دانستنی فضایی؛

چالش فضانوردان خانم برای لباس‌های فضایی +ویژگی های البسه جدید

به دلیل اینکه بیشتر فضانوردان مرد بودند بیشتر خانم ها برای رفتن به فضا با چالش لباس رو به رو هستند.

 به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سالیان خیلی دور رفتن به فضا برای انسان‌ها یکی از آرزو‌های محال بشمار می‌رفت، اما با گذشت زمان دیگر محال به حساب نمی‌آمد چرا که برای مردان محقق شده بود تا اینکه نوبت خانم‌ها رسید، اما رفتن آنها بیشتر دچار اختلال می‌شود چرا که لباس اندازه خودشان نبود.

چرا که از سال‌های دور به دلیل اینکه بیشتر فضانوردان مرد بودند لباس‌ها برای آن‌ها متناسب بود، اما در سال‌های اخیر تعداد بیشتری از فضانوردان را زنان تشکیل می‌دهند و این باعث بروز چالش در فضانوردان خانم شده است.

در فضا به دلیل اثر‌های میکروگرانشی بسیار ناچیزی که وجود دارد اگر لباس فضانوردی (Spacesuit) بزرگ‌تر از جثه او باشد دچار نوعی شناور شدن درون لباس خود می‌شود و در نتیجه به خوبی نمی‌تواند به انجام ماموریت خود از جمله تعمیر وسایل یا نصب تجهیزات بپردازد.


بیشتر بخوانید: اگر می خواهید خلبان عقاب های ایرانی شوید، بخوان


همچنین کوچک بودن جثه فضانورد سبب می‌شود تا دستگاه‌ها و تجهیزات مخصوص بررسی وضعیت سلامت او مانند درجه حرارت به خوبی نتوانند به اندازه گیری بپردازند و این سبب احتمال بروز آسیب در فضانورد می‌شود، بزرگ بودن سایز لباس فضانوردی می‌تواند سبب ایجاد آسیب در سرشانه‌های فضانورد شود.

قد انسان ها در فضا بلند تر می شود!

فضا به دلیل نداشتن جاذبه، قد فضانوردان به تناسب چند سانتی متر بلند می‌شود. این به دلیل فاصله گرفتن مهره‌های ستون فقرات از یکدیگر است که می‌تواند حتی تا ۵ سانتی متر سبب افزایش قدن آن‌ها شود.

این افزایش قد باعث می‌شود لباس فضایی برای فضانورد مناسب نباشد و ایمنی آن‌ها به خطر بیفتد، کارشناسان اعلام کرده اند باید نسل جدید لباس‌های فضانوردی طراحی و تولید شود، زیرا فناوری به کار رفته در لباس‌های فضانوردی کنونی متعلق به ۴۰ سال پیش و در زمان برنامه ریزی برای ساخت سفینه‌های فضایی شاتل بوده است.

ساخت لباس های جدید مخصوص خانم های فضانورد

ناسا با همکاری شرکت بوئینگ تصمیم به ساخت نسل جدید لباس فضانوردی برای خانم دارد که هم از لحاظ وزنی سبک ترهستند واین امکان را به فضانوردان می‌دهد تا تحرک بیشتر داشته باشند، همچنین طراحی و ساختار رنگ آن هم متفاوت است.

افزون بر بوئینگ، ایلون ماسک، مدیر شرکت اسپیس ایکس نیز اعلام کرده است فضانوردان این شرکت در آینده لباس فضانوردی مخصوص مورد استفاده قرارخواهند داد.

برای انتخاب فضانوردان استاندارد‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها داشتن قدی متناسب است، اما تمام فضانوردان هم قد نیستند، ناسا هم برای کاهش هزینه‌های غیرضروری، لباس‌های فضانوردی را تنها در سه سایز متوسط، بزرگ و فوق العاده بزرگ طراحی کرده است. به عباراتی دیگر لباس‌های فضانوردی بیشتر برای مردان طراحی شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
فضا رفتن ٥ سانتي متر قد آدم رو زياد ميكنه ؟؟؟؟؟
اينجوري باشه زنا برا رفتن به فضا صف ميكشن
-
شهروند
۰۹:۵۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
نه اینجور نیست...
برگردن رو زمین دوباره به حالت قبلی برمیگردن.
آخرین اخبار