بررسی بیش از ۴ هزار صحنه جرم در شش ماه ابتدای امسال/ صدور ۳۶ هزار گواهی سوء پیشینه برای داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها + عکس

رئیس مرکز تشخیص هویت آگاهی تهران بزرگ گفت: در شش ماهه اول امسال ۴ هزار و ۵۰۰ صحنه جرم بررسی کردیم که همه آن مختص قتل نبوده و فوتی عادی نیز در این بررسی‌ها وجود داشته است.
بررسی بیش از ۴ هزار صحنه جرم در شش ماه ابتدای امسال/ صدور ۳۶ هزار گواهی سوء پیشینه برای داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها + عکسبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در سومین روز از هفته ناجا برای بازدید از مرکز تشخیص هویت آگاهی تهران بزرگ به این محل رفتیم.

سرهنگ حمید مکرم رئیس مرکز تشخیص هویت آگاهی تهران بزرگ در ابتدای این بازدید در نشست خبری که صورت گرفته بود، گفت: مرکز تشخیص هویت آگاهی فاتب از نظر نوع ماموریت به ۳ اداره تقسیم بندی شده است.

او گفت: ادراه ۲۱ اولین بخش این مرکز است که امورات مربوط به سوءپیشینه واحراز هویت انجام می‌شود، در این اداره سوابق افراد را استعلام و استخراج می‌کنیم که کل فرآنید انجام آن در پلیس آگاهی به ۶ ساعت هم نمی‌رسد.

سرهنگ مکرم با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین خدماتی که همه با آن سروکار دارند بحث صدور گواهی سوءپیشینه است، گفت: در این خصوص ابتدا در اداره پلیس +۱۰ از افرا انگشت نگاری می‌شود و سپس موارد به اداره ۲۱ آگاهی تهران بزرگ ارجاع می‌شود و در آخر نیز پس از ارسال مدارک به دادسرای کیفری با چاپ مدرک سوء پیشینه این گواهی به صورت پست برای درخواست کنندگان ارسال می‌شود.

وی افزود: در زمان انتخابات شورایاری که چند ماه پیش برگزار شد به ما اعلام کردند که ۱۲ هزار گواهی سوءپیشینه برای داوطلبان بایستی صادر شود که برای هر داوطلب ۳ مرتبه اقدام به بررسی سوءپیشینه کرردیم و در مجموع ۳۶ هزار گواهی سوء پیشینه صادر شد.

رئیس مرکز تشخیص هویت آگاهی فاتب گفت: از دیگر مواردی که در اداره ۲۱ این مرکز بررسی می‌شود، بحث انگشت نگاری، اخذ مشخصات متهمان وارد شونده به زندان است و هر شخصی که به عنوان متهم وارد آگاهی می‌شود؛ برای تصمیم گیری بهتر مقام قضایی در خصوص پرونده وی سوابق متهم در این مرکز استعلام و در اختیار مرجع قضایی قرار می‌گیرد، همچنین استعلامات ارگان‌های مختلف نیز در این مرکز انجام می‌شود.

وی افزود: در این مرکز اجساد افراد ناشناخته و مجهول هویت شناسایی می‌شود و در شش ماهه نخست امسال حدود ۲ هزار درخواست سوءپیشینه در این حوزه صورت گرفته است.

////////روز یکشنبه منتشر شود//////////بررسی بیش از ۴ هزار صحنه جرم در شش ماه ابتدای امسال/ صدور ۳۶ هزار گواهی سوء پیشینه برای داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها + عکس

سرهنگ مکرم با بیان اینکه در خواست فرزندخواندگی، گذرنامه و استعلام از دادسرا‌ها از دیگر فعالیت اداره ۲۱ مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ است، اظهار کرد: سوابق متهمان در خیلی از اماکن لازم و ضروری نیست، به عنوان مثال فردی که برای خرید و فروش خودرو و یا دریافت دسته چک اقدام می‌کند؛ ملزم به دریافت گواهی سوءپیشینه نیست و کسی از بهره مندی حقوق اجتماعی در این زمینه محروم نخواهد شد.

وی افزود: در شش ماه اول امسال ۲۵۰ هزار درخواست گواهی سوءپیشینه داشتیم.

رئیس مرکز تشخیص هویت آگاهی پایتخت گفت: اداره ۲۲ دومین بخش فعال ما در مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران است که در این بخش موضوع بررسی صحنه جرم که یکی از مهمترین موضوعات این مرکز است، توسط کارشناسان ما صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این بخش بیشتر افراد متضرر در حال تردد و پیگیر امورات خود هستند، مورادی مانند تجاوز، اسید پاشی، جنایت، بحث صحنه‌های سرقت از جماه موارد مورد بررسی در این بخش از اداره آگاهی است.

سرهنگ مکرم با بیان اینکه بررسی صحنه‌های جرم در ۹ پایگاه صورت می‌گیرد، گفت: به محض دریافت گزارش سرقت و یا جنایت، با حضور اکیپ‌های بررسی صحنه در محل حادثه؛ نتایج به دایره تحقیق پلیس آگاهی ارسال می‌شود و در اداره سوء پیشینه بر این پرونده‌ها کار می‌شود.

وی افزود: در صحنه جرم، بازپرس «مقام قضایی»، اکیپ بررسی صحنه قتل، افسر بررسی صحنه قتل جنایی، پزشک پزشکی قانونی و به فراخور موضوعات کارشناسان سایر حوزه‌ها برای بررسی صحنه قتل در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند.

////////روز یکشنبه منتشر شود//////////بررسی بیش از ۴ هزار صحنه جرم در شش ماه ابتدای امسال/ صدور ۳۶ هزار گواهی سوء پیشینه برای داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها + عکس

رئیس مرکز تشخیص هویت آگاهی فاتب گفت: برای به نتیجه رسیدن موضوع در صحنه قتل بار‌ها شده که در همان محل حادثه بیش از ۱۰ ساعت جلسه گذاشته شده تا به جمع بندی برسیم.


بیشتر بخوانید: بازخوانی جنجالی و پیچیده‌ترین پرونده جنایی کشور/ ناگفته‌های رئیس پلیس اسبق تهران از درگیری خونین در خانه ستاره سابق پرسپولیس


وی با بیان اینکه در هر پرونده هر موردی که علت آن مشخص نباشد برای ما مصداق مرگ مشکوک است، افزود: در شش ماهه اول امسال ۴ هزار و ۵۰۰ صحنه جرم بررسی کردیم که همه آن مختص قتل نبوده و فوتی عادی نیز در این بررسی‌ها وجود داشته است.

سرهنگ مکرم گفت: سومین اداره مرکز تخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ اداره ۲۳ است که در این بخش آزمایشگاه نقش اصلی را ایفا می‌کند.

او گفت: آزمایشگاه‌های این بخش به فیزیک جنایی، شیمی، بیولوژیکی، اسناد، دایره تطبیق و دبیر خانه تقسیم بندی می‌شود.

رئیس مرکز تشخیص هویت آگاهی پایتخت درباره اقدامات انجام شده در آزمایشگاه فیزیک جنایی گفت: در این مرکز اجساد گلوله خورده توسط کارشناسان تشخیص هویت بررسی می‌شود و در هر نقطه تهران که سلاحی کشف شود در این مرکز درباره آن بررسی‌ها انجام می‌شود.

////////روز یکشنبه منتشر شود//////////بررسی بیش از ۴ هزار صحنه جرم در شش ماه ابتدای امسال/ صدور ۳۶ هزار گواهی سوء پیشینه برای داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها + عکس

وی افزود: تیم آرسنال «بانک سلاح نرمی و پوکه» در این آزمایشگاه مشغول فعالیت است که در این تیم اطلاعات اسلحه‌ها تجمیع شده است و سابقه استفاده از سلاح‌ها استخراج وبررسی می‌شود.

سرهنگ مکرم ادامه داد: در آزمایشگاه فیزیک جنایی علاوه بر بررسی نحوه شلیک گلوله کشف سلاح در صحنه جنایی نیز بررسی می‌شود و تغییرات بر روی ابزار و کلید‌های مورد استفاده سارقان در سرقت نیز بررسی می‌شود.

وی درباره آزمایشگاه شیمی این مرکز گفت: در این آزمایشگاه شناسایی سموم در صحنه بررسی می‌شود، در آزمایشگاه بیولوژیکی ترشحات در صحنه جرم بررسی می‌شود و نمونه برداری از آزمایش DNA صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز تشخیص هویت آگاهی فاتب گفت: در ازمایشگاه اسناد، امضا و اثر انگشت، تقدم و تاخر، نوع جوهر اسناد و بررسی دست خط مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی افزود: در دایره تطبیق بحث انگشت نگاری در صحنه جرم بررسی می‌شود و در نهایت تمام موارد آزمایش شده به دبیرخانه ارجاع شده و در آن محل ثبت می‌شود.

////////روز یکشنبه منتشر شود//////////بررسی بیش از ۴ هزار صحنه جرم در شش ماه ابتدای امسال/ صدور ۳۶ هزار گواهی سوء پیشینه برای داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها + عکس

پس از تمام شدن نشست خبری آقای رئیس و صحبت‌های او درباره این مرکز واقدامات اعضای آن، به اتفاق همکارانم برای بازدید از دایره‌های تخصصی مرکز تشخیص هویت آگاهی تهران بزرگ دل به طبقات این ساختمان زدیم و از نزدیک به تمام قسمت‌هایی که سرهنگ مکرم در صحبت‌های خود مطرح کرده بود آشنا شدیم.

در این بازدید به یک یخچال رسیدیم که در نگاه اول فکرکردیم که در آن خوراکی و نوشیدنی است که درب آن را باز کردم و با پلاستیک‌های یخ زده‌ای که در آن بود روبه رو شدم، از مسئولی که در آن جا بود سوال کردم که داخل این پلاستیک‌ها چیست؟

او در جواب گفت که برای بررسی DNA و اجساد صحنه‌های جرم تکه‌هایی از بدن آن‌ها را از پزشکی قانونی دریافت و بر روی آن آزمایش و نمونه برداری می‌کنیم و در آخر نیز این تکه‌ها را به پزشکی قانونی تحویل می‌دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار