بورل رسما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد

پارلمان اروپا رسما وزیر خارجه پیشین اسپانیا را به عنوان مسئول سیاست خارجی این اتحادیه تایید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پارلمان اروپا امروز (چهارشنبه) رسما «جوسپ بورل» وزیر خارجه پیشین اسپانیا را به عنوان مسئول سیاست خارجی این اتحادیه تایید کرد.

بورل از ۱۰ آبان (ابتدای نوامبر) رسما جایگزین «فدریکا موگرینی» می‌شود.

وی ۷۲ ساله، سیاستمدار سوسیالیست اسپانیایی است که در حال حاضر در کابینه «پدرو سانچز» وزیر خارجه است. این اقتصاددان کهنه کار بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ ریاست پارلمان اروپا و بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نیز ریاست یک موسسه مطالعاتی اروپایی را در فلورانس عهده دار بوده است.

او دارای مدرک دکترای اقتصاد بوده و تلاش‌های زیادی برای احیای شهرت اسپانیا پس از درگیری‌های جدایی طلبان کاتالونیایی انجام داده است. بورل همچنین هیچگاه موضع انتقادی خود علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را مخفی نکرده است.

دیپلمات‌های اروپایی مانند بورل بار‌ها نگاه انتقادآمیزشان در مورد رویکرد‌های یکجانبه گرایانه و باج گیرانه ترامپ را علنی ساخته‌اند. از جمله اینکه سکاندار آتی دیپلماسی اتحادیه اروپا سیاست‌های براندازانه واشنگتن در قبال ونزوئلا را به رفتار‌های کابوی‌مآبانه تشبیه کرده است.

این سیاستمدار اسپانیایی متولد کاتالونیا و مخالف استقلال این منطقه، پیش از ورود به سیاست، تحصیلات خود را در رشته مهندسی هواشناسی در مادرید سپری کرد و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه استنفورد آمریکا و سپس پاریس گذراند. بورل تحصیلات خود را تا دکتری در اقتصاد طی کرد.

شروع فعالیت سیاسی بورل از سال ۱۹۷۹ به عنوان یک عضو شورای شهر در حومه مادرید کلید خورد.

او در سال ۱۹۸۶ با رسیدن به نمایندگی پارلمان اسپانیا، فعالیت سیاسی خود را بیشتر کرد تا به وزارتخانه‌های اقتصاد و امور عمومی، نخست وزیری و این روز‌ها به وزارت خارجه نیز رسید. البته بورل گام‌های بزرگتری در حوزه سیاسی برداشت به گونه‌ای که در ژوئیه ۲۰۰۴ به ریاست پارلمان اروپا رسید و تا ژانویه ۲۰۰۷ در این پُست حضور داشت.

بورل آبان سال گذشته با انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، تأکید کرد که مادرید تهدید‌ها علیه ایران را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار