مقتدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مردود شدن اروپا در آزمون برجام کاملا محرز شده است

کارشناس سیاست خارجی گفت:برجام ضعف اتحادیه اروپا برای تصمیمگیری مستقل از واشنگتن را کاملا محرز کرد.

در حالعباس مقتدایی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با خروج اروپا از برجام، گفت: ضعف اروپایی‌ها در قبال عمل به تعهدات خود در توافق هسته ای برای کل جهان آشکار شد، چراکه آنها نتوانستند بدون حضور واشنگتن اهداف خود را در حوزه دیپلماسی و تعامل با تهران پیش ببرند و این عدم استقلال  اروپا نکته‌ای بود که آمریکایی‌ها در چند نوبت پس از شکل گیری اتحادیه اروپا به رخ آنها کشیدند.

او افزود: ماجرای بوسنی هرزگوین، کوزوو و مسائل دیگری که پس از دوره شکل گیری اتحادیه اروپا رخ داد، خواسته اروپایی ها برای تبدیل شدن به یک ایالات متحده جدید پس از دوران فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را با شکست مواجه کرده است، چراکه نداشتن عزم جدی برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی به عنوان اتحادیه اروپا در ماه‌ها و سال‌های اخیر کاملا مشهود است.

آمریکا مانعی جدی برای تبدیل شدن اروپا به یک قدرت جهانی

مقتدایی اضافه کرد: ایالات متحده آمریکا با مجموعه‌ای از اقداماتی که تاکنون انجام داده ، اتحادیه اروپا را در دستیابی به اهداف اولیه پیمان ماستریخت و مجموعه پیش بینی‌های آن‌ با شکسته عملی مواجه کرده است، همچنین واشنگتن با ایجاد اختلاف بین کشور‌های اروپایی و به طور خاص حمایت از برگزیت در کنار ناکامی‌هایی که برای کشور‌های غربی در اقدامات عملی از جمله پیمان‌های بین المللی،  موانع جدی ای  بر سر انسجام اتحادیه اروپا قرار داده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت:هنگامی که اروپا در خصوص  انعقاد پیمان با ایران وارد اقدام عملی شد، ایالات متحده آمریکا  به جمع کشور‌های اروپایی پیوست تا ثابت کند بدون حضور واشنگتن آنها قادر به انجام هیچ کاری نیستند، اما بعد از آن ترامپ در ادامه سیاست‌های کلی کاخ سفید از این پیمان چندجانبه خارج شد تا در عمل به همه کشور‌های مناطق مختلف جهان اثبات کند که اروپایی‌ها و کشور‌های غربی بدون حضور ایالات متحده نمی‌توانند پیمان‌های خود را حفظ کنند که البته در این مسیر هم کاملا موفق بودند.

عملی نشدن تعهدات  اروپا در برجام، تاییدی بر ناتوانی های آنها در تصمیم گیری

او تصریح کرد: اروپا علی رغم همه قول‌های قبلی مبنی بر حفظ برجام، تامین منافع این توافقنامه برای ایران و پر کردن خلاء ایالات متحده آمریکا نتوانست به قول‌ها و وعده‌های خود عمل کنند که بخشی از آن نتیجه اختلافات درونی اتحادیه اروپا و بخش دیگر در نتیجه نقشه کشی‌ها و اقدامات عملی واشنگتن است.

مقتدایی تاکید کرد: ظریف امروز موضوع ناتوانی اروپایی‌ها را مطرح می‌کند و  به عقیده من حرف  اخیر او درست‌تر از صحبت هایش در سال‌های قبل است. وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این اظهاراتی مبنی بر این داشت که  بدون حضور آمریکا  و با کمک اروپا هم می‌توانیم کار‌های خود را در برجام  پیش ببریم، در حالی که هم اکنون مشخص شده است که اروپایی ها سیاست های مستقلی از واشنگتن ندارند.

اتخاذ مواضع اصولی ایران مرهون دوراندیشی مقام معظم رهبری

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: همانطور که پیش تر هم گفتم  نتایجی که امروز رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان بر آن تاکید می‌کنند درست‌تر از اظهارات و پیش بینی‌هایی است که سال های  گذشته داشته و بر اساس آن وارد عرصه انعقاد پیمان با کشور‌های غربی شده اند، البته جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته در اتخاذ مواضع اصولی مرهون تدابیر و دوراندیشی‌های مقام معظم رهبری است.

او خاطرنشان کرد: اکنون که رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و به طور کلی تیم مذاکره کننده برجام به این نتیجه رسیده اند که اروپا غیر قابل اعتماد است باید به صراحت این موضع را به گوش همه ملت برساند چراکه بخشی از حرف‌های ظریف و رئیس جمهور کشورمان همچنان در اظهان معدودی از افراد جامعه و سیاستمداران وجود دارد.

کارشناس سیاست خارجی خروج  آمریکا از برجام  را یک درس بزرگ برای کشورمان دانست، اظهار کرد: برای ماندگاری تجربه توافق هسته ای در تاریخ، استفاده از منافع آن و بهایی که برای دستیابی به این تجربه پرداختیم را باید در اختیار آیندگان قرار دهیم و با صدای بلند اعلام کنیم که بخشی از پیش بینی‌ها و مواضع قبلی روسای کشور در نتیجه تجربه کمتر بوده است و در حال حاضر باتوجه به  تجربیات بیشتری که در عرصه روابط بین الملل و دیپلماسی بدست آوردیم نباید فریب سیاست های اروپایی‌ها را بخوریم.

وقت و سرمایه ای که به واسطه  وعده های آمریکا و اروپا به هدر رفت

مقتدایی همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو  با اشاره به پیگیری حقوقی ایران درباره جبران خسارت ناشی از نقض برجام توسط آمریکا، خاطرنشان کرد: در حقیقت بخشی از وقت، سرمایه و شاید به  نوعی آینده کشورمان به واسطه  تصمیمات و وعده های آمریکا و اروپا ازبین رفته است.

او افزود:به نظر من مجوعه ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه باید صادقانه و با صراحت اعلام کنند که مواضع امروز آنها مبنی بر بی نتیجه بودن اعتماد به اروپایی ها صحیح‌تر از پیش بینی‌های سابق دولت مبنی بر حل مشکلات با توافق با اروپایی‌هاست.


بیشتر بخوانید:وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران:اگر طرفین به تعهداتشان عمل نکنند، گام چهارم را برمی‌داریم


 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه ۱۴ مهر در جلسه علنی مجلس گفت که سه کشور اروپایی عضو برجام «در موقعیتی نیستند» که بتوانند از این توافق خارج شوند و «از نظر حقوقی حق این کار را ندارند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار