مثبت اشک/ گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران جوان با حسین هوشیار مداح اهل بیت (ع)؛

مداح انقلابی زیر بلیت جناح خاصی نمی‌رود/ باید برای اربعین اتاق فکر در نظر گرفت/ مداحی‌های دهه شصت بازخوانی شود

حسین هوشیار مداح اهل بیت (ع) در برنامه «مثبت اشک» حضور پیدا کرد.

حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قسمت دیگری از برنامه گفت و گو محور «مثبت اشک» با حضور حاج حسین هوشیار مداح اهل بیت (ع) برگزار شد.

هوشیار در این برنامه در مورد موضوعات متعددی از جمله اهمیت نهضت عاشورا و دفاع مقدس، لزوم رعایت شان امام حسین (ع)،  فرهنگ و پوشش عاشورایی صحبت کرده است.

برنامه «مثبت اشک» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای مذهبی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در این حوزه را با حضور یک میهمان شاخص، به صورت صریح بررسی کند.

مشروح این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان با اجرای وحید قاسمی تولید می‌شود، در ماه صفر ساعت ۹ صبح روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای فیلم و بازخوانی متن آن بنشینند.

///

برای تماشای ویدئوی این قسمت از مجموعه «مثبت اشک» اینجا را کلیک کنید؛ در غیر این‌صورت می‌توانید متن کامل این گفت وگو را در ادامه بخوانید.

مجری:بسم الله نور، خانم‌ها آقایان سلام وقت بخیر، عزاداری هایتان قبول باشد، قسمت دیگری از برنامه «مثبت اشک» را تقدیم حضور شما می‌کنیم، در خدمت میهمان ارجمند و محترم مداح نام آشنای آل الله اهل بیت (ع) حاج آقا حسین هوشیار هستیم.حاج آقا خیلی خوش آمدید.
هوشیار:ممنون، تشکر از اینکه در این گفت و گو من را دعوت کردید.

مجری: سپاسگزاریم از قبول دعوت، علاقه مندی شما به مداحی از کجا شروع شد و از کدام مقطع سنی بود؟
هوشیار: اوایل دهه شصت، در منطقه ۱۶ جوادیه عضو گروه سرود مدرسه شهید بهشتی بودم و با آهنگ‌های آهنگران، کویتی پور، حاج منصور ارضی و محسن طاهری آشنا شدم و مداحی را با همخوانی شروع کردم. در دوران راهنمایی در سال ۶۷ چهارده سالم بود و به جبهه برای اجرای سرود رزمندگان اعزام شدیم در آنجا تک خوانی نیز کردم و از اینکه اولین مداحی هایم را برای رزمندگان خواندم، خوشحالم.

مجری: شما از سن ۱۴ سالگی در جبهه حضور داشتید و مداحی کردید و در حقیقت کوچکترین مداح بودید، درسته؟
هوشیار:فکرمی کنم کوچکتر از من هم مداح در جبهه حضور داشت. حاج محمد رضا طاهری بود که در ۱۲ سالگی حدود سال ۶۲ به جبهه اعزام شده بودند.

مداحی‌های دهه شصت کهنگی ندارد

مجری: الان که در سال ۹۸ قرار داریم. چه برنامه ای برای  بکارگیری مفاهیم دفاع مقدس در اشعار و مداحی هایتان دارید؟
هوشیار:این کار را در هیئت خودمان  انجام می دهم. معتقدم نغمه ها و احساس ناب که در هیئت زمان دفاع مقدس داشتیم باید باز خوانی شود، خیلی از سبک‌های دهه شصت را به دلیل اینکه از دل بر آمده، کهنگی ندارد و باید نهضتی را برپا کنیم که به هویت‌های خودمان برگردیم و می توان خیلی از سبک های آن زمان را با به روز رسانی بازخوانی کرد. نوحه‌های دهه شصت سرشار از حس و حال‌های خاص است و دارای حزن، حماسه و روایی است و نهضت عاشورایی در آن سال‌ها به وضوح دیده می‌شود.

در بسیاری از شعرهای دهه نود و اواخر این دهه اصالت و برگشتن به خیلی از اصول  و توجه به خیلی از ارکان نهضت امام حسین (ع) را می بینیم  در برخی مداحی ها هم دیده می شود که امیدوارم بیشتر شود.

///

مداح انقلابی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مجری: صحبت از اصول شد به نظر شما یک مداح انقلابی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
هوشیار: در گام اول یک مداح انقلابی باید انقلاب و تعریف آن را بشناسد.این امر خیلی مهم است؛ وقتی حرف از مداح انقلابی می شود برخی تصور می کنند منظورمداح جناحی و حزبی است و تعریف انقلابی آن‌ها این است که مداحی حکومتی هستند در صورتی که این چنین نیست تعریف ما از انقلاب تعریف موسع و بزرگی است؛ تعریف ما از انقلاب پیام هیهات من الذله است، تعریف ما از انقلاب اسلامی به تعبیرامام عزیزمان کمک کردن به مظلوم، دفاع از مظلوم و مبازره با ظالم است، وقتی انقلاب اسلامی مهمترین آرمانش حق طلبی بوده هر مداحی که  دنبال حق طلبی باشد در تراز مداح انقلاب اسلامی است.

مداحی که به آقا امام حسین (ع) اقتدا کرده باشد اولین ویژگی او باید آزادگی باشد. آزادگی و حریت که یک مداح انقلابی باید داشته باشه به این معناست که زیر بلیت جناح  خاصی نمی رود و تراز انقلاب اسلامی را می شناسد، شعار کلی انقلاب اسلامی ظلم ستیزی، دفاع از مظلوم و حق طلبی و عدالت طلبی را سرلوحه قرار می دهد، هر کس با این تراز همراه بود از او دفاع می کند. فلسفه سید الشهدا هم غیر از این نبوده است.مهمترین ویژگی مداح انقلابی این است که انقلابی بودن را از درون خودش شروع کند و تکیه گاهی غیر از امام حسین (ع) نداشته باشه.مرز بین سیاسی بودن و سیاسی بازی اینجاست؛مرز باریکی است.برخی تعبیری دارند که می گوید سفارشی می خواند و دنبال مدح اهل قدرت است اما اینطور نیست.

هیئت انقلابی باید چگونه باشد؟

مجری: اگر یک مداح هم تراز انقلاب در یک هیئتی بخواند آیا می‌توانیم بگوییم هیئت انقلابی است یا باید الزاماتی نیز داشته باشد؟
هوشیار: معتقد هستم که خیلی نباید بین هیئت ها دیوار بکشیم،  هیئتی که در آن از امام حسین (ع) نام برده و به راه آن حضرت (ع) اشاره می شود انقلابی است و در واقع اگر شعارشان هیهات من الذله باشد و به امر به معروف و نهی از منکر توجه شود،انقلابی است.

ما دو نوع هیئت داریم؛ مستمع یک هیئت به حداقل راضی می شود، حداقل برای مستمع این است که محلی  برای آرامش  باشد و اشکی بریزم و خالی شوم و هیئتی داریم که مستمع می گوید برم خالی شوم و سپس پر بشوم؛ از معرفت پر بشوم از پیام امام حسین(ع)، از آرمانهایی که اربابم جان خود را فدا کردند، پر بشوم.

هیئتی که قسم اول را دارد، غیر انقلابی است. یعنی هیئتی که نه شاه  و نه وهابیت و نه شیعه انگلیسی با آن مشکل داشت اتفاقا تشویق هم می کنند یعنی آن را می پسندند اما هیئت انقلابی هیئتی است که معرفت امام حسین (ع) در آن گفته می شود  و فردی که در این هیئت باشد اگر ظلم ببیند نمی تواند ساکت باشد و این هیئت انقلابی است که دشمنان ما از آن خیلی می ترسند. و بعد می گویند که حکومتی هستند و سیاسی هستند، آفرین به تو که مداح سیاسی نیستی.اگر سیاسی خواندن حق طلبی است ای کاش همه مداحان ما سیاسی بخوانند.اگر سیاسی خواندن نقد اهل قدرت و مصداق امر به معروف ونهی از منکر باشد عیب ندارد، بگذار بگویند سیاسی است.اما فرق است بین مداحی که تفکرش سیاسی است با مداحی که سیاسی بازی می کند. ما هرگز منظورمان جناح بازی نیست . برای ما معیار مفاهیم و اصول انقلاب است و در آنجا اگر دوست خودم از این خطوط دور شد را هم نقد کردم،من مداح انقلابی هستم.اگر این جریان آسیب در نزدیکترین جریاناتی که به ظاهر سمت انقلاب هستند رخ داد و جرات نقد داشتم من مداح انقلابی هستم.

///

اربعین معجزه عشق است

مجری:شما خیلی حضور پر رنگی در پیاده روی اربعین دارید؟
هوشیار:اسم اربعین را معجزه عشق می گذارم چرا که هم تولی دارد و هم تبری، فرهنگنامه کامل دارد و فلسفه عزاداری در اربعین کامل می شود.

مجری: پیاده روی اربعین حسینی هرسال باشکوه تر هست هستیم و زائران زیادی از نقاط مختلف جهان عازم کربلا می شوند،نقش مداحان در این شکوه و عظمت چیست؟
هوشیار:باید برای اربعین اتاق فکر در نظر گرفت که شنیده ام برخی این  اتاق فکر را دارند تا پیام نهضت عاشورا را منتقل کنند. باید وجه عرفانی شعر و شاعر به گونه‌ای باشد که در مدت زمان یک سال بتوانند به گونه‌ای کار کنند تا میوه آن در اربعین چیده شود.باید وجه سیاسی، اجتماعی و حماسی قیام امام حسین (ع) بررسی و بیان شود. یک مداح امام حسین (ع) تا زمانی که به درک پیام امام حسین (ع) نرسد، نمی‌تواند نوکری خود را به ایشان ثابت کند. اربعین تمام جنبه ها را دارد و بستری برای احیای پیام نهضت عاشوراست.

مجری: برخی مواقع شاهد آسیب‌هایی در مداحی‌ها هستیم از این آسیب‌ها شما بیشتر نگران کدام یک از آن‌ها هستید؟
هوشیار:الان دهه اول محرم گذشته و با یک برگشت به عقب می‌توان آن را راحت نقد کرد. به این امید که مخاطب من بیشتر ذاکران اهل بیت باشند، می گویم و الا خودم هم از این جنس هستم صحبت من را حمل بر نقد غیر منصفانه نکنند و کسی را تخریب نمی کنم.

مجری: یک بحث درون خانوادگی است
هوشیار:یک بحث درون خانوادگی است. این آسیب را ابتدا از خودم شروع می‌کنم؛ مهم‌ترین آسیب ابتدا متوجه ذاکر و مداح اهل بیت (ع) است روزی که برای خودمان شان قائل شویم و خود را مطرح کنیم آسیب از همین جا آغاز و به مرور این زاویه بیشتر می‌شود و از اصل و محور یعنی امام حسین (ع) فاصله می گیریم. من خیلی می‌ترسم که هیئت‌های ما تبدیل به استودیو‌های صدا برداری و فیلمبرداری شوند.

آوردن استودیو‌ها در داخل هیئت کار درستی نیست

مجری: می‌گویند چرا نباید از این فضای بدست آمده استفاده کنیم
هوشیار: نباید مستمع را تبدیل به بازیگر کند و از حال خودش خارج کند من مخالف مداحی‌های استودیویی به شرطی که شئونات حفظ شود نیستم. موسیقی و تنظیمات که استفاده می‌شود باید در شان حقیقت ناب باشد. آوردن استودیو‌ها در داخل هیئت کار درستی نیست. هیئت اصول و سنت‌های خاص خود را دارد و با ظرافت‌هایی باید انجام شود، اگر غیر از این باشد، مستمع فکر می کند که در داخل این پازل بازی می کند که اگر بخواد بازی کنه گریه اش بازی می شود و هر کسی یک نقشی بازی می کند.

یکی از دوستان لطیفه جالبی گفت که هیئت ها زمانی مرده زنده می کرد اما از این هیئت ها یک سرماخوردگی هم شفا پیدا نمی کند.

وقتی جلسه ای صرفا یک تولید محتوای فرهنگی کنند در هیئت  برای رسانه، این اتفاقات می افتد .من با تولید محتوا مخالف نیستم با رسانه هم مخالف نیستم چرا که فضای مجازی نیاز به محتوا دارد و روشنگری دارد اما جای این مسائل در هیئت ها هیئت خطوط قزمر دارد که اگر رد شود دیگر کارکر هیئت ندارد؛ خدای نکرده کار نباید به جایی برسد که نقش بازی کند.اگر بنده را دعوت کنند به خواندن استودیویی حتما حواسم هست که  نکات خاص را انجام بدهم ولی وقتی حرف از هیئت می شود، اصولی دارد که باید حفظ کنیم.

///

مجری: در بحث پوشش در هیئت‌ها که وارد شویم عده‌ای می‌گویند چرا افراد مشهور جامعه، بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران و ... به فکر پوشش خود هستند چرا نباید ما با اعتبار مقدس لباس مناسب بپوشیم؟ نظرتان چیست؟
هوشیار:کسی که فاخرترین نوکری را انجام می‌دهد که از هزار تا آقایی بالاتر بشاه باید  لباس فاخر داشته باشد، ولی فخر فروشی نکند اگر فخر بفروشد ایراد دارد.هر چیزی که ما را از حقیقت جودی امام حسین (ع) دور کند، جای اشکال دارد. حالا ممکن است آن چیزی که من را دور می کند لباس من باشد،ممکن است ادای من باشد و حتی نوع خواندن من باشد که ایراد دارد .من باتیپ سازی در هیئت کاملا مخالفم . هیئت هایی می بنیم که تیپ خاصی دارند چون مداح آنها  تیپ خاصی دارد که من کاملا مخالفم. ما حق نداریم در مقابل شان بزرگ آنها شانی برای خود قائل بشیم.شما خودتو محو کن خودشون بخوان شما را بالا می کشند.

مجری: نفس شما گرم سپاسگزارم برای وقتی که برای این برنامه گذاشتید، ان شاءالله به زودی با بیندگان عزیز کربلا معلی باشیم شما برای ما نفس بزنید.
هوشیار: ان شاءالله همدیگر را در بهترین سرزمین و در کربلا ببینیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۸:۵۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
ممنونم
آخرین اخبار