تقویت سفره‌های آب زیرزمینی با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری سفره‌های آب زیرزمینی را تقویت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، معصومه منظمی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان در جریان سفر خبری و بازدید از پروژه کنترل و پخش سیلاب در حوزه آبخیزداری شهرستان سمنان در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه‌های آبخیزداری این شهرستان گفت: بخش مطالعاتی پروژه کنترل و پخش سیلاب سمنان اجرا می‌گردد.

او اظهار داشت: پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در سال ۹۷، با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی و درسال ۹۸ با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان مصوب شد.

به گفته منظمی در اجرای پروژه‌های سال ۹۷ یک پروژه آبخیز داری شناسایی و عملیاتی شد و تعداد این حوزه‌ها در سال ۹۸ به ۲ حوزه افزایش یافت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان با اشاره به اثرات اجرای پروژه‌های آبخیزداری گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری ضمن مدیریت سیلاب، خسارات و تبعات سیل به طور محسوسی کاهش یافته و علاوه بر حفظ منابع پایه آب و خاک، سفره‌های آب زیرزمینی نیز تقویت می‌شود.

منظمی تصریح کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در حال انجام است و تا کنون ۵۰ درصد ازپروژه‌های آبخیزداری عملیاتی شده است.
حوضه‌هایی که تاکنون مطالعات تفصیلی، اجرایی انجام گرفته است به شرح ذیل می‌باشد:
حوضه آبخیز زردتل ۶۷۶۳ هکتار
حوضه آبخیز شهرک صنعتی ۹۸۴۷ هکتار
حوضه آبخیز چاشتخوران ۱۳۷۴۶ هکتار
حوضه آبخیز آبخوری ۱۱۸۱۱ هکتار
وسعت کل حوضه‌های سیل خیز در شهرستان سمنان (۱۰۶، ۳۵۸ هکتار) می‌باشد.

او با اشاره به پروژه کنترل و پخش سیلاب در حوزه آبخیز چاشخوران شهرستان سمنان تصریح کرد: سطح اجرای این پروژه ۱۳۷۴۶ هکتار است که شامل ۳۲۲۱ متر مکعب عملیات سنگ وملات (۵ مورد بند)، ۳۰۰ متر مکعب گابیون و ۳۰۱ هکتار کپه کاری و ۳۰۱ هکتار حفاظت وقرق و ۱۲ دستگاه آبشخور، یک مورد مستند سازی، ۳ خانوار جایگزینی سوخت و ۱۳۷۴۶ هکتار حفاظت و قرق می‌باشد که تا پایان سال ۹۸عملیات اجرایی آن به اتمام خواهد رسید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان همچنین به پروژه کنترل و پخش سیلاب در حوزه آبخیز شهرک صنعتی اشاره نمود و افزود: حجم عملیات سنگ و ملات آن حوزه ۴۶۲۰ مترمکعب، عملیات بیولوژیک ۱۰۰ هکتار کپه کاری و ۱۰۰ هکتار عملیات حفاظت وقرق، ۷۴۵۲ هکتارکاداستر اراضی ملی، یک مورد مستند سازی و ۹۸۷۳ هکتار گشت و مراقبت در عرصه‌های منابع طبیعی می‌باشد.

منظمی در پایان با اشاره به اثرات پروژه‌های حوضه آبخیز شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این پروژه؛ کنترل سیلاب ونفوذ آب‌های سطحی به سفره‌های زیر زمینی؛ بهبود سطح سفره‌های زیر زمینی؛ کمک به آبدهی قنوات و چاه‌های عمیق کشاورزی پایین دست است که امیدواریم اجرای آن به اقتصاد مردم منطقه کمک کند. به گفته وی اجرای این پروژه زمینه ایمن سازی مراکز سکونتی پایین دست و شهرک صنعتی را در برابر خطرات سیل فراهم می‌کند.

انتهای پیام / م

تا کنون ۵۰ درصد ازپروژه‌های آبخیزداری عملیاتی شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.