دبیر ستاد توسعه فناوری نانو مطرح کرد؛

حضور ۲۰۰ شرکت داخلی در نمایشگاه نانو فناوری

سرکار گفت: در نمایشگاه نانو فناوری حدود ۲۰۰ شرکت داخلی در زمینه نانو حضور دارند.

حضور ۲۰۰ شرکتبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو اظهار کرد: ۱۲ نمایشگاه نانو فناوری از صبح پنچ شنبه (۱۸ مهر) آغاز می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: در این نمایشگاه حدود ۲۰۰ شرکت داخلی در زمینه نانو حضور دارند.

او ادامه داد: ۶ کشور خارجی شامل ترکیه، اندونزی، اتیوپی، عراق، افغانستان و آفریقا برای جذب سرمایه گذار و عقد قرار داد، دعوت به همکاری شده اند.
 
سرکار ادامه داد: اکنون ایران سومین سال متوالی است که رتبه ۴ جهان را در زمینه علمی دارد.
 
او گفت:طبق برنامه‌ریزی‌ها انجام شده، در صدد هستیم تا سال ۱۴۰۴ حجم صادرات را به یک میلیارد دلار برسانیم.

سرکار ادامه داد: اگر این حمایت‌ها وجود داشته باشد، تولید، صادرات و حجم اقتصاد نانو افزایش می‌یابد و بدین‌واسطه شرکت‌های تولیدی می‌توانند جایگاه صادراتی خود را به تثبیت برساند.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تأکید بر حرکت در مسیر "های‌تک" گفت: خوشبختانه شرایط به گونه‌ای شده که ما را از اعتیاد به نفت جدا کرده است؛ ازاین‌رو رفع این اعتیاد می‌تواند شرایطی را برای کشور فراهم آورد که متکی به فناوری حرکت کنیم و آینده درخشانی را برای کشور رقم بزنیم.

امکان توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با نیروی انسانی/ اتکای بیش از ۵۰ درصد اقتصاد کشور بر شرکت‌های دانش‌بنیان‌

او بیان کرد: لازمه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، همان نیرو‌های انسانی هستند که زبده‌ترینشان را در ایران داریم و کافی است که به آن‌ها توجه و سرمایه‌گذاری کنیم.
 
سرکار ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم طی دو دهه آینده، بیش از ۵۰ درصد اقتصاد کشور مبتنی بر شرکت‌های دانش‌بنیان و های‌تک باشد که این نشان از ظرفیت بالا در حوزه تولید و صادرات است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه فناوری نانو سطح تأثیرگذاری بسیار گسترده‌ای در سایر فناوری‌ها دارد، بیان کرد: آنچه که دنیا به روی آن متمرکز شده، فناوری‌های همگرا هستند؛ فناوری نانو، بایو تکنولوژی، علوم شناختی و آی‌سی‌تی، از اجزای فناوری‌های همگرا هستند؛ فناوری نانو جزو همین فناوری‌های همگرا به شمار می‌رود.

سرکار تصریح کرد: حوزه‌های سلامت، ساختمان، نفت، پتروشیمی، خودرو، نساجی، ورزشی، کشاورزی، آب، محیط‌زیست، لوازم خانگی و ... جزو صنایعی که فناوری نانو به آن‌ها ورود کرده است.

او با بیان اینکه نانو یک فناوری توانمند است که کارآیی محصولات را ارتقاء می‌دهد، بیان کرد: تولید محصولات با فناوری نانو باعث کاهش قیمت، افزایش رقابت‌پذیری در سطح بین‌المللی می‌شود و می‌تواند فرصت‌های صادراتی را برای یک محصول فراهم آورد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تأکید بر برخورد مناسب ارگان‌های مختلف در راستای اخذ مجوز‌های محصولات نانو گفت: ما یک مشکل فرهنگی در کشور داریم که متأسفانه از اخذ مجوز تا ورود محصول به بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما از نهاد‌های مجوزدهنده درخواست داریم که مشکلات آن‌ها را برطرف کنند یا حتی به آن‌ها راه و روش‌های زودتر رسیدن به هدف را نشان دهند.

او در پایان افزود: در راستای رفع این مشکل، با اداره ثبت علائم تجاری قراردادی منعقد کردیم که محصولات و اجناس تقلبی با اسم نانو وارد بازار نشوند.
 
انتهای پیام/
 
برچسب ها: فناوری ، نانو ، نمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار