عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

معامله ۱۵ هزار میلیارد تومان زعفران در قرار داد آتی بورس/ برخی صادرکنندگان بی ضابطه نام پسته ایرانی را مخدوش کردند

پورابراهیمی گفت: سال ۹۷ بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان زعفران معامله شد و این رقم در نیمه اول امسال به ۶ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله ۱۵ هزار میلیارد تومان زعفران در قرار داد آتی بورس/ برخی صادرکنندگان بی ضابطه نام پسته ایرانی را مخدوش کردندبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از معاملات آتی پسته در بازار سرمایه اظهار کرد: اصلی ترین موضوع در معاملات آتی بازار سرمایه، اتصال فروشنده به خریدار با قیمتی شفاف است.

او ادامه داد: اگر بتوانیم با شفافیت قیمت گذاری را در اقتصاد دخیل کنیم قطعا بیشترین نفع به بخش تولید خواهد رسید. البته ابعاد حمایت از تولید شاخه های مختلفی دارد.


بیشتر بخوانید: امید به راه اندازی معاملات آتی خرما و کشمش در بورس کالا/ بورس کالا پذیرای فروش پسته از امروز 


پورابراهیمی تاکید کرد: حوزه های مختلف حمایت از تولید در بخش های دیگری هم فعال است. این فضا و ظرفیت از بهش تولید به بازرگاتی بسیار موثر خواهد بود. در تولید و عرضه پسته جایگاه خوبی داشتیم اما رویکرد غلط تعدادی از صادرکنندگان بدون ضایطه چهره پسته و برند ایران را مخدوش کرد که هنوز اثرات آندر برخی بازارها نیز هست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: کیفیت پسته ایران در دنیا منحصر به فرد است؛ ترکیه، آمریکا و یونان در پسته سرمایه گذاری کردند اما با عنایت خداوند پسته ایران در کیفیت بی نظیر و نمونه است.

او بیان کرد: ارزش معاملات گواهی سپرده در حوزه زعفران سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان بوده است که امسال در ۶ ماه نخست به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: این رقم در قرارداد آتی چند برابر شده به طوری که سال ۹۷ بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان زعفران معامله شد و این رقم در نیمه اول امسال به ۶ هزار میلیارد تومان رسید.

او بیان کرد: اگر با تولید ۳۰۰ هزار تن پسته درسال بالغ بر ۲۰۰ هزار تن را صادر کنیم در آمدی بالغ بر ۲ میلیارد دلار آن هم در شرایط تحریم سخت اقتصادی کسب خواهیم کرد، شرایط اقتصادی که با دسیسه‌های دولت‌های مستبد ایجاد شده است.

پورابراهیمی گفت: دولت آمریکا امسال توسط خزانه داری خود اعتراف می‌کند که دولت و اقتصاد ایران در حال تغییر و وفق با شرایط تحریمی است که همین موضوع منجر به رشد اقتصادی آن‌ها نیز شده است، خوشبختانه با عبور از تحریم‌ها در سال‌های آینده به رتبه برتر و قطب اقتصادی منطفه تبدیل خواهیم شد. ظرفیت‌های غیر نفتی این روند را پدید خواهد آورد.

اقدامات ویژه ای که در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات انجام شد، منجر به بهبود شرایط ورود ارز به کشور شده است، در سال گذشته و ورود شوک ارزی به کشور، متاسفانه سیاست های غلط منجر شده بود تا صادرکنندگان از بازگرداندن ارز امتناع کنند.

انتهای پیام/

پیش بینی درآمد ۲ میلیارد دلاری از صادرات پسته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار