روز آزمون فرا رسید؛ آیا حضور بانوان در ورزشگاه آزادی نمره قبولی می‌گیرد؟

بانوان علاقمند به فوتبال و آن‌هایی که برای دیدار تیم‌های ملی ایران و کامبوج بلیت تهیه کردند امروز می‌توانند این بازی را از نزدیک تماشا کنند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان درباره بحث حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌ها قرار شده است با اخذ مجوز‌های لازم بازی امروز تیم‌های ملی ایران و کامبوج کمتر از ۴ هزار نفر از بانوان برای تماشای مسابقه در ورزشگاه حضور داشته باشند. برای مهیا شدن این اتفاق که مستقیما با بحث‌های زیر ساختی و سخت افزاری حضور بانوان ارتباط داشت تا حدودی شرایط اولیه برای پذیرایی از تماشاگران خانم محیا شد.

پیگیری برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از چه زمانی آغاز شد؟

موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از میانه‌های دهه ۸۰ مطرح شد. اما در آن زمان با توجه به شرایط نامناسب زیرساخت‌ها و جو فرهنگی نه چندان ایده آل ورزشگاه‌ها، هیچگاه حالت عملیاتی به خود نگرفت.

در سال‌های اخیر شاهد بودیم برخی بانوان علاقه‌مند به فوتبال برای رسیدن به هدف خود با چهره مبدل وارد ورزشگاه شدند؛ که البته این امر به یکی از سوژه‌های جنجالی رسانه‌ای و فضای مجازی در داخل و خارج از کشور تبدیل شد. لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای حضور بانوان یکی از مهم‌ترین مباحثی بود که تا زمان فراهم نشدن امکان حضور میسر نبود.

حضور بانوان در بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا و دیدار‌های تدارکاتی تیم ملی پیش از جام ملت‌های ۲۰۱۹

۲۴ مهر ۹۷ و در جریان دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران مقابل بولیوی که با برتری ۲ بر یک شاگردان کارلوس کی روش همراه شد، با نظارت فدراسیون فوتبال حدود ۲۰۰ خانم توانستند برای تماشای بازی وارد ورزشگاه آزادی شوند. پس از این بازی هم در دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم‌های فوتبال پرسپولیس - کاشیما آنتلرز و همچنین دیدار دوستانه تیم ملی با ترینیداد و توباگو مجوز حضور تعداد بسیار محدودی از بانوان در ورزشگاه صادر شد. رئیس سوئیسی فیفا که همراه با شیخ سلمان، رئیس AFC برای تماشای بازی پرسپولیس و کاشیما به تهران آمده بودند پس از بازی از اینکه حدود هزار خانم ایرانی توانستند فینال مهم‌ترین رقابت باشگاهی قاره کهن را از نزدیک تماشا کنند از فدراسیون ایران تمجید و اظهار کرد: «بسیار خوشحال شدم که برای اولین بار در سال‌های اخیر به تماشاگران زن ایرانی اجازه داده شد تا مسابقه فوتبال را از نزدیک ببینند. این‌که بیش از یک هزار تماشاگر زن توانستند تیم مورد علاقه خودشان را تشویق کنند، حقیقتی بسیار مهم و حائز اهمیت است و باعث می‌شود این رقابت خاص‌تر شود.»

روز آزمون فرا رسید؛ آیا حضور بانوان در ورزشگاه آزادی نمره قبولی می گیرد؟

تقویت زیرساخت‌ها کلید ورود بانوان به ورزشگاه‌ها

بحث اخذ مجور برای چنین موضوع مهمی منوط به تجهیز ورزشگاه‌ها و مواردی مانند بلیت فروشی الکترونیکی، گیت‌های بازرسی، دوربین‌های مداربسته، صندلی‌های شماره گذاری شده بود که می‌توانست سبب تسریع این روند شود. از طرفی جداسازی مسیر‌های ورود بانوان، تجهیز سرویس‌های بهداشتی و مسائلی مانند آن هم جزو دیگر مواردی بود که رعایت آن‌ها برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها الزامی است.

اظهارات مسئولان در مورد ورود بانوان به ورزشگاه‌ها

مسئولان ورزش کشورمان و حتی مقام‌های دولتی در ماه‌های اخیر بار‌ها از فراهم بودن زیرساخت‌ها برای حضور بانوان خبر دادند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ۲۱ شهریور به صراحت اعلام کرد: «در حیاط دولت در تایید حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها سخن گفتم. حتی در آن قسمت که عنوان کردم در شرایط فعلی به دلیل وجود فحاشی در استادیوم‌ها این حضور را به مصلحت نمی‌دانم، بلافاصله از تمهید وزارت ورزش و جوانان برای تغییر شرایط سخن گفتم و تاکید کردم که دولت وزیر ورزش را مامور کرده تا همین شرایط را نیز مدیریت کند تا خانم‌های محترمه علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه‌ها بتوانند در شرایطی مناسب، مسابقات را در استادیوم تماشا کنند. با توجه به اینکه برای بازی‌های ملی زیرساخت‌های لازم فراهم شده، امیدوارم با حسن مدیریت مسئولان، لیدر‌ها و سایر تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها، این امکان برای بازی‌های باشگاهی نیز فراهم شود.»

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان هم بار‌ها درباره روی فراهم شدن زیرساخت‌ها برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها تاکید و این موضوع را مطلوب ارزیابی کرده است.

روز آزمون فرا رسید؛ آیا حضور بانوان در ورزشگاه آزادی نمره قبولی می گیرد؟

او ۲۸ شهریور در حاشیه نشست هم اندیشی با روسای فدراسیون‌های ورزشی اظهار کرد: زیرساخت‌ها در تمام استادیوم‌های کشور برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها آماده است. ورودی جداگانه، جایگاه ویژه زنان، سرویس بهداشتی جداگانه، معبر‌ها و راهروی جداگانه، جایگاه و انتظامات جداگانه همگی آماده است تا زنان با رعایت ملاحظات فرهنگی و شرعی و امنیت کامل وارد ورزشگاه‌ها شوند.

سلطانی فر افزود: امیدواریم با هماهنگی که با نهاد‌های مرتبط و ذیربط به عمل خواهد آمد به مرور بتوانیم ابتدا شاهد حضور زنان در رقابت‌های ملی باشیم و کم کم عرصه را گسترش دهیم.

بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بار‌ها با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را حق طبیعی آن‌ها دانسته اند.

طیبه سیاوشی، نماینده تهران و رئیس کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهارات خود درباره حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران و کامبوج گفت: متاسفانه به عنوان هوادار و تماشاگر در چهار دهه اخیر با وجود اینکه منع قانونی وجود نداشته، اما این فرصت برای بانوان وجود نداشته که بتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند. برای اولین بار است که برای بازی ایران و کامبوج خانم‌های ایرانی می‌توانند با یک عقبه چهل ساله مطالبه تاریخی خود را وصول و بلیت خریداری کنند. مهم‌ترین و بزرگترین معضل که درباره حضور زنان در استادیوم‌ها مطرح می‌شود خروج آن‌ها از استادیوم است.

نمایندگان فیفا ورزشگاه آزادی را تایید کردند

در سفر اخیر نمایندگان فیفا به تهران برای بررسی شرایط ورزشگاه آزادی بحث زیر ساخت‌های ورزشگاه مورد تایید قرار گرفت و حتی مصوب شد برای اولین بار بانوان با خرید بلیت الکترونیکی به ورزشگاه بیایند. اهمیت حضور بانوان ایرانی در این دیدار به حدی است که اینفانتینو در مراسم اخیر برترین‌های فوتبال جهان بار دیگر روی این موضوع تاکید کرد و گفت: در بازی بعدی ایران که در تاریخ ۱۰ اکتبر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، بانوان به ورزشگاه خواهند آمد. این امر مهمی برای ما است. در سال‌های گذشته این اتفاق در ایران نیفتاده است مگر در برخی از بازی‌ها به صورت استثنا بانوان وارد ورزشگاه شدند.

اکنون چهار جایگاه برای بازی ایران و کامبوج در اختیار بانوان قرار گرفته و حضور چهار هزار بانوی ایرانی در این بازی قطعی است. همچنین یوری ژورکائف ستاره سابق تیم ملی فرانسه هم در صدر هیئت اعزامی فیفا برای بررسی روند ورود بانوان ایرانی و ارائه گزارش به مقام‌های بالاتر وارد ایران خواهد شد.

تاکنون چهار جایگاه A ۶، A ۷، A ۸ A ۹ در طبقه اول ورزشگاه آزادی برای حضور حدود ۴ هزار خانم در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه آن‌ها باید از درب شرقی ورزشگاه وارد شوند. بانوان می‌توانند از پارکینگ‌های ۱۹ و ۲۰ ورزشگاه آزادی استفاده کنند و به دنبال عبور از پنج گیت بازرسی که در ضلع شرقی ورزشگاه موجود است حدود ۵ دقیقه پیاده روی کرده و از طریق تونل شماره ۲ و در جایگاه‌های در نظر گرفته شده مستقر شوند. همچنین در این جایگاه‌ها دوربین‌های چهره زن نصب و با استفاده از حفاظ‌های آهنی بین جایگاه بانوان و آقایان جداسازی شده است. شنیده می‌شود قرار است نزدیک به ۲۰۰ پلیس زن هم در جایگاه مخصوص بانوان مستقر شوند.

در روز‌های اخیر شورای تامین استان تهران برای فراهم شدن تمام شرایط این موضوع و کنترل دقیق حضور بانوان، جلسات مختلفی برگزار کرده است و به نظر می‌رسد با تمهیدات در نظر گرفته شده مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

سایت فدراسیون فوتبال نحوه ورود بانوان به ورزشگاه را اعلام کرد:

«بانوان جهت حضور در ورزشگاه آزادی باید از طریق پارکینگ اتوبوسرانی جنب درب شرقی استادیوم آزادی در این مجموعه حضور یابند.

بانوان گرامی جهت حضور در استادیوم آزادی باید با همراه داشتن کارت ملی و پرینت بلیت مسابقه از ساعت ۱۳:۳۰ وارد پارکینگ اتوبوسرانی ضلع شرقی ورزشگاه شوند.

بدیهی است، اشخاصی که موفق به خرید بلیت نشده اند به هیچ عنوان نمی‌توانند در ورزشگاه حضور یابند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۷:۲۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
هرکی گفت چند نفر از خانمها گوشی (تلفن همراه) دستشون نیست ؟؟!! عکس آقایان که واثعا فقط بازی را تماشا میکنن !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
قدم بانوان که خیلی خوب بود به فال نیک بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
مگه الگوی ما حصرت زهرا نیستند که فرمودند بهترین زنان کسانی هستند که نه نامحرمی او را ببیند و نه او نامحرمی را ببیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
چی بگم
Germany
F
۱۲:۰۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
خوب خداروشکرببینم الان دیگه خیالتون راحت شد.ان شاالله که باورودشماهابه ورزشگاه دیگرمشکلاتم حل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
من مخالف هستم بانوان برن استادیوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
حضور خانم ها تو استادیوم نباید باشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۴۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
زنهااگه واقعا علاقمندبه فوتبال وورزش هستندچه لزومی داره که حتما برن ورزشگاهااین همه ترافیک وآلودگی هوا وآلودگی صوتی ایجادبشه بهتره توخونه ازطریق تلویزیون ببینندحتی آقایون والاخوبه تلویزیون هم اختراع شد
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۳:۲۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
شأن زن ایرانی، دختران ایرانی، مادران ایرانی ورزشگاه رفتن نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
واقعا واقعا مشکلات خانمها حل شد !!!باورودبه ورزشگاه ..حالا دنبال چه بهانه ای بنام زنها باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خب خدا رو شکر امشب ملت ایران راحت میخوابن آخه خانمها رفتن ورزشگاه یعنی همه مشکلات این مملکت حل شد دیگه ... وای که ما چقد خوشبختیم
Canada
سامان
۰۸:۴۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
چقد سطحی نگری شما.. بحث مورد نظر بطور مشخص درباره حضور زنان در استادیو هست ... ربطی به بقیه مشکلات کشور نداره ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
چربانوان نمی رن فوتبال خودشونا تماشا کنن همون جور مامردا ورزش بانوان نمی ریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
این خانم هل واقعا یه مشت بیکارن بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کاش می شد که خانم های که باحجاب هستند وارد ورزشگاه بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
خانم با حجاب این جور جاها نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
ما خانم های محجبه درشان خودمون نمیبینیم بریم ورزشگاه فوتبال تماشا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
درود خدا بر مردی که در سال 1385 دستور وردود با نوان به ورزشگاه را صادر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
لایک داری عشقی
-
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
امیرالمؤمنین(ع) نیز در بیانی شیوا به صورت کلی به 4 علت انحطاط دولت‌ها اشاره کرد که توجه به این فرمایش کلید بسیاری از معضلات اجتماعی است. حضرت در این باره می فرماید:

4 ویژگی بر عقبگرد و انحطاط دولت‌ها دلالت می‌کند.

1- ضایع و تباه کردن مسائل اصلی
2- پرداختن به مسائل فرعی
3- پیش انداختن اراذل و فرومایگان
4- عقب راندن اهل فضیلت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
باید جایگاهش خانوادگی باشه،

اما ورود پسرای مجرد ممنوع باشه
Iran (Islamic Republic of)
مارامدافع چادرحضرت زهرا س افریده اند
۱۶:۴۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کاش دغدغه حفظ ارزشهامون روداشتیم که به خاطربی مسئولیتی وبی کفایتی مسئولین زیرسوال رفته
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۴۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
آخرين حضور زنان به 38 سال قبل يعني سال 60 برميگرده. اگه از همون زمان تا به الان مانع حضور زنان نمي شدند؛ فرهنگ سازي به وجود ميومد و تو اين زمان ديگه كار عجيب و غريبي محسوب نميشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
فقط عبارت فرهنگ سازی رو یاد گرفتیم
چ فرهنگسازی میشد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
باید قانون گذاشت که حتما حجابشونا رعایت کنند درغیر اینصورت راهشون ندن
Iran (Islamic Republic of)
ت
۱۶:۳۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کاش این فساد اتفاق نمی افتاد این بزرگترین توهین به بانوان در تاریخ است بلاخره دشمنان به اهداف خود رسیدند فوتبال برای آقایان حتی سم است وای بحال بانوان کاش می دانستند و جلو این فساد را می گرفتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
متاسفانه این سالها بخاطر کارهایی باعث شدیم اتو به دشمنان خارجی و خائنین داخلی بدیم تا آنها سواستفاده کنند ورود زنان به ورزشگاه باعث میشه محیط از حالت کاملا مردانه خارج بشه و مطمعنا مردهای باغیرت ایرانی مراعات میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خدا به داد برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
بابا والا یکم مراعات کنن چه اشکالی داره مگه اونا جوون نیستن
United States of America
ناشناس
۰۲:۲۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
آره والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
چه بشود ورزشگاه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خیلی هم خوب ما با اینها مخالف نیستیم. ولی مرد باید کار کند زن خانه دار باشد. چرا من نوعی بیکار باشم. برابری خوب هست. خانواده اسلامی این هست که همه درکنار هم شاد باشند اینجا ایران هست. کاری به غرب ودیدگاه غرب به زن ونوع برابری به زن و مردش ندارم. ما ایرانی هستیم. رفتارمان هم باید اسلامی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
تعداد بلیت های خریداری شده توسط خانم ها بیشتر از آقایون بوده و این خودش نشون دهنده ی اینه که خانما بیشتر از آقایون طرفدار ورزش و فوتبالن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
بلیت به زنها نفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۴:۵۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
حضور بانوان نباید باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کسی با حضور زنان در ورزشگاه با رعایت شرع و قوانین مخالف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
حالا خانمها اگه نرن ورزشگاه چی میه
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۳:۵۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
درتمام کشور ها بانوان در ورزشگاه ها حضور دارن.حتی در کشورهای مسلمان دیگر هم بانوان در ورزشگاها حضور دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۶:۳۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خلق را تقلیدشان بر باد داد این دوصد لعنت بر این تقلید باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۵۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
به خدا اینجور رفتارها توهین به مرد ایرانیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
توهین به مرد نیست توهین به زن مسلمان ایرانیه من به عنوان یه خانوم مخالف شدید این امر هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
یک تورم ۱۵۰ درصدی تحمل کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
از ورود بانوان به ورزشگاه متاسف میشم.جای یک زن مسلمان وسط داد و فریاد تماشای فوتبال نیست.کاش اینو بفهمیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
آیا واقعا مساله جوانان ما ورود بانوان به ورزشگاه است؟ ؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟
آیا جوانان ما دغدغه، ازدواج، اشتغال و.... ندارند. مساله حضور آنان در ورزشگاه چه مشکلی از مشکلات جوانان را حل می کند.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۲:۵۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
آیا جوانان ما دغدغه، ازدواج، اشتغال و.... ندارند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کار خوبی کردین اینها هم بنده خدا هستند نباید عقده ای بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۳۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام بر ایران سلام بر بانوان ایران سلام بر مردم شریف ایران
Netherlands
ا
۱۱:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
زن باید بمونه خونه
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۰:۵۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
من که راضی نیستم
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۰۹:۵۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
ما راضی هستیم خدا هم راضیه پس با تو ناراضی کاری نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
متاسف که دغدغه یه عده از خانم ها شده ورزشگاه رفتن بجای این که بفکر تربیت بچه هاشون باشن
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۰۹:۵۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
متاسفم به خاطر عقیده شما
United States of America
ناشناس
۰۲:۳۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
واقعا که خنده رو به لب زن مردمم ندیدی
آخرین اخبار