حریرچی در گفت و گو باباشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت برنامه‌ریزی برای سالمندان به عنوان شهروندان ارشد جامعه/ بهره‌مندی از رفاه، خدمات درمانی و توانبخشی حق مسلم سالمندان است

معاون کل وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای سالمندان به عنوان شهروندان ارشد جامعه در بهره مندی از حقوق شهروندی، چون حق رفاه، کرامت انسانی، خدمات درمانی و توانبخشی ضروری است.

ضرورت برنامه ریزی برای سالمندان به عنوان شهروندان ارشد جامعه/ بهره مندی از رفاه، خدمات درمانی و توانبخشی حق مسلم سالمندان است ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحث در حوزه سالمندی، خطر به حاشیه رانده شدن سالمندان و محرومیت آنان از اعمال حقوق اقتصادی، اجتماعی و فردی و به طور کلی حق مشارکت فعالانه در اجتماع است.
 
وی  افزود: حقوق شهروندی مشتمل است بر حق دسترسی به مجموعه فزاینده‌ای از منافع عمومی که دولت در اموری، چون بهداشت، آموزش، بیمه و مزایای بازنشستگی فراهم می‌سازد.

کیفیت زندگی، حق کرامت از جمله حقوق شهروندی است

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، آزادی و امنیت شهروندی، مشارکت در تعیین سرنوشت، دسترسی به اطلاعات، حریم خصوصی، حق رفاه و تأمین اجتماعی از جمله مهمترین حقوق به رسمیت شناخته شده در منشور حقوق شهروندی است.
 
وی  بیان کرد: به منظور تدوین برنامه و خط مشی دولت، موضوع اصل ۱۳۴ قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموع‌های از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی شده اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آن‌ها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم، تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت: سالمندان به عنوان شهروندان ارشد جامعه از حقوق مذکور برخوردارند. از جمله مهمترین این حقوق، حق رفاه و تامین اجتماعی است. به موجب این حق، آرامش، شادابی و امید به آینده‌ای بهتر، خودسازی معنوی و توان افزایی اجتماعی، برخورداری از زندگی امن و آرام، داشتن فرصت و امکان برای همراهی بیشتر با خانواده، تفریح، ورزش و گردشگری حق هر شهروند است.
 
وی افزود: حق هر شهروند است که از رفاه عمومی و تأمین اجتماعی و خدمات امدادی بهره‌مند شوند و حق دسترسی به کالا‌ها و خدمات استاندارد را دارند به گون‌های که بهداشت یا سلامت آن‌ها را با مخاطره مواجه نکند. از جمله حقوق دیگر حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی است. به موجب آن، شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالا‌ها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیار‌های دانش روز و استاندارد‌های ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.
 
معاون کل وزارت بهداشت گفت: در همین راستا توانخواهان و سالمندان نیاز دارند که از امکانات درمانی و توانبخشی برای بهبودی و یا توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه‌های زندگی بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: مراقبت خانگی سالمندان نیازمند آموزش است
حریرچی یاد آوری کرد: سالمندان به عنوان شهروندان ارشد نه تنها به شکلی عادلانه بلکه به طریقی اولی، از حقوقی که اهم آن‌ها برشمرده شد برخوردارند و وظیفه دولت و نهاد‌های قانونگذار، سیاستگذار و ارگان‌های اجرایی است که در محقق نمودن این امر فعالانه کوشش کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار