در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان: خدمات مختلفی برای استعداد‌های برتر فراهم کرده‌ایم/ برای رفع موانع نیاز به همکاری یکپارچه دستگاه‌ها داریم

چیت ساز: خدمات مختلفی برای استعداد‌های برتر فراهم کرده‌ایم/ برای رفع موانع نیاز به همکاری یکپارچه دستگاه‌ها داریممشکلات پیش روی نخبگان و استعداد‌های برتر کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری ۱۷ مهرماه بررسی شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات پیش روی نخبگان و استعداد‌های برتر کشور امشب ۱۷ مهرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور احسان چیت ساز معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای برنامه چیت ساز با اشاره به اینکه نخبگان منشاء مزیت رقابت‌های ملی کشور‌ها محسوب می‌شوند گفت: افرادی که ویژگی‌های استعدادی مشخصی دارند و توانایی پردازش بالاتر در یکی از بخش‌های استعداد دارند به عنوان استعداد برتر تعریف می‌شود، پنج هزار نفر تحت پوشش، استعداد برتر داریم لذا خدمات و تسهیلات مختلفی را برای آنها تعریف کرده ایم تا بتوانند در جرگه تبدیل دانش به ارزش ایفای نقش بیشتری کند، افراد تحت پوشش طی سال جاری افزایش پیدا کرده است و مبالغ حمایتی از آن‌ها نیز افزایش جدی و چشمگیری کرده است به طوری که در این فاصله میزان تسهیلات به آن‌ها دو برابر شده است.

او با اشاره به اینکه ما از نظر شاخص‌های محیط کسب و کار در وضعیت مطلوبی قرار نداریم افزود: عرصه بین المللی عرصه رقابت است به طوری که تلاش‌های بسیاری در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حوزه معاونت تجاری سازی صورت گرفته است.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه نیاز به همکاری یکپارچه میان دستگاه‌ها داریم تا موانع برطرف شود ادامه داد: وقتی شماره ملی ایجاد شد قرار بود کل اطلاعات یک فرد با شماره ملی احراز شود.

او با اشاره به بند ۳ ماده ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه تجاری کشور خاطرنشان کرد: برای افزایش اثربخشی نخبگان در این چرخه با تک تک دستگاه‌ها نشست‌هایی را تشکیل دادیم، تلاش شد تا موانع حضور و ارائه اثر آن‌ها در جامعه را شناسایی کنیم، از میان ۴۴ دستگاهی که مکاتبه کرده بودیم با ۲۲ دستگاه به توافق رسیده‌ایم و سند مکتوب بین میان ما و آن‌ها وجود دارد تا تسهیل‌گری برای ایجاد اثر در میان نخبگان به وجود آید.

چیت ساز با اشاره به اینکه برخی  از دستگاه‌ها به صورت جدی به این مورد ورود نکرده‌اند گفت: نیاز به توجه ملی و یکپارچه داریم تا این مسائل را حل کنیم تا همه این امور سبب توسعه تجاری، اقتصادی و صنعتی کشور شود.


بیشتر بخوانید: نقوی حسینی: فشار حداکثری اروپا و آمریکا علیه ایران شکست خورده است/ جمشیدی: راهبرد جمهوری اسلامی در پاسخ به آمریکا اقدامات هسته‌ای و سیاست منطقه‌ای است


معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان با اشاره به کاهش موانع حضور نخبگان در چرخه علم و فناوری و تبدیل آن به ثروت افزود: یکسری برجستگی‌های پردازشی در میان نخبگان وجود دارد لذا باید موانع دیگر برای حضور آن‌ها در این عرصه برداشته شود، در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران روز اول ورود مراسم بومینو داریم که از دانشجویان می‌خواهیم تا مفهوم کسب و کار را در روز اول ورود شان طراحی کنند و پس از آن فرد وارد برنامه‌های آموزشی دانشکده می‌شود.

او با اشاره به بند ۳ ماده ۶۴ ادامه داد: با سازمان‌ها و دستگاه‌ها به این سمت پیش رفته‌ایم که موضوعی را شناسایی و سپس برای آن راه حل‌های مناسب را پیداکنیم، گفت: با وزارت اقتصاد و امور دارایی این موضوع پیش رفته است و در نهایت به این سمت پیش رفته‌ایم که مالیات به عنوان منطقه آزاد تجاری باید برای این عده شناخته شود.

چیت ساز با اشاره به اینکه بقیه سازمان‌ها از جمله وزارت کار هنوز به نتایج مورد نظر دست پیدا نکرده اند گفت: برطرف شدن مسائل، مشکلات و برداشتن سنگ‌ها از جلوی پایه نخبگان برای حضور موثر در جامعه نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها است.

او با اشاره به بحث مهاجرت نخبگان تصریح کرد: استعداد‌های برتر باید نقش موثری در حل مسائل واقعی جامعه داشته باشند لذا تا این امکان وجود نداشته باشند نخبگان احساس اثربخشی را نخواهند داشت.

چیت ساز با اشاره به اینکه جوایز تحصیلی توسط بنیاد ملی نخبگان توزیع می‌شد افزود: الان مدتی است که این پرداخت‌ها به صورت مستقیم متوقف شده است لذا در راستای مشارکت آن‌ها برای حل مسائل واقعی از طریق تشکیل تیم‌های نخبگان این پرداخت‌ها باید انجام شود.

او با اشاره به اینکه به برگشت تعداد زیادی از نخبگان کمک کرده‌ایم به طوری که بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از نخبگان به کشور بازگشتند و اغلب وارد چرخه علم و فناوری شدند گفت: منابع زیادی توسط کشور‌های مقصد در اختیار نخبگان قرار گرفته است. اما تلاش کرده ایم با افزایش پوشش تعداد حلقه‌های مسئله محور این موضوع را به گونه‌ای کمک کنیم تا احساس رضایت شکل بگیرد.

یوسف قاسمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مهمترین مسئله‌ای که در فرآیند کارآفرینی در کشور با آن مواجه هستیم بستر‌های شرکت سازی و شرکت داری است یعنی برای شروع کسب و کار و ایجاد نام تجاری موانعی دادیم که این موانع در بسیاری از موارد ضرورت و فایده‌ای برای کشور ندارد.

او با اشاره به اینکه باید ابهامات موجود در سر راه برداشته شود گفت: ما در زمینه مجوز‌ها گذشته از تعدد و تکثر آن‌ها با ابهام عظیم روبرو هستیم، پیش بینی پذیری در کسب و کار‌های نوپا پر اهمیت است.

موسس شرکت دانش بنیان و نخبه علمی با اشاره به اینکه ما به شرکت‌ها و استارتاپ‌ها کمک می‌کنیم گفت:در برخی از کسب و کار‌ها اعلام شده که حدود ۲ هزار مجوز در برخی از کسب و کار‌ها نیاز است.

قاسمی با بیان اینکه کشور‌های پیشرفته مجوز گذاری زائد ندارند گفت: در این گونه کشور‌ها گفته می‌شود اگر می‌خواهید کسب و کار نوآورانه‌ای داشته باشید لازم نیست در قالب شرکت‌های سنتی بروید.

او با اشاره به اینکه برای یک کارآفرین در کسب و کار‌های نوآورانه زمان ارزش بسیار بالایی دارد گفت: چرا یک سوم زمان یک کارآفرین به رسیدگی به موضوعات بیمه و مالیات و ... می‌گذرد، ما در کشوری قرار داریم که پر از استعداد‌های نوشتن سامانه‌های بسیار پیشرفته و هوشمند است، لذا با ایجاد زیرساخت‌های بسیار خوب می‌توانیم آن‌ها را به یکدیگر وصل کرد و با یک احراز هویت ساده احراز هویت را با رعایت قوانین و حریم خصوصی در سامانه‌ها داشته باشیم.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دو مطلب را در دیدار با نخبگان بیان فرمودند گفت: بخش اول به بدخواهانی ارتباط دارد که جهش علمی کشور را قبول ندارند و آن را انکار می‌کنند و القا می‌کنند که در کشور هیچ اتفاقی صورت نگرفته است این‌ها کور دلانی هستند که بیشتر می‌خواهند مردم را ناامید و وابستگی‌های علمی را زیاد کنند.

او با اشاره به اینکه دستاورد‌های بزرگی در بحث هوافضا، سلول‌های بنیادین، دفاعی، نانو و دارو داریم ادامه داد: در سدسازی به جایی رسیده ایم که کاملاً تمام مراحل در دست خودمان است.

زاهدی با اشاره به اینکه بسیاری از کار‌ها را نیرو‌های جوان و نخبه انجام می‌دهند افزود: دشمن می‌خواهد این مسائل را نادیده بگیرد جوانان باید با جریانی که به دنبال ناامید کردن آن‌ها هستند مقابله کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان باید توانمندی هایشان را نشان دهند، بخش دوم جریانی است که می‌خواهند جوانان نخبه ما را به خارج از کشور ببرند و کشور را از وجود آن‌ها تهی کنند، اما خوشبختانه آن‌ها موفق نشده اند تا به اهداف شان دست یابند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این جریان از بیرون دانشگاه توانسته است در درون دانشگاه نفوذ پیدا کند و حتی متاسفانه در برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور به کمک برخی از اعضای هیئت علمی بچه‌ها را می‌خواهند به ادامه تحصیل در خارج تشویق کند.

حسن انصاری فر نخبه علمی و عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان در ادامه برنامه با اشاره به شاخص‌های شروع کسب و کار افزود: طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۹ کشور‌های مختلف از جهت شاخص سهولت محیط کسب و کار مورد ارزیابی قرار گرفته اند، شاخص شروع کسب و کار بر اساس ۴ پارامتر زمان، هزینه، تعداد مراحل و حداقل سرمایه مورد نیاز ارزیابی می‌شود تا یک شرکت بتواند خود را به ثبت برساند و فعالیتش را آغاز کند.

او با اشاره به اینکه در بین ۱۹۰ کشور ایران رتبه ۱۷۳ را کسب کرده است افزود: نسبت به سال گذشته ۷۱ رتبه نزول داشته‌ایم، در خصوص سهولت محیط کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۸ را کسب کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۴۰ پله نزول داشتیم.

انتهای پیام/

بررسی مشکلات پیش روی نخبگان و استعداد‌های برتر کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
واله ما كه عالم و آدم تاييدمون كردن چيزي از اين بنياد عريض و طويل كه به اندازه يه وزارتخونه امكانات گرفته نديديم
آخرین اخبار