دانایی‌فر در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگارن جوان:

رهبران سیاسی عراق اجازه نمی‌دهند عربستان بر موج تنش‌ها سوار شود/ هوشمندی مرجعیت و تجربه دولتمردان، راهگشای برون رفت از ناآرامی‌ها


سفیر اسبق کشورمان گفت: تجربه و تدبیر رهبران جریانات سیاسی عراق، نقشه‌های امارات و سعودی را نقش برآب می‌کند و از تحقق هدف آنها در ایجاد ناامنی و هرج و مرج در عراق جلوگیری می‌کند.


رهبران سیاسی عراق اجازه نمی دهند سعودی‌ بر موج تنش‌ها سوار شده و هرج و مرج ایجاد کنند/ هوشمندی مرجعیت و تجربه دولتمردان،راهگشای برون رفت از ناآرامی‌هاحسن دانایی‌فر سفیر اسبق کشورمان در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص تحولات اخیر عراق و بروز ناآرامی‌ها اظهار کرد: انباشتی از مطالبات در طی ۴۵ سال گذشته وجود داشته و به علت سیاست‌های غلطی که توسط حزب بعث همچنین دولت‌های دست نشانده آمریکایی‌ها درگیری‌های متنوعی در مناطق مختلف عراق رخ داده و سبب  شده است که انباشتی از مطالبات به حق مردم عراق در طی سالیان در زمینه‌های رفاهی، خدماتی، آموزشی و بهداشتی و زمینه‌های دیگری که جامعه امروزی به آن نیاز دارد، به وجود بیاید.

او با اشاره به پررنگ بودن تنش‌ها در استان‌های شیعه‌نشین اضافه کرد: به علت سیاست‌های غلطی که در دوره صدام در این مناطق اعمال شده است و کم‌توجهی‌هایی که داشته‌اند، طبیعی است مطالبات در این مناطق بیشتر و ناآرامی‌ها پررنگ‌تر باشد و همچنین شاهد آن هستیم که مناطق شیعه نشین وضعیت نامناسب‌تری نسبت به دیگر مناطق این کشور در حوزه‌های رفاهی و خدماتی دارند. می‌توان گفت انباشت مطالبات اولین دلیل بروز تنش در این کشور است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه موضوع فساد دومین عامل ایجاد ناآرامی‌ها است، افزود: در گذشته و در دوران حکومت صدام فساد زیادی وجود داشته است، اما معتقدم فسادی که بعد از سقوط صدام در عراق به وجود آمد و مسبب آن آمریکایی‌ها بودند، بسیار گسترده‌تر است. به خصوص  اقدام آمریکایی‌ها برای تعیین حاکم در عراق بسیار نامعقولانه و  در تضاد با مواضع دموکراسی به نظر می‌رسد که  دولتی از آن سوی دنیا برای کشور دیگری حاکم تعیین کند و اجازه ندهد توسط مسئولان آن کشور اداره شود. 

پرونده‌های مفتوح  در دادگاه‌های عراق  مربوط به فساد افسارگیخته آمریکایی‌ها در عراق 

او با اشاره به فساد اداری  آمریکایی‌ها در عراق، افزود: پرونده‌ای ۳.۵ میلیاردی مربوط به فسادهای مالی از سوی آمریکایی‌ها هنوز مفتوح است، همچنین در این رابطه بسیاری از فساد‌های اقتصادی توسط فرماندهان آمریکایی در استان‌های مختلف عراق ثبت شده که در دست تحقیق و بررسی است. غارت اموال قیمتی و عتیقه عراق از موزه‌های این کشور و فروش آن در بازار‌های اروپایی و آمریکایی از دیگر اقدامات خلاف  موازین بین‌المللی از سوی آنهاست. در همین راستا تلاش‌هایی توسط مسئولان عراقی انجام شد تا بخشی از آن بازگشت داده شود و مجدد از طریق فرماندهان و افسران آمریکایی به خارج این کشور منتقل شد. فساد در زمینه‌های مختلف اداری و اقتصادی با حضور آمریکایی‌ها در عراق تشدید و به نظر می‌رسد در بخشی از جامعه اداری عراق نهادینه شده است.


بیشتر بخوانید:مردم و مراجع به دنبال فروکش کردن تنش‌ها در عراق/ برخی شعار‌های معترضان توسط حزب بعث هدایت شده است


فساد و انباشت مطالبات  مردم عامل ناآرامی‌های اخیر در عراق 

دیپلمات اسبق کشورمان اضافه کرد: دو موضوع فساد و انباشت مطالبات باعث شده است شرایطی در جامعه عراق به وجود آید که با وجود  درآمد‌های سرشار نفتی، این کشور با مشکلات بسیاری مواجه باشد و هر ازچند گاهی این انباشت مطالبات به حق به صورت  شورش‌های مردمی خودنمایی کند.  مطالباتی که دولت فعلی عراق نیز آن را به حق می‌داند و تأیید می‌کند. دلایل این ناآرامی‌ها در پارلمان عراق مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است تا بتوانند راه‌حلی برای این مشکلات بیابند، البته از دولتی که دو سال از تشکیل آن می‌گذرد نمی‌توان انتظار داشت مشکلات چند ساله را حل وفصل کند، هرچند دولت موظف است در این مسیر اقدامات و تدابیر لازم را انجام دهد.

دانایی‌فر تشریح کرد: وزارت خارجه و دولت فعلی عراق در جهت ایجاد نوعی تعادل در روابط بین‌الملل سیاست‌های چندجانبه‌گرایی در پیش گرفته‌اند که سفر عادل عبدالمهدی به چین یا تعاملاتی که در زمینه خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی از روسیه انجام شد را می‌توان از  اقداماتی در راستای افزایش تعاملات در سطح بین‌الملل دانست.

او ادامه داد: همچنین مصاحبه اخیر نخست‌وزیر عراق که عامل صهیونیستی را در حملات پایگاه‌های حشدالشعبی معرفی  می‌کند و بیان سیاست‌های مستقلانه بغداد درخصوص تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا در رابطه با ایران می‌تواند بهانه‌ای باشد در دست آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و حتی سعودی‌ها و متحد او یعنی امارات  که در بروز اتفاقات اخیر عراق  خرسند باشند. آنها  تلاش می‌کنند به اصطلاح بر موج  ناآراامی‌ها سوار شوند و اعتراضات قانونی را که برای مطالبات در عراق به وجود آمده است، تبدیل به شورش و رفتاری هنجارشکنانه کنند تا از این طریق بتوانند فشاری به دولت حاکم بر عراق اعمال کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص همزمانی تنش‌ها با رویداد بزرگ اربعین یادآور شد: وقوع ناآرامی‌ها در آستانه بزرگترین اجتماع انسانی در طول تاریخ بشر یعنی همایش عظیم انسانی اربعین، فتنه عناصر خارجی است که تلاش‌ می‌کنند آن را تحت تأثیر قرار دهند؛ تجمعی که پیش‌بینی می‌شود امسال با حضور بیش از ۲۲ میلیون زائر صورت گیرد و پذیرش آن از سوی برخی عناصر معارض سخت است و آن را برنمی‌تابند.

هوشمندی مرجعیت و تجربه دولتمردان عامل مهار تنش‌های اخیر در عراق

سفیر اسبق کشورمان در عراق با اشاره به جایگاه مرجعیت و دولت حاکم، در آرام کردن اوضاع اخیر عراق خاطرنشان کرد: من معتقدم ظرفیت‌های بالای مردم عراق، هوشمندی مرجعیت، تجربه دولتمردان، پارلمان و رئیس‌جمهور عراق علیرغم اختلافات و رقابت‌هایی که میان احزاب عراقی وجود دارد کمک کرده است تا آنها بتوانند ناآرامی‌های اخیر را مهار کنند.

او در بخش دیگری از  این گفت‌وگو با اشاره به حضور ایرانی‌ها در اربعین تشریح کرد: امیدواریم که بتوانیم در روز‌های آتی شرایط در عراق را در وضعیت آرامی ببینیم، همچنین شاهد اربعینی باشکوه در این کشور باشیم و تمام دوستداران اهل بیت و دلباختگان مکتب آزادگی اباعبدالله الحسین(ع) در این رویداد عظیم دینی شرکت کنند. آمار‌ها حاکی از آن است که حدود ۷۵ درصد زائران خارجی را که به عراق سفر می‌کنند هموطنانمان تشکیل می‌دهند و امسال نیز استقبال قابل توجهی در این زمینه توسط ایرانی‌ها انجام خواهد شد.

جریان‌های سیاسی عراق با در نظر داشتن منافع ملی کشورشان از اعتراضات حمایت می‌کنند 

او در خصوص نقش احزاب و جریانات سیاسی عراق در ناآرامی‌های اخیر عراق و گمانه زنی‌ها درخصوص عوامل پشت‌پرده در ایجاد این تنش‌ها توضیح داد: معترضان عراقی تقاضا‌های به حقی از دولت دارند و دولت عراق نیز این موضوع را چندین بار مورد تأکید قرار داده است. بین احزاب عراق رقابت‌هایی وجود دارد و به نظر می‌رسد احزاب متوجه هستند که این موضوعات تا جایی که به منافع عمومی عراق و خودشان آسیب نرساند،  باید مورد حمایت و پشتیبانی واقع شود. من معتقدم اگر قرار باشد عناصر خارجی از این وضعیت سوءاستفاده و منافع کل عراق را خدشه‌دار کنند، تجربه و حکمت احزاب با یکدیگر و  قرار دادن سیاست‌های خود در یک مسیر  می‌تواند کمک شایان توجهی باشد تا این وضعیت را به نحو مطلوبی پایان دهند.

رهبران  سیاسی عراق  اجازه نمی‌دهند عربستان بر موج  تنش‌ها سوار شوند و هرج و مرج ایجاد کند/ احزاب سیاسی عراق نقشه‌های سعودی را در ایجاد نا امنی نقش بر آب می‌کنند

دانایی‌فر در مورد نقش عربستان سعودی‌ در جریان‌سازی در فضای مجازی و پررنگ‌تر کردن این ناآرامی‌ها تصریح کرد: آنها به دنبال سوءاستفاده از این وضعیت هستند و رسانه‌هایی که  مورد حمایت آمریکا هستند، مانند الحدث، اسکای نیوز و بخش‌هایی که مربوط به رژیم صهیونیستی است به تنش ها دامن می‌زنند و تلاش می‌کنند مسیر این مطالبات را به سمت‌وسویی که خود مایل هستند بکشانند. به همین دلیل تجربه و تدبیر رهبران جریانات سیاسی عراق در این است که نقشه‌های امارات و سعودی را در این موضوع نقش بر آب کنند و از رسیدن آنها به مقصودشان که ایجاد ناامنی و هرج و مرج در عراق است جلوگیری شود. سعود‌ی‌ها سعی بر عادی نشان دادن روابط با عراق دارند و اعلام کردند سفیر خود را به این کشور فرستادند، اما قرائن و شواهد نشان می‌دهد که آنها علاقه‌ای به ثبات در کشور عراق و همچنین در منطقه ندارند و  در صدد هستند حوادث را پررنگ جلوه دهند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: عراق ، شیعیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
قریه های عرب میخواهند به ملت شون بگویند .ببینید انقلاب عاقبت اش چیه .بیکاری .فساد اقتصادی و ناامنی
پس علیه ما وارد میدان نشوید که عاقبت تون بدتر از این کشورها خواهد بود .به اینخاطر هدف شون اینه که این کشورها موفق عمل نکنند .چونکه به صررشون است
آخرین اخبار