مدیر عامل بورس کالا؛

ارزش معاملات محصولات کشاورزی در بورس به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید

سلطانی نژاد ارزش معاملات بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا را ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالا/ ارزش معاملات محصولات کشاورزی در بورس ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانبه گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالا در مراسم آغاز معاملات پسته در بورس کالا اظهار کرد: برای راه اندازی یک حرکت و بازار جدید در بازار بورس نیازمند همکاری سازمان‌های مختلف است چرا که ذینفعان مختلفی دارد.

او افزود: بهره گیری از تجربیات دیگر کشور‌ها کمک شایانی خواهد کرد. برای عمق بخشیدن به بازار‌های آتی نیازمند تقویت دارایی پایه هستیم.

 


بیشتر بخوانید: بورس کالا تاثیر بسزایی در کیفیت محصولات تولیدی دارد


او تاکید کرد: اینکه چرا به سراغ راه اندازی بازار قرار دادآتی پسته رفتیم، تنوع طلبی در این کالاست. انواع پسته‌ها از جمله لانک و جامبو و... وجود دارد که بورس کالا با مشورت اتحادیه خشکبار، قرار داد آتی بازار بر پسته فندقی راه اندازی شد.

مدیرعامل بورس کالا بیان کرد: ۲ انبار در زرند و سیرجان برای معاملات تعبیه شده است و برای شروع معامله هر فروشنده باید ۵۰۰ کیلوگرم پسته برای عرضه در اختیار داشته باشد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه محصول پسته به دلیل مزیت تولید، استانداردپذیری، ارزآوری، صادرات محور بودن، تقاضای مستمر و تولید انبوه برای این معاملات در نظر گرفته شده است، به سابقه معاملات پسته در بورس کالای ایران اشاره کرد و تصریح کرد: معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در سال ۹۶ به مقدار ۱۲۳ تن و در سال ۹۷ به مقدار ۵۷ تن انجام شد و در سال ۹۸ نیز معاملات گواهی سپرده پسته از روز ۹ مهر ماه آغاز شده و تا کنون حدود ۲۵ تن از این محصول معامله شده است.

وی در ادامه به تجربه جهانی راه اندازی قراردادهای مشتقه بر روی محصولات کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه قرارداد آتی زیره سبز در بورس هند راه اندازی شده است، اظهار کرد: در هیچ بورس کالایی در دنیا قرارداد آتی پسته وجود ندارد و امروز نخستین بازار آتی پسته دنیا در ایران راه اندازی شد که دلیل عدم وجود بازارهای آتی برای محصولاتی همچون پسته و زعفران در دنیا، مزیت تولید این ۲ محصول است که در اختیار کشور ماست؛ لذا با راه اندازی ابزارهای نوین معاملاتی، ایران می تواند به عنوان مرجعیت قیمتی این محصول در جهان مطرح شود.

این مقام مسئول خبر داد: خوشبختانه در اولین مرحله از معاملات قرارداد آتی خرید و فروش پسته یک محموله ۷۰ تنی به معامله گذاشته شد که انتظار نمی‌رفت این رقم در گام اول پدیدار شود، این امر بیانگر عطش بازار و تولید کنندگان برای شفاف سازی قیمت در کشور است.

او در پایان به تجربیات خوب بازار قرارداد آتی زعفران و زیره اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد این حجم از معاملات اثرات خود را در قیمت محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال نمایانگر می کند.

انتهای پیام/

بهبود قیمت گذاری اقلام کشاورزی در نیمه دوم سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار