پورابراهیمی؛

انتقال آب از دریا با اولویت تامین آب شرب کرمان / تکلیف وزارت نیرو تسریع در عقد قرارداد برای این پروژه است

پورابراهیمی گفت: پروژه انتقال آب از دریا اولویتش تأمین آب شرب شهر کرمانست و طبق توافقات انجام شده با وزارت نیرو و شرکت انتقال آب، درخواست ما تسریع عقد قرارداد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، انجمن توسعه استان کرمان با حضور نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی، استاندار کرمان، باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای هیئت رئیسه انجمن، معاونان وزیر نیرو و مشاور رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

 محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در این نشست، موضوع این جلسه را بررسی مشکلات و راهکار‌های مربوط به تأمین آب شرب شهر کرمان دانست و گفت: با توجه به شرایطی که در سال‌های اخیر داشتیم به ویژه تابستان امسال و جیره بندی آب در شهر کرمان، پیگیری‌ها برای برگزاری این نشست در دستور کار قرار گرفت تا از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود و با اولویت خاص، مشکل آب شرب شهر کرمان را برطرف کنیم.

او افزود: تأمین آب از خط انتقال خراسان از سوی وزارت نیرو به عنوان پروژه ملی برای استان‌های یزد و کرمان در دستور کار دارد و بخش‌هایی از آن اجرا شده و اقدامات مربوط به تامین منابع مالی و فاینانس پروژه با مکاتباتی که اخیراً از کمیسیون اقتصادی با معاون اول رئیس جمهور انجام شده در دستور کار شورای اقتصادی قرار گرفته تا این موضوع بتواند با شتاب بیشتری طی مسیر کند و در سال‌های آینده مشکلات آب شرب شهر‌های شمالی استان کرمان را برطرف کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: همچنین انتقال آب از سد صفارود به دلیل مسائل اجتماعی، قضایی و امنیتی که ایجاد شده، نیازمند تصمیمات خاصی است که از طریق دستگاه قضایی باید پیگیری و تعیین تکلیف شود.

 

او به بیان اهمیت انتقال آب خلیج فارس اشاره کرد و بیان داشت: انتقال آب از خلیج فارس بزرگترین پروژه‌ای است که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه با تلاش صورت گرفته و حضور شرکت‌های بزرگ گل گهر، مس و چادرملو پایه گذاری شده و تشکیل کنسرسیوم بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی به عنوان رکورد تامین مالی پروژه‌های کشور به ثبت رسید که در دو مرحله انجام شده و مسیر حرکت کار به نحوی است که نیمه دوم امسال بهره برداری فاز اول آن را در استان کرمان شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت تامین آبی در این پروژه دیده شده، تمام تلاش بر این است که از این مسیر بحث انتقال آب را به شهر کرمان عملیاتی کنیم.

او با اشاره به مجوز‌های صادره وزارت نیرو برای انتقال آب، افزود: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این پروژه انتقال آب، تخصیص آب شرب دارد.

 

پورابراهیمی بهای تمام شده آب در پروژه انتقال آب از دریا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در حال حاضر پروژه خرید چاه‌ها از اطراف شهر کرمان و دیگر شهر‌ها و پروژه خرسان، هزینه‌ای به مراتب بالاتر از انتقال آب خلیج فارس است، در خصوص خرید آب شرب توسط وزارت نیرو برای شهر کرمان تمهیدات لازم دیده شده و از این جهت مشکل خاصی نخواهد بود.

او یادآور شد: با توجه به شرایط شهر کرمان و وضعیت جیره بندی آب و جلوگیری از مشکلات در تابستان سال آینده، پیشنهاد ما اولویت در قرارداد تامین آب توسط وزارت نیرو با شرکت انتقال آب خلیج فارس است که بتواند از مسیر میانبر به خط انتقال آب خرسان، موضوع آب شرب شهر کرمان را برای ابتدای سال آینده برطرف کند.

 

در این جلسه استاندار کرمان هم گزارشی از موضوع مربوط به تامین آب شهر کرمان ارائه داد و عنوان کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و پروژه‌های تامین آب با محوریت کمیسیون اقتصادی و تامین مالی که انجام شده اقدامات مثبتی بوده که نیاز به نهایی شدن آن‌ها است.

 تویسرکانی مشاور رئیس قوه قضائیه هم در ادامه گفت: به لحاظ مسائل و مشکلاتی که برای منطقه وجود دارد با حفظ حقوق مردم و جوانب آن مسئله قابل پیگیری است که با تصمیمات دستگاه قضایی پیگیری لازم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ب

نشست انجمن توسعه استان کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار