باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بی مهری کارگردانان به هنر چهره پردازی/ وقتی مافیا اجازه فعالیت به گریمور‌های حرفه‌ای را نمی‌دهد

طراحی و اجرای گریم از کارهای مهم و سخت در اجرای یک نمایش است که متاسفانه کمتر کسی به آن توجه دارد.

حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برای اجرای هر نمایشی برنامه ریزی‌هایی لازم است که یکی از مهم‌ترین عوامل آن طراحی گریم بازیگران است.

طراحی گریم و اجرای آن از عواملی است که تماشای نمایش را برای مخاطبان آسان‌تر و مخاطب ارتباط راحت تری با بیان و اجرای بازیگر برقرار می‌کند. طراحی و اجرای گریم یکی از سخت‌ترین کار‌ها است که البته با بی مهری‌هایی مواجه می‌شود که شاید دلیل اصلی آن دیده نشدن کار گریمور‌ها در پشت صحنه  نمایش است.

کار گریم در تئاتر با سینما و تلویزیون متفاوت بوده و شاید هم یکی از دلایل آن فاصله بیشتر تماشاگر از صحنه تئاتر و بازیگران است و حتی گریمی که تماشاگر ردیف‌های نخست از بازیگر می‌بیند با چیزی که در  ردیف‌های انتهایی سالن دیده می‌شود، کمی متفاوت است که البته نباید نقش نورپردازی در این زمینه را از یاد برد. طراحی دکور و طراحی لباس نیز از مسائلی است که بر گریم بازیگر تاثیر می‌گذارد. گریم یک بازیگر به مسائل مختلفی از جمله نژاد, شخصیت نمایش، موقعیت جغرافیایی نمایشنامه و طرز پوشش کاراکتر‌ها بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: گریم عجیب و غریب بازیگران معروف سینما و تئاتر + تصاویر


هر ساله در کشور ما گریم‌های متفاوتی در تئاتر، تلویزیون و سینما اجرا می‌شود که برخی سبب نارضایتی تماشاگر و برخی نیز با بازخورد‌های خوبی همراه می‌شود. در تئاتر نیز هر ساله شاهد اجرای گریم‌های خوبی هستیم که حتی در برخی نمایش‌ها گریم بازیگران، مخاطب را به سالن‌های نمایشی کشانده است. با این حال  در برخی نمایش‌ها از گریم‌هایی استفاده می‌شود که ربطی به فرهنگ ایرانی ندارد و گویا آن را بومی سازی نکرده اند. از طرفی نیز برخی نمایش‌ها با گریم‌های خاصی همراه هستند، با جود اینکه زمان زیادی را برای اجرای آن اختصاص می‌دهند، اما نتیجه چیزی نیست که برای اجرای یک نمایش مناسب باشد. استفاده از کلاه گیس‌ها و آرایش‌های غلیظ در برخی نمایش‌ها سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود، زیرا بسیاری از تماشاگران با این نوع گریم‌ها موافق نبوده و آن را مناسب نمی‌دانند.

به هر حال طراحی و اجرای گریم یکی  از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین کار‌ها برای اجرای یک تئاتر است، از این رو با دو نفر از گریمور‌های تئاتر به گفت و گو نشسته ایم تا با مشکلات این حوزه  بیشتر آشنا شویم.

کار گریمور دیده نمی شود

مائده ضرابی از چهره پردازانی است که به تازگی وارد حرفه گریم شده است، در این خصوص گفت: گریم یکی از عواملی است که در کار‌ها دیده نمی‌شود و در جشنواره‌ها نیز اهمیتی به طراحی گریم داده نمی‌شود.   مشکلاتی در زمینه چهره پردازی و گریم وجود دارد، اینکه کارگردان‌ها طراحی گریم را به عنوان آخرین کار پروژه انتخاب می‌کنند در حالی که گریم از بخش‌های مهم در یک نمایش است، زیرا کمک بسیاری به بازیگر می‌کند تا نقش خود را به راحتی ایفا کند. من طراحی‌های گریم از طراحان مطرح را دنبال می‌کنم و بسیاری از کار‌ها را می‌پسندم و فکر می‌کنم نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. مسئله‌ای که وجود دارد این است که کارگردان‌ها درباره گریم بحث مالی نمی‌کنند در حالی که بحث مالی برای این کار بسیار زیاد است، زیرا ما در کار‌ها از لوازم زیادی استفاده می‌کنیم و همین سبب بی ارزش دیده شدن کار گریم می‌شود.

وی افزود: فکر می‌کنم تصمیم‌های خوبی برای دیده شدن چهره پردازان و گریمور‌ها گرفته شده و می‌خواهند از گریم‌های خوب تقدیر کنند و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. زمانی که کار خارجی انجام می‌شود طراحی‌های گریم نیز خارجی است و نمی‌توان از گریم‌های ایرانی استفاده کرد و این دو با هم تفاوت دارند چرا که گریم آن نمایش باید متناسب با همان کشوری که نمایشنامه به آن تعلق دارد، انجام شود.

رخنه مافیا به هنر چهره پردازی

مهسا مرزبان از دیگر طراحان گریم در حوزه سینما و تئاتر درخصوص مشکلات این حوزه گفت: بیشترین مشکل حوزه گریم و طراحی چهره مشکل دستمزد است، زیرا فکر می‌کنند کار گریم کار خاصی نیست، در صورتی که موادی که استفاده و زمانی که برای اجرای آن گذاشته می‌شود، بسیار زیاد و مواد مصرفی هم گران هستند و با توجه به دستمزدی که برای طراحان گریم درنظر گرفته می‌شود، بسیار پایین است.

وی ادامه داد: بسیاری از طراحان با توجه به دستمزدی که دریافت می‌کنند، مواد و هزینه صرف می‌کنند، اما هستند کسانی که کیفیت کار برایشان مهم است و با همان دستمزد پایین، کاری خوب ارائه می‌دهند.

مرزبان با اشاره به اینکه حوزه گریم در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته است، بیان کرد: گریم از نماد‌های شخصیت داستان است و هر چقدر نزدیک به کاراکتر داستان اجرا شود، تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب خواهد داشت. متاسفانه این روز‌ها در مشاغل گوناگون باند بازی دیده می‌شود وآن هم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و کسانی که ارتباط نزدیک یا فامیلی  با هم دارند، هرچند کار با کیفیتی ارائه ندهند، اما در کار‌ها حضور دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.