وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:

سانحه قطار تهران_زاهدان تروریستی نبوده است/ خروج ۳۳ هزار نفر از مرز مهران در روز گذشته

اسلامی گفت: حادثه قطار تهران_ زاهدان تروریستی نبوده و تحقیقات برای وقوع این حادثه همچنان در حال بررسی است.

سانحه قطار تهران_زاهدان تروریستی نبوده است/ خروج ۳۳ هزار نفر از مرز مهران در روز گذشتهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران یک کشور متنوع به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی است، گفت: به دلیل چنین شرایط اقلیمی باید تجهیزات بخش‌های هواشناسی را نوسازی کنیم و این اقدامات باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی انجام شود.

او افزود: ظرفیت‌های پیش‌بینی با استفاده از دستگاه‌های مدرن از مهم‌ترین اقدامات در حوزه هواشناسی به شمار می‌رود بنابراین باید با برنامه‌ریزی و استفاده از تجهیزات شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم.

اسلامی اظهار کرد: از گذشته‌های بسیار دور بخش هواشناسی ما برای خرید و تأمین تمامی تجهیزات به شرکت‌های خارجی وابسته بود، اما امروز چه تحریم باشیم و چه نباشیم با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان به این بلوغ رسیده‌ایم که می‌توانیم نیاز‌های نرم‌افزاری خود را با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان هزینه‌های پژوهشی کاهش می‌یابد و علاوه بر صرفه‌های اقتصادی قابلیت پیش‌بینی ما در این حوزه افزایش می‌یابد. این امضای تفاهم‌نامه امروز منعقد شده و مذاکرات آن صورت گرفته و هم‌اکنون به مرحله اجرایی رسیده است.

اسلامی درباره حادثه اخیر قطار تهران_زاهدان گفت: چنین حوادثی به طور معمول رخ می‌دهد و در این بین یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنیم حفاظت از زیرساخت‌ها در این زمینه است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وقوع چنین اتفاقاتی نادر بوده و ما تا به امروز چنین حادثه‌هایی را نداشته‌ایم، گفت: طبق تحقیقاتی که بعد از وقوع حادثه رخ داده بخش عمده‌ای از پیچ‌های ریل باز شده و همین موضوع باعث خارج شدن واگن قطار‌ها از ریل شده است.
بیشتر بخوانید: واگذاری اراضی پردیس به معاونت علمی و فناوری جهت توسعه شرکت‌های دانش بنیان

او تاکید کرد: هیچ حادثه تروریستی برای وقوع این حادثه رخ نداده و تنها باز شدن پیچ دلیل این حادثه بوده است.

اسلامی اظهار کرد: وضعیت نا آرامی در چند روز گذشته در عراق بوده و، اما مردم ما با انگیزه و اراده بسیار پای پیاده خود را به مراسم اربعین می‌رسانند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این سفر برای مردم اعتقادی بوده و با جان و دل تمامی این مسیر را مردم پیاده‌روی می‌کنند و هم اکنون وضعیت در کشور عراق آغاز شده و امنیت با تدابیر ستاد مرکزی اربعین فراهم شده است.

او با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد که در روز گذشته ۳۳ هزار نفر از مرز مهران عبور کردند، گفت: خوشبختانه تمامی بخش‌ها از لحاظ حمل ونقلی پیش‌بینی و تأمین شده و ما حدود ۸ هزار دستگاه اتوبوس در نظر گرفته‌ایم و روزانه ۵۵ قطار به همدان، کرمانشاه و خرمشهر تردد می‌کند.

اسلامی اظهار کرد: تا به امروز ۴۷۵ هزار نفر از طریق حمل ونقل ریلی جابجا شده و مجوز ۶۰۰ پرواز را از سازمان هواپیمایی برای جابجایی زائران در نظر گرفته‌ایم.

هوشمند سازی شهر‌ها با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان

در ادامه این برنامه سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قرارداد ما با سازمان هواشناسی اجرایی شده و اقدامات آن را آغاز کرده‌ایم، گفت: قرارداد ماه شامل ۹ سرفصل است که در آینده ارتباط نزدیک‌تری را با بخش‌های مختلف حمل ونقلی برقرار می‌کنیم.

او افزود: در حوزه ساخت رادار‌ها توانسته‌ایم پیشرفت‌های بسیاری با تمام شرکت‌های دانش بنیان برسیم و امیدواریم در آینده نزدیک این قرارداد‌ها منعقد شود.

ستاری با بیان اینکه در حوزه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و انواع مدل‌سازی‌های هواشناسی و پیش‌بینی هوا توانسته‌ایم به پیشرفت‌های بسیار زیادی در این بخش دست یابیم.

ستاری توضیح داد: امروز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت مسکن و شهرسازی منعقد کرده‌ایم به طوری که در حوزه هوشمندسازی شهر‌ها زیرساخت‌های آن را آماده کرده‌ایم.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: توسعه استارت آپ‌ها نوآوری در این بخش از مهم‌ترین اقداماتی است که در این حوزه رخ داده و با توسعه این بخش‌ها و الکترونیکی کردن بارنامه‌ها در حوزه جاده‌ای می‌توانیم این بخش را توسعه و گسترش دهیم.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار