در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چگونه خشم خود را هنگام رانندگی کنترل کنیم؟

یک روانشناس گفت: مدیریت خشم در هنگام رانندگی مهم است، چرا که در صورت عدم مدیریت می‌تواند باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود.

زهرا زین‌الدینی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار برای کنترل خشم هنگام رانندگی اظهار کرد: تجربه احساس خشم و عصبانیت در هنگام رانندگی، یک احساس کاملا طبیعی است، اما مسئله‌ای که حائز اهمیت است، مدیریت خشم در هنگام رانندگی است که در صورت عدم مدیریت می‌تواند باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود.

این روانشناس بیان کرد: عصبانیت در هنگام رانندگی دلایل متفاوتی مانند، ساعات طولانی ماندن در ترافیک و دیر رسیدن به مقصد، احساس خستگی برای ساعات طولانی رانندگی، کم‌خوابی، ابتلا به اختلالات روانی مثل اختلال دوقطبی، مشکلات شخصیتی، اعتمادبه‌نفس پایین، عدم مدیریت هیجانات، شرایط آب و هوایی نامساعد و... می‌تواند داشته باشد.

او ادامه داد: از جمله باور‌های منفی مانند، هیچ کس حق ندارد جلوی من بپیچد، او نباید بوق می‌زد و او نباید زور بگوید و قضاوت‌های عجولانه و زودهنگام در رابطه با رفتار فرد مقابل می‌تواند روی رفتار‌های رانندگان تاثیر منفی بگذارد.


بیشتر بخوانید: خشم چیست و چگونه می‌توانیم خشم خود را کنترل کنیم؟ 


زین الدینی با بیان اینکه انسان‌ها زمانی که عصبانی هستند نمی‌توانند منطقی به مسائل نگاه کنند، افزود: تا حدود زیادی قضاوت‌ انسان‌ها تحت تاثیر هیجانات منفی است، به همین دلیل بهتر است در هنگام عصبانیت افراد به هیچ عنوان رانندگی نکنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه برای مدیریت بهتر خشم در هنگام رانندگی بهتر است افراد به یکسری از مسائل توجه کنند، اضافه کرد: اگر فردی احساس می‌کند خیلی زود عصبانی می‌شود و نمی‌تواند آرام بماند بهتر است در ساعت‌هایی که ترافیک زیاد هست، رفت و آمد نکند و یا از مسیر‌های جایگزین استفاده کند.

او افزود: از موارد دیگر برای مقابله موثرتر با خشم این است که افراد سعی کنند قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و در صورت مشاهده یک راننده عصبانی توقف نکنند و به راه خودشان ادامه بدهند، همچنین در صورت عصبانیت می‌توانند در اولین مکان ممکن توقف کنند، کمی به خودشان زمان بدهند و چند تنفس عمیق شکمی داشته باشند تا آرام‎تر شوند و سپس به مسیر خودشان ادامه دهند.

زین الدینی گفت: بهتر است در صورتی که خطایی از راننده مشاهده کردند، زود قضاوت نکنند و سریع واکنش نشان ندهند، چون ممکن است دلیل رفتار آن فرد عدم مهارت در رانندگی و یا از دست دادن تمرکز و یا دلایل دیگری باشد که اگر نسبت به آن آگاهی داشتند، این احساسات منفی را تجربه نمی‌کردند و حتی این اتفاق را طبیعی در نظر می گرفتند، بنابراین نوع نگاه و تفکر افراد در رابطه با رفتار‌های دیگران برروی واکنش‌های آن‌ها تاثیر بسیاری دارد.

این روانشناس ادامه داد: اگر رانندگان افکار منفی خود را در رابطه با رفتار رانندگان دیگر شناسایی کنند و بتوانند آن‌ها را تغییر دهند و افکار واقع‌بینانه‌ای را جایگزین آن کنند، به مقدار زیادی در کنترل خشم‌شان موفق خواهند بود.

زین الدینی خاطرنشان کرد: اگر عصبانیت در حین رانندگی برای فردی به تعداد دفعات زیاد اتفاق می‌افتد، بهتر است حتما با کمک یک متخصص دلایل آن شناسایی شود و مداخلات درمانی مناسبی را فرد دریافت کند.

انتهای پیام/

راهکار برای کنترل خشم هنگام رانندگی

برچسب ها: روانشناسی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
آقا من یه سوال دارم چرا وقتی چراغ راهنما رو روشن می کنیم همه یه ماشین های پشت سر به سمتی که می خواهید بپیچید سبقت می گیرن نم زارن آدم بپیچه ؟!
Netherlands
علی
۱۲:۰۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
این مسائلی که شما مطرح نموده اید تئور عام است و فقط برای تکثیر کتب خوب است مردم حرکت دفعی سهوی با حرکت دفعی عمدی را به خوبی تشخیص میدهند اما رانندگی امروز ملت ما زبان زد عام و خاص است که بخش عمده ان نداشتن اتوبان و .... استاندارد مناسب با جمعیت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
راهکار بهتر داره، یک سامانه درست کنند تا این رفتارها و رانندگی وحشیانه مردم ایران را گزارش دهیم و راهنمایی و رانندگی اونها را جریمه کنه. وقتی چند بار جریمه بشن و بدونیم بزن و در رو نیست، خشم فروکش می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
مساله میدونی چیه پارامتری بنام روانشناسی افراد در هنگام گواهینامه گرفتن وجود ندارد و تکرار روانشناسی سالانه آن نفرات، چرا که به مسائل آگه ریشه ای نگاه کنی دارو مسکن تجویز نمی کنی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
اینگونه که راننده ها سعی کنن به شعورشون اضافه کنند و به فرهنگ و علائم رانندگی توجه ویژه ای بکنند
Canada
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
در زمان رانتدگی و ترافیک .فقط به این فکر کنید که در این زمان چندین نفر ارزوی رانندگی در همین ترافیک میکنند ولی نمیتوانند یا در بیمارستان یا در کما هستند .پس خوشحال باشید و ننالید و شاد باشید ولبخند بزنید و بس
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۰۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
متاسفانه فرهنگ رانندگی معضلی در این کشور است که حل نشد . رفتارهای بی ادبانه , بوق زدن , در داخل خطوط حرکت نکردن, فاصله از خودرو جلویی را رعایت کردن, در شب با نور بالا حرکت کردن و ایجاد مزاحمت دید برای رانندگان مقابل , اجتناب از حرکت در شانه راه , و توهین به دیگران مشکلاتی است که باید با فرهنگ سازی و اجرای برنامه های تلوزیونی مداوم توسط پلیس راهور و سخت گیری حل گردند. پلیس راهور فقط بر دوچیز تمرکز نموده : سرعت غیر مجاز و سبقت غیرمجاز و تخلفات ذکر شده دیگر را نادیده میگیرد .
آخرین اخبار