مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل:

سمن‌ها افکار عمومی را در صیانت از مواریث فرهنگی کشور بسیج کنند

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: سمن‌ها افکار عمومی را در مطالبه گری و صیانت از مواریث فرهنگی کشور بسیج کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در مراسم افتتاحیه چهارمین گردهمایی هموندان سازمان‌های غیر دولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به میزبانی اردبیل گفت: تشکل‌های مردم نهاد قادر به بسیج افکار عمومی هستند و لازم است در بحث آموزش و فرهنگ سازی از ظرفیت آن‌ها به شکل گسترده استفاده کرد.

او افزود: انتظار می‌رود تشکل‌ها به مانند بازوی یاریگر دستگاه دولتی عمل کنند و به عنوان مثال در صیانت از میراث فرهنگی که نماد تاریخ و هویت ما است نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تاکید به اینکه در بحث گردشگری نیز سمن‌ها می‌توانند در امر آموزش و فرهنگ سازی مشارکت کنند، ادامه داد: با بهره گیری از ظرفیت سمن‌ها می‌توانیم نسبت به توسعه اقتصاد گردشگری اقدام کنیم.

فلاحی با بیان اینکه تشکل‌ها باید مشاور امین دستگاه‌های اجرایی باشند، اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل ۲۳ تشکل مردم نهاد فعالیت دارند که یک مورد در سطح ملی، ۱۶ مورد در سطح استانی و ۶ مورد در سطح شهرستان‌ها فعال هستند.

او سیاست اداره کل را حمایت از تشکل‌ها عنوان کرد و افزود: به ویژه به دنبال واگذاری امور به تشکل‌ها هستیم تا ظرفیت‌های استان اردبیل در حوزه‌های مختلف تقویت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، اردبیل را یکی از مقاصد گردشگری با بیش از هزار اثر ثبت ملی دانست و گفت: شعار ما قرار گرفتن اردبیل در سال ۱۴۰۰ بر قله گردشگری ایران است که این مهم نیز نیازمند مشارکت مردم نهاد‌ها است.

به گفته فلاحی با توجه به معرفی گسترده جاذبه‌ها نه تنها این شعار محقق خواهد شد بلکه اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های عضو اکو در سال ۲۰۲۳ برگزیده شده است.

او همچنین میزبانی نشست تشکل‌های مردم نهاد را فرصتی جهت معرفی قابلیت‌های استان دانست و گفت: این نشست با محوریت بافت‌های تاریخی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تاکید کرد: در خود اردبیل شاهد از بین رفتن بخشی از بافت تاریخی شهر به دلیل اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی و خیابان کشی‌ها هستیم.

فلاحی اضافه کرد: هرچند احیای بافت تاریخی از وزارت میراث فرهنگی انتظار می‌رود، اما عملا بر عهده تنها یک نهاد نیست و لازم است تمامی دستگاه‌ها مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/ح

اردبیل پایتخت گردشگری کشور‌های عضو اکو در سال ۲۰۲۳ برگزیده شده است

برچسب ها: میراث فرهنگی ، بسیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.