علت های آب مروارید مادرزادی

علت نابینایی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که در مراکز نابینایی هستند، آب‌مروارید مادرزادی دوطرفه است که دیر تشخیص داده شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آب‌مروارید مادرزادی کدورت‌های عدسی هستند و یکی از علت‌های کوری در بچه‌ها به شمار می‌رود. علت نابینایی حدود 15 تا 20 درصد افرادی که در مراکز نابینایی هستند، آب‌مروارید مادرزادی دوطرفه است که دیر تشخیص داده شده است.

علت های آب مروارید مادرزادی//صادقی


دکتر محمدکریم نعمت‌الهی؛ جراح و متخصص بیماری‌های چشم، فلوشیپ جراحی چشم کودکان و استرابیسم

آب‌مروارید مادرزادی کدورت‌های عدسی هستند و یکی از علت‌های کوری در بچه‌ها به شمار می‌رود.

علت نابینایی حدود 15 تا 20 درصد افرادی که در مراکز نابینایی هستند، آب‌مروارید مادرزادی دوطرفه است که دیر تشخیص داده شده است.

آب‌مروارید یکطرفه اکثرا دیر تشخیص داده می‌شود و به ندرت دید مفید را به دست می‌آورند.

تشخیص زودرس آب‌مروارید مادرزادی و درمان زودرس آن مهم‌ترین عامل در تعیین سرنوشت بینایی است.

علت آب‌مروارید مادرزادی را در بسیاری از کودکان می‌توان تعیین کرد.

این علت‌ها شامل اختلالات متابولیک، زمینه‌های ژنتیکی، عفونت‌های داخلی چشمی و بعضی عفونت‌های چشمی همراه با ناهنجاری‌های دیگر می‌باشد.

در یک‌سوم موارد علل آن نامشخص می‌باشد.

شکل‌های مختلف آب‌مروارید

آب‌مروارید مادرزادی بسته به علت آن به شکل‌های مختلف بروز می‌نماید.

در بعضی موارد، آب مروارید شدید و کامل می‌باشد و با چشم غیر مسلح قابل رویت می‌باشد.

در بعضی مواقع بسته به علت، دو طرفه یا یکطرفه است و باید سریع تحت عمل جراحی قرار گیرد.

در بعضی مواقع در کپسول عدسی قرار گرفته و کمتر از 1 تا 2 میلی‌متر ممکن است باعث کاهش دید قابل ملاحظه نشود و رشد نکند که این گونه آب‌مرواریدها باید تحت نظر قرار گرفته شوند و نیاز به عمل جراحی ندارند یا در مواردی در قسمت‌های مختلف عدسی قرار گرفته و بسته به میزان کدورت، میزان بینایی باید تحت نظر باشد.

در مواقعی که باعث کاهش بینایی شود، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

اثرات بینایی

به خاطر محرومیت بینایی قابل ملاحظه در آب‌مروارید مادرزادی یکطرفه یا دو طرفه در نوزادان رخ می‌دهد.

زمان موفقیت‌آمیز بودن بینایی بستگی به تشخیص سریع و ارجاع نوزادان جهت درمان مناسب دارد.

بررسی آب‌مروارید باید هر چه سریع‌تر در بیمارستان‌های محل تولد و یا زایشگاه‌ها انجام شود و با یک معاینه ساده قابل تشخیص می‌باشد که این معاینه می‌تواند با آموزش توسط متخصص کودکان یا پزشک عمومی انجام شود.

در غیر این صورت توسط متخصص چشم به راحتی قابل انجام می‌باشد. علائمی که همراه با کاهش بینایی بروز می‌نماید، لرزش چشم‌ها، انحراف چشم‌ها، چشم‌های کوچک‌تراز طبیعی، نزدیک‌بینی، آب‌سیاه، مشکلات نقص عصب بینایی و کدورت قرنیه باید مورد توجه قرار بگیرد.

درمان آب‌مروارید مادرزادی

آب‌مروارید مادرزادی کامل دوطرفه و یک‌طرفه باید هر چه سریع‌تر برداشته شود، مخصوصا در نوع دو طرفه که اگر سریع‌تر عمل نشود، می‌تواند باعث عقب‌افتادگی تکاملی و همچنین مشکلات اقتصادی و روحی روانی در خانواده و کودک گردد.

اما در مورد آب‌مرواریدهای ناکامل، تنها بعد از بررسی دقیق میزان بینایی باید تصمیم گرفته شود. تا زمانی که بینایی در خطر نیفتاده باشد، بیمار باید توسط متخصص چشم تحت نظر باشد و در زمانی که آب‌مروارید بیشتر شد و بینایی در خطر قرار گرفت، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

در بعضی مواقع کدورت عدسی کمتر از 1 تا 2 میلی‌متر مشکل بینایی ایجاد نمی‌کند و نیاز به عمل ندارد و این گونه آب‌مرواریدها باید برای سالیان دراز تحت نظر باشند و نیاز به درمان جراحی ندارند.

بهترین زمان عمل برای آب‌مروارید کامل که باعث محرومیت بینایی می‌شود، ماه اول تولد است و اخیرا به خاطر مشکلات بیهوشی که برای بچه‌ها ایجاد می‌شود، ‌توصیه می‌گردد در هفته هشتم تحت عمل جراحی قرار گیرند که با عمل، دید تقریبا مناسبی پیدا می‌کنند.

اگر در تشخیص و درمان، غفلت صورت گیرد و بعد از 3 - 4 ماهگی عمل شود، برابر است با از دست دادن بینایی و باعث کوری آنها خواهد شد.

منبع : زندگی آنلاین

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.