ادعای فایننشال تایمز در خصوص مذاکره «محرمانه» عربستان با انصارالله

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس مدعی شد عربستان سعودی با جنبش انصارالله یمن محرمانه گفت‌وگو کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه فایننشال تایمز انگلیس با انتشار گزارشی مدعی شد عربستان سعودی برای نخستین بار در دو سال گذشته مذاکراتی را با انصارالله یمن به انجام رسانده؛ مسأله‌ای که به ادعای این روزنامه نشان از تمایل ریاض برای کاهش خصومت‌ها در یمن پس از حمله ماه گذشته به تأسیسات نفتی آرامکو حکایت دارد.

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه ادعای خود نوشت: طبق اعلام منابع آگاه از گفت‌وگوها، این مذاکرات که از طریق یک کانال محرمانه انجام شد، پس از آن شروع گردید که انصارالله در تاریخ ۲۰ سپتامبر اعلام کرد حملات موشکی و پهپادی به عربستان را متوقف خواهد کرد. یک هفته پیش از آن، نیرو‌های انصارالله اعلام کرده بودند که بزرگترین تأسیسات پالایشگاهی نفت خام عربستان و نیز میدان نفتی خریص را هدف حمله هوایی قرار داده‌اند؛ مسأله‌ای که سبب شد نیمی از محصولات نفتی بزرگترین صادرکننده نفت در جهان از چرخه تولید خارج شود و بر آسیب پذیری زیرساخت‌های انرژی این کشور صحه گذاشت.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: یک دیپلمات غربی گفته است حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، کلید تغییر موضع ریاض بوده است. افراد آشنا با مسئله یمن گفته‌اند یکی دیگر از عوامل تغییر موضع ریاض، تضعیف ائتلاف سعودی پس از آن است که امارات متحده عربی- هم پیمان اصلی عربستان در ماه ژوئیه اعلام کرد شمار سربازانش را در یمن کم خواهد کرد.

بنابر اعلام این روزنامه، امارات متحده عربی هزاران سرباز را در یمن مستقر کرده و سربازان محلی را آموزش داده و همین مسأله او را مهمترین بازیگر ائتلاف سعودی در صحنه میدانی کرده است. این در حالی است که سربازان سعودی بیشتر در مناطق مرزی عربستان حضور دارند و ریاض از نیروی هوایی خود برای بمباران مناطق تحت کنترل انصارالله استفاده کرده است.

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ جنگی تمام عیار را علیه یمن به راه انداخته است؛ جنگی که پس از گذشت بیش از ۴ سال، هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار