دانستنی تحصیلی؛

کنکوری های مقطع دکتری بخوانند

برخی ازداوطلبان کنکور تصور می کنند برای کسب رتبه و تراز فقط باید زیاد درس بخوانند اما این تفکر صحیح نیست .

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با یک چشم بر هم زدن، ماه اسفند از راه می‌رسد؛ این ماه برای داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند، ماه سرنوشت سازی خواهد بود. 

کنکوری های دکترا بخوانند

امروز قصد داریم به شما داوطلبان کنکور دکتری راهکار مطالعه درست را بگوییم.

برخی از داوطلبان بر این باورند که برای کسب رتبه و تراز فقط باید زیاد درس بخوانند، اما این تفکر به طور مطلق صحیح نیست بلکه کیفیت مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این بدین منظور است که اگر داوطلبی ۸۰ درصد مطالب درسی را با عمق ۱۰۰ درصد مطالعه کند نتیجه بهتری می‌گیرد تا زمانی که ۱۰۰ درصد مطالب درسی را با عمق ۸۰ درصد مطالعه کند.

تعادل مقاطع

لازم است که تعداد ساعات مطالعه دروس سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و زبان انگلیسی از تعادل برخوردار باشند. این تعادل بر حسب فاکتور‌هایی همچون اهمیت و ضرایب دروس تعیین می‌شود.

مطالعه پیوسته

بهتر است که برای افزایش میزان یادگیری، مطالعه پیوسته داشته باشید. این شیوه مطالعه موجب می‌شود که زمان مطالعه کاهش یابد و میزان یادگیری افزایش پیدا کند و  در ذهن باقی بمانند.

یادداشت برداری کنید

بهتر است هنگام مطالعه منابع دکتری یادداشت برداری کرده و علاوه بر آن زیر نکات مهم را خط کشی کنید زیرا  موجب یادگیری بهترتان و همچنین مرور در روز‌های قبل آزمونتان می‌شود. در این بخش شما مطالب درسی را خوانده و بعد از درک مطالب نکات مهم و کلیدی را به زبان خودتان یادداشت می‌کنید و سپس کلمات و نوشته‌های خود را به بهترین شکل ممکن ساماندهی می‌کنید تا در مطالعه نهایی به جای دوباره خواندن منابع آزمون دکتری فقط به این طرح مراجعه کرده و خیلی سریع مرور کنید.

این روش درصد موفقیت شما در آزمون دکتری را افزایش می‌دهد و در نهایت موجب افزایش بازده مطالعه شما می‌گردد. این روش بهترین شیوه برای یادگیری مطالب درسی است.

کنکوری های دکترا بخوانند


بیشتر بخوانید: ترفند‌هایی که باعث تقویت حافظه می‌شوند


مرور هر درس در همان روز

برای داشتن برنامه ریزی اصولی باید هر روز بعد از خواندن مطالب درسی و یادداشت برداری از مطالب و نکات مهم، مرور دروس را انجام دهید که این کار موجب ماندگاری بالای مطالب در ذهن شده و یادآوری مطالب را آسان‌تر می‌کند.

به مرور ساعت مطالعه خود را افزایش دهید

در برنامه ریزی سعی کنید ساعت‌های مطالعه خود را یک باره افزایش ندهید بلکه به صورت پیوسته،  برای مثال روزی ۲۰ دقیقه به ساعت مطالعه خود اضافه کنید، ولی این روند را ادامه دهید.

در زمان‌های کوتاه به صورت پیوسته درس بخوانید

هنگام درس خواندن حتما ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشید، زیرا این کار قدرت یادگیری و تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

بررسی سوالات سال گذشته

یکی از مهمترین نکته‌ها در درس خواندن، تجزیه و تحلیل سوالات آزمون‌های سال‌های قبل است چراکه این امر ذهن شما را برای آزمون آماده می‌کند.

کنکوری های دکترا بخوانند

درس‌های حساس

به هیچ وجه اهمیت دروس زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی در کنکور دکتری را نادیده نگیرید. گاهی داوطلبان می‌گویند، چون ضرایب این دو درس کمتر است، پس بهتر است وقت خود را صرف دروس مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آزمون دکتری کرده که ضرایب بیشتری دارند.

زمان مطالعه دروس سخت

دروس پیچیده و سخت را زمانی مطالعه کنید که کارایی و توان ذهنی بیشتری دارید. برای جبران عقب ماندگی‌های زمانی حتما ساعت‌های خالی را در برنامه ریزی اولیه در نظر داشته باشید تا اگر نرسیدید قسمتی از دروس را به اتمام برسانید، در ساعات خالی جبران کنید.

بررسی عملکرد

حتما در پایان هفته تحلیلی از عملکرد خود داشته باشید تا ضعف هایتان را شناسایی و رفع کنید و با توجه به برنامه هفته اول خود، برنامه‌ای برای هفته آینده تنظیم کنید.

انتهای پیام/

پذیرش در مقطع دکتری چقدر زمان لازم دارد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.