گزارش/

دومینوی ورشکستگی صنعت چوب با رکود صادراتی

در صورت کم توجهی به صنعت چوب، شاهد از بین رفتن بسیاری از مشاغل و حتی صادرات و توسعه این صنعت خواهیم بود.

 

///به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت چوب جزو یکی از صنایعی است که کاربردهای زیادی  در زندگی جوامع بشری دارد و  می توان ازآن در جهت رونق اقتصادی استفاده کرد، اما این صنعت در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی در رابطه با تامین مواد اولیه مواجه شده است.

از یک طرف امکان واردات مواد اولیه به‌ دلیل دیدگاه‌ های سازمان حفظ نباتات میسر نبوده و از طرفی میزان برداشت چوب از جنگل‌ها به‌ دلایل حفاظتی کاهش یافته است.

با این حال، این صنعت توانسته‌ بخش قابل توجهی از نیاز صنایع مبلمان و مصنوعات چوبی را تامین کند و به گفته کارشناسان، صنعت چوب در سال‌های اخیر عمدتا از لحاظ  تولید رشد قابل توجهی داشته است.

صنعت چوب بخش قابل توجهی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده در صورتی که اگر دولت به پتانسیل صادراتی آن توجه چندانی نداشته باشد، شاهد از بین رفتن بسیاری از مشاغل, صادرات و توسعه این صنعت خواهیم بود، علاوه بر این بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های کلان نیز از بین خواهد رفت و شاهد شکل‌گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت، طی سال‌های آتی خواهیم بود.

مشکلی که صنعت چوب را درگیر کرده استقبال کم  و رکود در آن است، همچنین به دلیل اعمال تحریم‌ها و افزایش قیمت ماشین‌ آلات، دستگاه‌ های جدید و بروز وارد کشور نشده و در نهایت دست اندرکاران این حوزه مجبور به تعمیر ماشین‌آلات قدیمی شده اند.

سود کم بازرگانی در صنعت چوب

سعید عباسپور مدیر کل صادرات و واردات وزارت صمت در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: چوب یکی از صنایعی است که نیاز به حمایت‌های همه جانبه دولت و تلاش متخصصان و سرمایه گذاران  دارد تا بتوان این محصول را به صورت صد در صد داخلی تأمین کنیم و دیگر نیازی به واردات آن نداشته باشیم.

مدیر کل صادرات و واردات وزارت صمت گفت: چوب از جمله کالاهایی است که در کشور  درب های واردات آن باز بوده اما از آن طرف مسیر صادرات آن بسته است.

وقتی قفل شدن صادرات صنعت چوب دومینوی ورشکستگی تولیدکنندگان را دنبال می‌کند


بیشتر بخوانید: علت عقب ماندگى صنعت چوب چيست؟/ ارزش افزوده محصولات چوبی کم نظير است


هم اکنون بازار چوب در رکود است

اسماعیل الهیان رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در تشریح بازار چوب اظهار کرد: معاملات این روزهای بازار چوب تقریبا سرد و به نوعی گرفتار رکود است.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته در پاسخ به این پرسش که تولید سالیانه چوب به چه میزان است؟ تصریح کرد: حجم واردات چوب به نسبت تولیدات بیشتر است و رقم دقیقی در این باره فعلا در دست ندارم.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته در پاسخ به این پرسش که صنعت چوب قابل رقابت با دیگر کشورهاست یا خیر؟ افزود: تا زمانی که صنعت چوب کشور شرایط خوبی نداشته باشد توانایی صادرات وجود ندارد.

به گفته الهیان، هم اکنون ۵۰ درصد از نیاز بازار چوب از طریق محصولات وارداتی و ۵۰ درصد مابقی از طریق تولید داخلی در کشور تأمین می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته در ادامه تصریح کرد: در تولید نئوپان کشور به خودکفایی رسیده است و بخش اعظم نیاز نیوپان بازار توسط تولیدات داخلی تامین می‌شود.

وقتی قفل شدن صادرات صنعت چوب دومینوی ورشکستگی تولیدکنندگان را دنبال می‌کند

مغفول ماندن صنعت چوب و افزایش کپی رایت در آن

یکی از تولیدکنندگان در حوزه صنعت چوب  در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حوزه چوب یکی از صنعت های مغفول مانده است که نیاز به حمایت زیادی دارد.  نبود این حمایت باعث افزایش نمونه برداری از برندهای خارجی در این صنعت می شود؛ نوسانات نرخ ارز تاثیر بسزایی در تولید این محصول گذاشته است به طوری که می توان گفت باعث شده این صنعت رونق کافی نداشته باشد.

این تولید کننده با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشورها  بسیار در رونق تولید موثر است، ادامه داد:  اقتصاد همچون رودخانه‌ای است که در مسیر خودش جریان دارد و باید آن را بر اساس علم اقتصاد و مدیریت بحران مدیریت کرد، بنابراین نمی‌توان اقتصاد را به صورت دستوری اداره کرد. 

لزوم حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی

محمد احمدی یکی از فعالان صنعت چوب در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی، گفت: خوشبختانه تولیدکنندگان چوب و مواد خام به خوبی در این صنعت فعالیت می کنند و مشکلی در زمینه تولید این محصول نداریم اما تا زمانی که واردات بی رویه این محصول ادامه داشته باشد این صنعت ضعیف خواهد ماند و استقبال از آن کم خواهد بود.

او با اشاره به اینکه تولید کنندگان داخلی توانایی تولید محصولات با کیفیت را دارند، افزود: هم اکنون  حجم زیادی  از محصولات چوبی  از کشور ترکیه و چین  وارد کشور می شوند در صورتی که تولیدکنندگان داخلی قادر به عرضه محصولات با کیفیت و استاندارد هستند.

احمدی  با اشاره به اینکه صفحات MDF، درب‌های ضد سرقت و پیش ساخته، از نمونه های وارداتی چوب هستند، گفت: این صنعت نیاز به نظارت بیشتری دارد,  اگر از تولید کنندگان داخلی حمایت شود می توانیم در این صنعت تولیدات بروز و همگام با دنیا را داشته باشیم.

نوسانات نرخ ارز موثر بر قیمت چوب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فتاحی
۱۹:۳۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
دوستی که خیلی مایل به ورشکستگی این تولیدکننده هستی !!!!،با شما هستم آماری در مورد این صنعت داری که چندین هزار شاید هم میلیون نفر دارن از این صنعت نون میخورن .فکر نمیکنم اینقدر کوتاه فکر باشی که به ورشکستگی دیگران شاد شوی .درسته که باعث از بین رفتن درختان و فصای سبز میشه ولی در نطر بگیر چندین خانواده از راه چوب و مصنوعات چوبی دارن زندگی میکنن؟؟؟؟؟!فقط کوتاه فکر نباش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
مبلهاي چوبي = نابودي جنگلها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
ما تولید کننده هستیم از اینور از شمال و جنگل هاش چوب نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
چوب از خارج وارد میشه کشورهایی مثل روسیه و بعد تبدیل به کالا میشه و صادر میشه
جنگل هامون باقی میمونه و ارز آوری داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
ورشکستگی صنعت چوب؟
تمام صنایع ایران غیراصولی بناشده اند
1-صنعت کفش2-صنعت پوشاک3-صنعت موادغدایی4-صنعت فرش5-انواع صنایع دیگرهمه درحال ازبین رفتن هستندچرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
بهتر جنگلها در امان هستند اینه همه چوب از کجا میاد که هم مصرف داخل داره هم صادرات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
آخه چند سال است که کشور با واردات بدون رویه دست بگریبان است و جند سال است که تولیدکننگان از این رویه
واردات دلشانخوناست وهیچکسی به داد آنها نمیرسد!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
گزارش خوب و کاملی بود اما چرا واقعا به این صنعت رسیدگی نمی شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ت
۰۸:۲۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
ورشکست بشود بهتر است تا این جنگلها از نابودی نجات پیدا کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
ورشکست بشود بهتر است
آخرین اخبار