فورا استراتژی خروج از یمن را پی‌ریزی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که عربستان رویکرد بسیار جدی در قبال طرح جنبش انصارالله برای متوقف کردن جنگ در یمن اتخاذ کرده  و با روی باز پذیرای این پیشنهاد یمن است. آخرین داده‌ها حاکی از آن است که  ریاض به همه طرف‌های تأثیرگذار درباره صنعا از جمله طرف‌های اروپایی و عربی اعلام کرده که قصد دارد طرح انصارالله ‏را بررسی کرده و با رویکرد مثبت با آنها تعامل کند. در عین حال کاهش  حملات هوایی عربستان به یمن کاملا مشهود است و بر همین اساس برخی تحلیلگران  دستیابی به راه حل قریب الوقوع  در این زمینه را ممکن دانسته اند.

‏همچنین  سخنان شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع «برادر محمد بن سلمان» حاکی از آن است که  ‏عربستان به طرح یمن نگاه مثبتی دارد. ‏ ‏یک دیپلمات اروپایی هم در این راستا اینطور گفته که  محمد بن سلمان خواهان خروج از یمن است، از این رو باید راهی جهت خروج آبرومندانه او از این کشور  بیابیم.

خروج خزنده و بی صدای افعی های سعودی از یمن

ادعای آتش بس عربستان در یمن؛ از حرف تا عمل

البته پیشنهاد سعودی ها شامل توقف درگیری در مناطق محدودی می شود که گفته می شود این پیشنهاد تحولی بزرگی در مسیر توقف جنگ محسوب نمی شود. در حالی که انصارالله خواهان توقف جنگ، برقراری صلح و شکستن محاصره هستند در نتیجه  احتمالا از این پیشنهاد ریاض استقبال نخواهد کرد. در برخی از اخبار گفته شده که ریاض برای رسیدن به اهداف خود باب گفت‌گو‌ را با مهدی المشاط رئیس شورای عالی ‏سیاسی انصارالله آن هم  از طریق طرف سوم باز کرده، اما توافقی حاصل نشده، از سوی دیگر برخی اخبار هم وجود رابط در مذاکرات بین طرفین را رد کرده است.

 ‏ منابع نزدیک به جنبش انصارالله نیز گفته اند که اوضاع میدانی در یمن تغییری نکرده و نشانه‌‏ای مبنی بر همراهی مثبت با طرح آتش‌بس سعودی به چشم نمی خورد زیرا  حملات عربستان سعودی ‏به این کشور همچنان ادامه دارد، به طوری که طی ساعات گذشته  منطق مرزی یمن در شش مرحله مورد حمله ریاض قرار گرفته اند.

دو هفته پیش انصارالله پیشنهاد توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان را با شرط برداشتن گام متقابل از سوی ائتلاف سعودی مورد حمایت غرب مطرح کرد. انصارالله در عین حال از زمان ارائه این پیشنهاد همواره به افزایش حملات در مرز‌ها در صورتی که به طرح صلحش توجه نشود، تهدید کرده است.

در همین راستا محمد البخیتی در واکنش به اظهارات خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان درباره نگاه مثبت ریاض به دعوت به آتش بس، گفت که ما منتظر اقدامات عملی و نه فقط حرف زدن از طرف عربستان هستیم.

البخیتی همچنین اعلام کرد که جنگنده‌های عربستانی همچنان به بمباران یمن ادامه می‌دهند و این حملات متوقف نشده است؛ بنابراین تاکنون هیچ نوع پاسخ مثبتی به طرح ما برای آتش بس صورت نگرفته است. ما این آتش بس یک طرفه را اعلام کردیم به این امید که طرف مقابل به آن پاسخ بدهد و زمینه توقف جنگ و پایان محاصره یمن و تحقق صلح در منطقه فراهم شود.

چرا عربستان به فکر پایان مسالمت آمیز جنگ یمن افتاده است؟

 بیش از ۴ سال از جنگ یمن می‌گذرد و طبق آمار عربستان ۳۰۰ میلیارد دلار در یمن هزینه کرده و در نهایت دستاوردی جز شکست نصیبش نشد و  اکنون در شرایطی قرار دارد که برای حفظ آبرو هم که شده می‌خواهد از این کشور خارج شود. عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن،  فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند و  بر اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی کشته شدند.

بعد از اینکه کشور‌های عربی مثل مراکش، قطر و اردن پشت عربستان را در حمله به یمن خالی کردند، به تازگی  امارات هم به جمع آنها پیوسته و با  عقب‌نشینی تمایل خود برای کناره گیری از  جنگ با ملت بی دفاع این کشور را علنی کرده است. همچنین کشور‌های غربی نیز به واسطه تهاجم آنها به صنعا در امضای معامله‌ها با ریاض بازنگری کرده‌اند. عربستان طی سال‌های گذشته با میانجیگری‌های سیاسی مخالفت کرد، چراکه تصور می‌کرد با غلبه به حوثی‌ها بر ایران پیروز شده و جلوی نفوذ سیاسی شیعیان در شبه جزیره عربستان را می‌گیرد، اما با تمام این تدابیر همه طرح‌های آل سعود در یمن با شکست مواجه شد. اکنون  که اقدامات نظامی بسیار قدرت ریاض را کاهش داده است، شاهد هستیم که واشنگتن هم دیگر نمی‌خواهد جنگی علیه تهران به راه اندازد و درنتیجه دغدغه محمد بن سلمان یافتن راهی برای عقب‌نشینی آبرومندانه از  جنگ با یمن است، حتی اگر این خروج برای آل سعود میلیارد‌ها دلار هزینه در بر داشته باشد.

خروج خزنده و بی صدای افعی های سعودی از یمن

چه چیزی مانع اعتراف ریاض در شکست در جنگ یمن است؟

 به نظر می رسد تنها عاملی که به ریاض اجازه اعتراف به شکست در جنگ یمن را نمی‌دهد، بحث غرور ملی در جهان عرب است. در حقیقت محمدبن سلمان به دنبال  معرفی عربستان به عنوان مرکز جهان عرب است اما در مقابل در چند سال گذشته نتوانسته از عهده انصارالله با شرایط تحریمی بر بیاید. این امر به خوبی گواه است که  برای آل سعود اعتراف به شکست بسیار سخت است. این درحالیست که یمنی‌ها با دست‌های خالی و تکیه بر توان داخلی خود غیرتمندانه از کشورشان دفاع می‌کنند و در مقابل عربستان سعودی از حمایت همه‌جانبه قدرتمند‌ترین کشور‌های جهان برخوردار است.

 عربستان همواره به دنبال  دستاورد و پیروزی بزرگی بود که  جنگ یمن  را خاتمه بخشد، اما نه تنها این برگ برنده و امتیاز مهم برای آن ها حاصل نشده بلکه حملات اخیر انصارالله  به ریاض، چهره منفور  آل سعود را به خوبی نمایان کرده است، چراکه این جنگ نه تنها بن سلمان را در جهان عرب منفور و در موضع ضعف قرار داده بلکه یک نقطه منفی برای ترامپ هم بوده است که از سوی کنگره تحت فشار قرار دارد تا صادرات سلاح را به عربستان و امارات به عنوان دو متجاوز به یمن قطع کند. کارشناسان جهان عرب به بن سلمان لقب ببر کاغذی داده اند.این درحالیست که دولت نجات ملی یمن اکنون در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار دارد.

عربستان ناگزیر به پایان جنگ یمن/جنگ یمن پاشنه آشیل عربستان و آمریکا

 در رأس کشور‌های شرکت کننده در جنگ یمن، عربستان و آمریکا به عنوان بزرگترین بازندگان سیاسی و نظامی هستند. امارات نیز در رده بعدی شکست‌خوردگان است.  موضوع دیگر فقط مربوط به شکست نظامی برای عربستان نیست بلکه جنگ و استراتژی آن به پاشنه آشیلی برای خاندان حاکم و در رأس آن محمد بن سلمان، تبدیل شده است.

با این تفاسیر می توان گفت که عربستان به دنبال خروج آبرومندانه از جنگ یمن است. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که بر اساس تحقیق «گروه بین‌المللی بحران» عربستان سعودی به دنبال راهی برای خروج از جنگ در یمن است. گروه بین‌المللی بحران از آمریکا خواسته به رژیم عربستان سعودی برای برون‌رفت از باتلاق یمن کمک کند.مقاومت یمنی‌ها آن‌قدر چشمگیر است که بسیاری از معادلات در این جنگ را تغییر داده، تا جایی که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات‌ها می‌نویسد که جنگ یمن به باتلاقی برای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بعد از توقف حمایت هم‌پیمان اماراتی او تبدیل شده است.

خروج خزنده و بی صدای افعی های سعودی از یمن

موشک های انصارالله بلای جان سعودی ها

هر روز که می‌گذرد حیثیت و اعتبار عربستان بیشتر در دنیا خدشه‌دار می‌شود، کشتار کودکان و محاصره مردم مظلوم یمن جنایاتی است که قابل چشم پوشی نیست و به واسطه آن اهداف سعودی‌ها نه تنها محقق نشده بلکه دیگر اعتباری برای آن‌ها باقی نمانده است.

یمنی‌ها در ماه‌های اخیر نشان دادند که توان وارد کردن آسیب‌های جدی‌تر به عربستان را دارند. اقتصاد و نفت پاشنه آشیل عربستان است و این در یک نقطه تمرکز پیدا کرده است افزایش توان موشکی و پهپادی انصارالله یمن و هدف قرار دادن تأسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان و امارات، موازنه میدانی را به نفع یمنی‌ها تغییر داده و متجاوزان را در یافتن راهی برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن به تکاپو واداشته است.

عربستان و متحدانش پنج سال است به دنبال تضعیف جنبش انصارالله در یمن هستند، اما حملات ظالمانه ائتلاف سعودی نه تنها موفقیتی در این زمینه کسب نکرده بلکه قدرت انصارالله به مراتب بیشتر از گذشته شده است. حملات روزانه انصارالله به عمق خاک عربستان، سبب شده تا متجاوزان در محاسبات خود علیه یمنی‌ها تجدید نظر کنند.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
خدا لعنت کند شما سعودی ها را که ننگ عرب شده اید.
Iran (Islamic Republic of)
علی ذاکری بلیلی
۱۵:۳۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
لعنت به آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
علی ذاکری بلیلی
۱۵:۳۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
گوربابای آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
سلام میشه حداقل سال 99 یه آزمون نفت بذارین تال دل ملت خوش باشه . لطفا شرایط الکی هم نذارین مثل تافل و نخبگان و دانشگاه تهران و.... ما معمولیهای دانشگاه خوزستان و اراک و اهواز مگه آدم نیستیم. پس کی این آزمون نفتی که قرار بود 2500 نفر بگیره رو میزارین. انقد بیکاری زیاد شد که سحر تبر رو بازداشت کردن و تتلو ادعای پیامبری کرد و آیه نازل میکنه. بدبختمون کردید رفته. خدایا توبه. تازه این آزمون وزارت نیرو که قرار بود 700 نفر بگیره رو هم منحل کردید. اجرکم عندالله
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۱۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
هشدار
مسئولین یمن هشیار باشید از پشت خنجر نخوریم این ها به خود نیز رحم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
مطمئن باش هرکاری کنی وفریب کاری کنی دبگه فایده نداره نداره
فقط نابودی آل سعود میتواند تسکینی بردرد مظلوم‌ یمن باشد
Iran (Islamic Republic of)
رسا
۲۳:۱۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
لعنت بر ال سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
فکر نکنم عربستان زیر بار آتش بس برود این یک تاکتیک است که عربستان لحاظ نموده تا از نظر میدانی واطلاعات بتواند تحرکات نیروهای انصارالله در جبهه های نبرد ونحرکات محرمانه وراه های نفوذ بیشتری پیدا نموده. وضربه بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
شکست سعودی ها از اول هم معلوم بود چون بن سلمان یه مزدوره برا آمریکا یه بدردنخور برا جهان اسلام و یه یه طبل تو خالیه برا پدر و اجدادش و یه طناب پوسیده ی ته چاه برا همپیمانانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
این دستگاه سلطنتی بجان هم افتادن و سقوط ال سعود نزدک است با همین جرسومه فساد یعنی بن سلمان .که ارزوی پادشاهی را به قبرستان خواهد برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
آفرین به یمن .
بازدارندگی یعنی این که متجاوز را با دو حمله برق آسا فراری بدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
آفرین به یمن .
بازدارندگی یعنی این که متجاوز را با دو حمله برق آسا فراری بدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
همین بن سلمان الاغ کشور عراق را ناآرام کرده است بنظرم هرکسی که تو عراق اعتراضی داشته باشد نباید صورت خودرا بپوشاند آنکس که صورت خودرا پوشیده معلوم نیس کیه اون شخص یگ فرد اجیرشده از عربستان آمده است یااینکه خود داعش است که نمیخاهد ایران عراق باهم دوست باشن
Iran (Islamic Republic of)
سعید نعمتی
۱۶:۴۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
یک سوال اگر عربستان از یمن خارج شود کار تمام است .جواب خیر چون این انسان بد ذات منظورم ولیعهد خوناشام سعودی هرگز کوتاه نخواهد امد .اگر تا دیروز او شمشیر را از رو بسته بود با خروج از یمن شک نکنید با نفاق و دقل کاری و کارهای موزیانه این بار در مسیر انقلاب مردم یمن سنگ اندازی میکند .
اگر از حقیر میپرسید من موافق اتمام جنگ در شرایط فعلی نیستم .چون امروز مردم یمن در مقابل خود دو جریان اصلی,میبینند اول دشمن که قصد دارد عزت ابن مردم را لکه دار کند و دوم انصار الله که ناجی و کشتی نجات ابن مردم است .انتخاب در این شرایط راحت تر است تا زمانی که دشمن نقاب بر چهره بگزارد و از پشت پرده با کارهای منافقانه صحنه نبرد را به مکانی برای بازی های شریرانه خود تبدیل کند .
در واقع در صورت اتش بس کار برای انصارالله سخت تر میشود البته شاید اتش بس درهای رفاه را به رویه مردم یمن باز کند و انسان های بی گناه کمتری کشته شوند .اما چون در یمن هنوز گروه های هستند که دل در گروه عربستان دارند سخت میشود انها را اصلاح کرد در حقیقت مظاهر کفر در بین انها وجود دارد .میشود گفت ماجرای یمن بعد از اتش بس برابری میکند با قوم موسی در هنگام پرستش گوساله سامری .پس اگر انصار الله برایش این امکان وجود دارد که ضربات سنگین تری به عربستان بزند کش بزند و این فرعون را در دریا غرق کند تا یمن را نجات دهد هرگونه مصاحمه و ترگ جنگ از نظر من در این شرایط اشتباه است .
به نظر میرید تا نابودی عربستان سعودی تنها چند حمله باقی مانده تا بنیان ال سعود از هم بپاشد و به درک واصل شود پس این فرصت را از دست ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
تنبیه متجاوز و پرداخت خسارات نباید فراموش شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
افعی رو خوب اومدید
انشا الله رسواتر بشن
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۴:۵۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
شکست آمریکا بعنوان بزرگترین قدرت نظامی و عربستان بعنوان ثروتمندترین کشور عربی که بخاطر شرایط خاص خود رهبری جهان عرب را هم یدک می کشد و همراهی بسیاری از همپیمانان و کشورهای تحت سلطه آنها در اروپا و آسیا و خاورمیانه و کشورهای عربی ، در مقابل یکی از ضعیف ترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی و تجهیزات نظامی ، معنی و مفهوم زیادی دارد که باید در مورد آن تحلیل های عمیقی صورت گیرد که چگونه امکان دارد یک گروه دینی سیاسی نسبتاً کوچک که فاقد تجربة کافی در یک جنگ بزرگ کلاسیک است و فاقد حداقل تجهیزات نظامی بود می تواند چنین موفقیت هایی را کسب کند و حتی در طول جنگ نه تنها ضعیف نشود بلکه به یک نیروی نظامی مقتدر و قوی تر از زمان شروع جنگ تبدیل گردد . ضمناً وهابی ها بدانند که این یکی از نتایج یاعلی و یا حسین و یافاطمه است هی نگویند نگویید یاعلی یا حسین یا فاطمه که آنها کلام شما را نمی شنوند و کاری هم نمی توانند بکنند و ببینند که هم می شنوند و می توانند .
Iran (Islamic Republic of)
مندل بیرانوند
۱۶:۳۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
وقتی خداوند کمک کند پهباد می شود ابابیل
Romania
ali
۱۴:۵۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
عربستان جنوب یمن را اشغال کرد و همه زیر ساخت ها را نابود کرده و مردم عادی را به کشتن داده قحطی و مریضی.. خدا نگذره ازشون
Iran (Islamic Republic of)
ایوب رشیدی
۱۳:۳۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
بعداز اتمام جنگ یمن باید ادعای خسارت کند چون زیر ساختی نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
درسته، یمن باید تا قرون آخر خسارتها رو بگیره و نباید بذاره که بن سلمان بدون غرامت از مهلکه فرار کنه
Iran (Islamic Republic of)
شعبان
۱۳:۱۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
اون کارشناس نظامی سعودی که گفت جاوی 60هزار نیروی انصارالله توباتلاق ماندیم رو باید قدرش رو بدونند. چطور میخواهیم جلوی ایران بجنگیم . آل سقوط فعلا خوب شیر میدهند ولی وقت گوشتشون هم رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
دورزودداره ولی سوخت وسوزنداره شکست ال سعودحتمیه زیراقران پیامبرواهل بیت که دروغ نمیگند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
مطمین باشید دنبال خرید وقتند .فقط قبرستان اونها را اروم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
بن سلمان شبیه ساسی مانکنه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۵۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
یمنی ها مردم با شرفی هستید .
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۱:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
بعد از جنگ یمن احتمالا دوباره طرح مهار دوگانه را مطرح میکنه و به یمن که زورش نمیرسه به عربستان حمله میکنه و رژیمش را ساقط میکنه تا دولت خودش را بیاره سر کار ولی دولت متحد با ایران میاد سرکار . چون اینها احمق های درجه یک هستند و اشتباهاتشان را تکارار میکنند. حتما یاد مسن تر ها میاد که بعد از حملع عراق با کویت هم با همین طرح مهار دوگانه ایران و عراق اقدام به حمله به عراق و تحریم های بیشتر علیه ایران کردند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۱:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
خدا اینجاست بی جواب نمی مونه ظلم سعودی ها
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۱:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۱:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۱:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
واقعا صفتی زیبایی هست برای این آدمکش ها، افعی هاااا
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۱:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
مرگ بر عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
مرگ بر سعودی
عربستان نه
ان شاء الله آزادی عربستان
و سقوط آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۴۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
" مرگ بر عربستان"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
مرگ بر آل سعود و حاميانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
این آقا(بن سلمان)این سلاحهایی بیشماری را که خریده باید در جایی مصرف کنه و دوباره سلاح بخره که رژیمش را حفظ کنند،والا فردا غرب بهانه هایی مانند اینکه خاشقچی را تو کشتی و باید محاکمه بشی ورش میدارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
عربستان با قتل عام و ایجاد قحطی و بیماری برای هزاران نفر نباید و نمی تواند آبرومندانه از یمن خارج شود بلکه باید مفتضحانه یمن را ترک کند.
Germany
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
حق بر باطل پیروز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
عربستان با هر کشور دیگری وارد درگیری شود قطعا شکستش مفتضحانه تر خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۶:۲۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
احسنت !! دلیلش هم یکی اینکه دل و جراتشون کمه و دیگه اینکه متکی به خودشون نیستن و چسبیدن به آمریکا و... که پول بدن و اونها حمایتشون کنه ولی تا گاو شیر میده که اونها نمیان کل تجهیزات پیشرفته را در اختیار عربستان بگذارن .کم کم و سلاحهای تقریبا معمولی بهشون میدن . برای اینکه بتونن بازم بهشون سلاح بندازن !!و میگن که شما باید برای تکمیل مثلا گنبد آهنین و... این ابزار و سلاحها را هم بخریدو این پروسه ادامه داره. نهایت هم که شیر اینگاو خشکشد خود گاورا میکشن و یه گاوجدید میارن سرکار . البته فکر نکنم دیگه آمریکا بتونه (باتوجه به هشیار شدن دنیای اسلام) این کاررو بکنه .انشاا... که بزودی طومار این شاه و ولیعهد عربدستان پیچیده میشه و مردمش هم یه نفس راحت میکشن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
آدم کش های جانی با مردم بیگناه چه ها که نکردید حالا وقت تلافی است پس بمیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
شکست امریکا وعربستان امارات مراکش اردن و...از یمن می توان گفت شکست صدام وووووو واسرئیل
پیروی سوریه
پیروزی عراق
شکست امریکا = پیروزی جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
خدایا این یزیدیان زمان را از سر اسلام کم کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
خسارت وارده به یمن چی میشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
A
۰۹:۱۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
جنگ بعدی در عراق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
نه.انشاا...‌جنگ‌بعدی‌تل‌اویو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
آفرین به غیور مردان یمنی باید این مارهارو سر جاشون می نشاندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
عربستان شكست خورده يقينا
Romania
ali
۱۴:۵۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
جنوب یمن اشغال کرده زیر ساخت ها نابود کرده مردم بی گناه کشته اون وقت میگی شکست خورده؟! اینا جنایت انجام دادن جنایت جنگی
آخرین اخبار