۳۱ سال زندان برای جاعلان ۱۱ هزار ویزای اربعین

حکم زندان هفت مرد که با تشکیل یک شبکه، به جعل ۱۱ هزار ویزا اقدام کرده بودند در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و قطعی شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رسیدگی به این پرونده از پنجم آبان سال ۹۵ به دنبال کشف ویزای جعلی کشورعراق از سوی مسافران کربلا در دستور کار پلیس قرار گرفت. در بررسی‌ها روشن شد تعداد زیادی از مسافران قصد داشتند با ویزای جعلی به سفر بروند که دستگیر شدند.

۳۱ سال زندان برای جاعلان ۱۱ هزار ویزای اربعین

پلیس به بررسی پرداخت و در این میان روشن شد چند نفر با تشکیل یک شبکه جعل و با همکاری چند تن از کارکنان سفارت عراق در ایران اقدام به جعل ۱۱ هزار ویزا برای کشور عراق کرده اند که با توجه به موج وسیع سفر به کربلا در آستانه اربعین جعلی بودن ویزا‌ها کشف نشده است. در این مرحله وزارت اطلاعات وارد عمل شد و چند نفر از صاحبان ویزا‌های جعلی بازداشت شدند. این فریب خوردگان گفتند که برای زیارت کربلا به دریافت ویزای عراق اقدام کرده بودیم، اما یک مرد در نزدیکی سفارت عراق به ما قول داد می‌تواند به راحتی و با مبلغی کمتر برای مان ویزا بگیرد. ما هم به او اعتماد کردیم و مدارکمان را به او دادیم، اما حالا متوجه شدیم ویزای جعلی در دست داریم. با چند ماه کار اطلاعاتی سرانجام یکی از اعضای شبکه جعل ردیابی و بازداشت شد و دیگر همدستانش را لو داد. وی گفت: مدتی پیش با مردی عرب زبان آشنا شدم.

او در سفارت عراق مشغول به کار بود و می‌گفت می‌تواند برایم ویزای جعلی جور کند. چون نزدیک اربعین بود و افراد زیادی می‌خواستند به سفر بروند از این فرصت استفاده کردم. من از دوستانم خواستم تا مدارک شان را به من بدهند و برای شان ویزا جور کنم. بعد از مدتی، چون دیدم پول خوبی به جیب زده ام، یک شبکه جعل هفت نفره راه انداختم و ما در این مدت توانستیم تعداد زیادی ویزای جعلی درست کنیم. با اعتراف‌های رئیس شبکه همدستانش نیز بازداشت شدند. متهمان بهمن ماه سال ۹۷ در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند. در جلسه رسیدگی به پرونده نماینده دادستان کیفرخوست را خواند و گفت: متهمان از اشتیاق مسافران کربلا سوءاستفاده کرده و اقدام به صدور بیش از ۱۱ هزار ویزای جعلی کرده اند.

در این میان چند کارمند سفارت عراق نیز که اقدام به سرقت لیبل و برچسب‌های مربوط به ویزا کرده بودند دست دارند که برای همگی اشد مجازات می‌خواهم. سپس متهم ردیف اول در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: قبول دارم پلیس در بازرسی خانه ام حدود پنج هزار ویزای جعلی کشف کرده است، اما من جاعل و سرکرده شبکه نیستم و دیگر متهمان ویزا‌های جعلی را در خانه من نگهداری می‌کردند. دومین متهم گفت: من فقط از طریق سایت، فهرست‌های مانیفست را پر می‌کردم و از جعلی بودن ویزا‌ها اطلاعی نداشتم. متهمان دیگر نیز ادعا کردند تحت فشار وزارت اطلاعات به جعل اعتراف کرده اند و بی گناه هستند. در پایان قضات وارد شور شدند و هر یک از متهمان را به چهار سال و نیم زندان محکوم کردند. بنابه این گزارش؛ این حکم در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و قطعی شد.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.