دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مطرح کرد؛

اعتیاد دغدغه نخست مردم جامعه است

مومنی با بیان اینکه مردم اعتیاد به موادمخدر را نخستین دغدغه خود می‌دانند، گفت: ۶۶ درصد مردم تمایل دارند که در حوزه پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند.

اعتیاد دغدغه نخست مردم جامعه استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر صبح امروز در نشست تخصصی مدیران سازمان‌های مردم‌ نهاد منتخب استان‌های تهران و البرز که با هدف تبیین نقش این سمن‌ها در اجرایی شدن طرح یاریگران زندگی در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، عضویت رسمی سازمان‌های مردم‌ نهاد در کمیته‌های ستاد را یکی از مصوبات این نشست عنوان کرد و اظهار داشت: باید در هر یک از کمیته‌های ستاد، یک سمن متناسب با موضوع کمیته به‌ عنوان نماینده سمن‌های مرتبط حضور داشته باشد.

وی افزود: اعتیاد پدیده‌ای اجتماعی است که کل جامعه باید در مبارزه با آن مشارکت کنند و حضور سمن‌های منتخب در این نشست بدون شک موثر خواهد بود.

مومنی گفت: ما به لحاظ جغرافیایی و همجواری با کشور افغانستان در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که مبارزه با موادمخدر به‌ تنهایی جواب نمی‌دهد، بلکه باید به حوزه‌های پیشگیری، درمان و صیانت نیز توجه کرد.

وی افزود: طبق گزارش اخیر سازمان ملل، تمام شاخص‌های موادمخدر چه صنعتی و چه سنتی در همه دنیا به ویژه منطقه ما، رو به افزایش است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: در گزارش سازمان ملل قید شده که در کشور‌هایی که برخی موادمخدر همچون کانابیس را آزاد کرده‌اند، اعتیاد بیشتر شده است و در آمریکا نیز با این روند آزادسازی موادمخدر اعتیاد زنان به سه برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه اولویت نخست ستاد مبارزه با موادمخدر پیشگیری از اعتیاد است، افزود: در این چند دهه گذشته از همه ظرفیت‌های پیشگیری از اعتیاد استفاده نکردیم و این حوزه به دلیل ماهیت خود و همچنین دیربازده بودن مغفول مانده است.

مومنی ادامه داد: حوزه‌های مختلف مبارزه با موادمخدر از جمله درمان، پیشگیری، مقابله و صیانت با یکدیگر در ارتباط هستند، فردی که در حوزه کاهش آسیب فعالیت می‌کند، اگر معتادی را درمان کند از اعتیاد اعضای خانواده آن فرد نیز پیشگیری کرده است؛ بنابراین اگر به کاهش آسیب توجه نشود، به تعداد همین ۱۰۰ هزار معتاد متجاهر نیز افزوده می‌شود.


بیشتر بخوانید: افزایش ۵ درصدی شیوع مواد مخدر در ۱۰ سال گذشته


دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه نگاه قانونگذاران به معتادان انسانی است، گفت: قانون می‌گوید کسی که موادمخدر مصرف می‌کند باید خودش را درمان کند، در این صورت مجرم شناخته نمی‌شود، اما اگر خود را برای درمان معرفی نکرد و تجاهر به اعتیاد کرد، مجرم است.

وی بیان کرد: معتادی که کف خیابان و زیر پل می‌خوابد حق او نیست که این طور زندگی کند و حق مردم آن منطقه هم نیست که چنین صحنه‌هایی را ببینند؛ پس پیشگیری باید در اولویت باشد، زیرا کم‌هزینه و با نتیجه بیشتر است.

مومنی گفت: تصمیم گرفته شد موضوع صیانت و توانمندسازی افراد در حوزه پیشگیری از اعتیاد در یک شعار گنجانده شود، از این رو شعار «یاریگر هم باشیم» مطرح شد تا در حوزه‌های پیشگیری و درمان از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی افزود: رویکرد ستاد علاوه بر اینکه مسیر مقابله، پیشگیری و درمان را طی می‌کند، اما پیشگیری از اعتیاد هم در آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان کرد: پیشگیری به یک سمن و یک بخش مربوط نمی‌شود و همه باید «یاریگر هم باشیم» تا این شعار به گفتمان مصوب در جامعه تبدیل شود.

مؤمنی بر ایجاد حساسیت در افراد در حوزه مبارزه با موادمخدر تأکید کرد و گفت: حتی یک نفر هم یک ظرفیت مهم در این حوزه محسوب می‌شود، یک معلم و یا یک مدیر می‌تواند با صحبت با دانش‌آموزان در این بخش مهم واقع شود؛ پس همگان باید برای پدیده‌ همگانی موادمخدر پای کار آیند.

مومنی با اشاره به اینکه مردم در نظرسنجی‌ها اعتیاد به موادمخدر را نخستین دغدغه خود اعلام کرده‌اند، گفت: ۶۶ درصد مردم اعلام آمادگی کرده‌اند که تمایل دارند در حوزه پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند.

انتهای پیام/

ضرورت مشارکت تمام اقشار جامعه در امر مبارزه با اعتیاد

برچسب ها: موادمخدر ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۴:۰۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
آره فقط دغدغه مردمه و مسولین بی مسولیت خیالشون راحته و هیچ اقدامی نمی کنن، البته ما مردم هم خر نیستیم دستور از بالاست که بزارین کل جوون ها معتاد بشن و کسی نباشه که فردا به بی مسئولیتی ها اعتراض کنه متاسفم برای کل سیستم جمهوری اسلامی ایران
آخرین اخبار