معاون حقوقی رئیس جمهور:

اقدامات یکجانبه آمریکا باعث بازگشت به بربریت می‌شود

جنیدی با انتقاد از سیاست‌های آمریکا علیه کشور‌های مستقلی، چون ایران اظهار کرد: مسیری که آمریکایی‌ها علیه دیگر کشور‌ها آغاز کرده‌اند به مدنیت ختم نمی‌شود بلکه نوعی بازگشت به بربریت است.

اقدامات یکجانبه آمریکا باعث بازگشت به بربریت می‌شودبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور عصر امروز (چهارشنبه ۱۷ مهر) در نشست اقتصادی جهانی و تحریم‌ها که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، درباره اقدامات آمریکا علیه ایران و دیگر کشور‌هایی که با سیاست این کشور همسو نیستند، اظهار کرد: این اقدامات به هیچ وجه مشروع نیست و بر خلاف اصل سرزمینی بودن قوانین و همچنین نقض تجارت آزاد است.

او با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا خلاف یکی از سنتی‌ترین قواعد بین‌الملل یعنی اصل سرزمینی بودن قوانین است که در این ارتباط می‌توان به اقدام آمریکا در تصویب قوانینی، چون داماتو، کاستا و همچنین تحریم بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی کشور اشاره کرد، گفت: آمریکا با تکیه بر قوانین خود تلاش دارد در ارتباط با تعاملات دیگر کشور‌ها نیز دخالت کند و برای آن‌ها تعیین تکلیف کند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در دو قرن اخیر شاهد انجام اقدامات موثری در حوزه تقنین و قضا در حمایت از اقتصاد جهانی و بازار آزاد و تسهیل اقتصاد آزاد بوده‌ایم، گفت: ایالات متحده با اعمال تحریم‌ها علیه دیگر کشور‌ها در حال رشته کردن این تلاش‌ها و کوشش‌هاست و به نوعی در حال بازگشت به مسیری است که پیش از این طی شده است. آمریکا حوزه تقنین خود را در خدمت محدود کردن تجارت آزاد قرار داده و این موضوعی است که باید باعث نگرانی فعالان اقتصادی باشد.

جنیدی با بیان اینکه پیش از این حوزه تقنین در عرصه جهانی به دنبال تسهیل تجارت آزاد بود، ولی اکنون آمریکایی‌ها با ایجاد فشار به دنبال ایجاد محدودیت هستند، گفت: حوزه قضا نیز قرار بود که امنیت مورد نیاز را برای تجارت آزاد ایجاد کند، ولی آمریکایی‌ها در مسیر سلب امنیت در این حوزه حرکت می‌کنند. چنانکه می‌بینید که دادگاه‌های آمریکا راه به راه با شکستن قواعد بین‌المللی احکامی را صادر می‌کنند که مسیر فعالیت تجارت آزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از دیگر سو با فشار‌های خود باعث شده اند که سطح شکایت در این ارتباط در نهاد‌های بین‌المللی داوری با مشکل روبه‌رو شود یا رای این نهاد‌ها در اجرا با مشکلات جدی روبه‌رو باشد.

او با بیان اینکه ما قاعده مصونیت دولت‌ها و مصونیت قضایی دولت‌های خارجی را پذیرفته‌ایم و به آن پایبندیم، گفت: وقتی آمریکایی‌ها راه به راه اصل سرزمینی بودن قوانین را نادیده می‌گیرند و به حاکمیت سرزمین ما تعرض می‌کنند و به دادگاه‌های خود به نام انجام برخی از شبه جرم‌ها که آن‌ها مدعی آن هستند اجازه صدور احکام علیه ایران می‌دهند ما نیز در همین چارچوب مجبور به انجام اقدامات متقابل می‌شویم. چنانکه قوانینی در کشور دراین راستا تصویب کردیم و طرح‌های مختلفی نیز از سوی نمایندگان مجلس در این ارتباط بعضا جهت انجام اقدام علیه آمریکا یا مقامات آمریکایی مطرح می‌شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه نتیجه اقدامات آمریکا باعث به هم خوردن نرم‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و همچنین مدنیت در این عرصه می‌شود، گفت: در واقع آمریکا در حال حاضر به نوعی آغاز کننده جنگ تقنینی – قضایی و تعرفه‌ای و مالی در جهان است و انتهای روندی که آنها آغاز کرده‌اند نه تنها به مدنیت ختم نمی‌شود بلکه باعث بازگشت بربریت خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار