اساتید دانشگاه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کردند؛

ارزیابی عملکرد شبکه سه در سرگرمی‌سازی و تولید محتوا/ پاسخ به جوانان در فضایی صریح و صمیمی/ برنامه‌ای که مشارکت اجتماعی مردم را بالا برد + فیلم

سه تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه رسانه و فرهنگ با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان، به بررسی عملکرد شبکه سه سیما و تولیدات محتوایی و سرگرمی ساز این شبکه پرداختند.


حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش، نشست صمیمانه‌ای با حضور غلامرضا گودرزی معاون آموزشی دانشکده ارتباطات امام صادق (ع)، محمدحسین ساعی رئیس دانشکاه سوره و محسن شاکری‌نژاد استاد ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما با موضوع بررسی وضعیت و عملکرد شبکه سه سیما در باشگاه خبرنگاران جوان برگزارشد.

در ادامه شرحی از این نشست تخصصی صمیمانه را بخوانید و ببینید:

شبکه سه


بیشتر بخوانید: «اعجوبه‌ها» به شبکه ۳ رسیدند!


باشگاه خبرنگاران جوان: سریال‌های تلویزیونی به طور کلی چقدر بر جوان‌ها و خانواده ها تأثیر دارد؟ برای مثال پرداخت به موضوعات روز در سریال‌های تلویزیونی مثل «گاندو» و یا نمایش برخی برهه‌های تاریخی در سریال‌هایی مثل «بانوی سردار» که یک  واقعه تاریخی را به تصویر می کشد، چقدر روی مخاطب تاثیرگذار است؟

ساعی: سریال‌ها چون پیام خود را غیر مستقیم انتقال می‌دهند، عموماً جدی‌ترین حوزه برای اثرگذاری هستند؛ چرا که می توانند در بلند مدت یک فرهنگ را به جامعه القا کنند. در داخل و خارج کشور همه می‌دانند که مهم‌ترین نقطه قوت صدا و سیما، سریال‌هایش هستند.

شاکری نژاد: سریال «گاندو» دارای تم سیاسی امنیتی بود و رکورد‌ها را در میزان رضایت مخاطبان جا‌به‌جا کرد. این نوع سریال‌ها در کنار اینکه مخاطب را پای تلویزیون می‌نشانند، به مردم اطلاعات هم می‌دهند؛ چند درصد مردم می‌دانستند در بازه زمانی مذاکرات هسته‌ای، فردی به نام جیسون رضاییان مبادله شده است.

گودرزی: البته که پرداخت به این نوع موضوعات خوب است اما جای سریال‌های طنز در رسانه ملی خالی است؛ می‌توان از زاویه طنز در صدا و سیما کار‌هایی با محتوا ساخت و اجرا شود.

 
شبکه سه

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر می رسد شبکه سه، در زمینه برنامه های استعدادیابی ورود جدی داشته است؛ پخش مسابقاتی مثل «عصر جدید» و «ستاره ساز» مثالی برای این موضوع است. به نظر شما ضرورت وجود چنین برنامه‌هایی در رسانه چقدر است و دلیل استقبال مخاطب  از برنامه‌های ذکر شده چه بود؟

گودرزی: سبد برنامه های ورزشی و سرگرمی ساز در شبکه ها و حوزه‌های مختلف سیما توزیع شده اما جنس برنامه‌های ارائه شده در شبکه سه سیما همچون شبکه های دیگر نبوده است. مثلاً همواره مستند‌هایی در شبکه ۳ پخش می‌شود که در شبکه‌های دیگر ندیده ایم؛ پخش مسابقه‌ها و برنامه‌هایی مثل «ستاره‌ساز» و «عصر جدید» هم کار جدیدی بود که باعث جذب مخاطب شد و تازگی هم داشت.

ادامه اظهار نظرها درباره این موضوع را در ویدئوی زیر ببینید:

 
شبکه سه

ساعی: رنگین کمان برنامه ها که در حوزه یک رسانه باید به وجود بیاید و محتوایی که باید شبکه‌ها به همدیگر پاس دهند، باید در رسانه وجود داشته باشد. تأکید می‌کنم که مثلث معروف برنامه‌سازی، میل، نیاز و مصلحت جامعه در این حوزه باید رعایت شود.

شبکه سه

شاکری نژاد: پخش برنامه «عصر جدید» در فروردین ماه مصادف شد با حادثه تلخ سیل در کشور؛ ما در آن زمان رکورد مشارکت مردم و کمک‌های مردمی به واسطه یک برنامه تلویزیونی را شکستیم. این برنامه الگوی موفقی بود برای تلفیق سرگرمی و محتوا. در مقطعی «عصر جدید» از یک برنامه به یک جریان و گفت‌وگو تبدیل شد.

صحبت‌های شاکری نژاد در این‌باره را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

شبکه سه

ساعی: این خوب است که ما افرادی را به نمایش بگذاریم که در زندگی معمول خود کار خودشان را می‌کنند، ولی در عین حال توانایی جدی دارند و کار بزرگی انجام می‌دهند. به نطر من این باید یکی از هدف های صدا و سیما باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر می‌رسد شبکه سه مدتی است بر برنامه های اندیشه ورز برای پاسخ به شبهات فکری جوانان تمرکز کرده است. در این مدت برنامه هایی مثل «میدان انقلاب» و «بدون توقف» با حضور مسئولان مختلف از دکتر کدخدایی گرفته تا آقای اژه‌ای روی آنتن رفته و در فضایی صریح به پرسش‌های جوانان پاسخ داده اند. پخش و تولید اینگونه برنامه‌ها تا چه حد به رفع شبهات جوانان کمک می کند و شبکه سه در این زمینه چقدر موفق بوده است؟

شاکری نژاد: اگر اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق و صحیح در رسانه عمومی (صدا و سیما) اتفاق نیفتد، محلی برای تشدید شایعات و شبهات خواهد شد. شبکه سه کسانی را که شاید دسترسی جوانان به آنها سخت بود را آورده تا به سوالات مخاطب و همه مردم پاسخ بدهند.

گودرزی: زمانی که شما افراد جامعه را به رسمیت بشناسید به خصوص قشر جوان را و معتقد هستید، فردی که جوان است ذهن پر سوالی دارد که حق دارد مطرحشان کند، شما به عنوان یک مجموعه (استاد دانشگاه، رسانه، مسئولان و ...) وظیفه پاسخگویی دارید و اینجا تابوشکنی نگران‌کننده نخواهد بود.

شبکه سه

باشگاه خبرنگاران جوان: نقش رسانه در حفظ و ترویج زبان فارسی و فراگیرکردن معادل فارسی کلمات بیگانه در جامعه چیست؟

گودرزی: زبان بخشی از هویت یک ملت است؛ اگر این بخش را از آن بگیرید، به آن ضربه زده‌اید. رهبر انقلاب هم تأکید بسیاری بر حفظ و ترویج زبان فارسی دارند. به نظر می‌رسد رسانه دو نوع برخورد می‌تواند در این زمینه داشته باشد؛ یک برخورد منفعلانه که فقط در گویش لغات لاتین به کار برده نشود؛ این روند خوب است اما منفعلانه است. برخورد دوم و درست زنده نگهداشتن آن است؛ زبان باید زنده، گویا و باورپذیر باشد. زنده نگه داشتن زبان فارسی به این معنا که هم در مقام آموزش و هم در مقام ارتقای زبان فارسی، رسانه فعال برخورد کند.

ساعی: در دوره‌های یک نوع لجبازی دیده می‌شد تا برخی افراد از کلمات فارسی استفاده نکنند. بارها تذکر داده می‌شد، اما در پربیننده‌ترین برنامه ها از واژه‌های انگلیسی استفاده می‌کردند. اما این روز‌ها فضا برعکس شده و اصرار بر این است که با توجه به اینکه مخاطب شبکه سه بیشتر جوانان هستند، از معادل فارسی کلمات استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما اساساً مدیریت جوان و رویکرد جوانگرایی در صدا و سیما در شبکه های مختلف از جمله شبکه سه، چقدر اهمیت دارد و مزایای آن چیست. مخصوصاً که این جوانگرایی در بدنه مدیران و گروه های مختلف شبکه سه هم دیده می‌شود.

شاکری نژاد: از ابتدا شبکه ۳ را با عنوان شبکه جوان می‌شناسیم؛ انتظار همین بود که جوانگرایی بیشتر را در بدنه مدیریت این شبکه ببینیم.

گودرزی: کسی که روحیه جوان داشته باشد، با خلاقیت مسائل را پیگیری می‌کند و با روحیه‌ای که دارد، در عرصه میدانی بیشتر می‌درخشد.

شبکه سه

ساعی: حاشیه‌هایی که درباره صدا و سیما وجود دارد، از مسائل کوچک به وجود می‌آید و ضریب پیدا می‌کند. یک ضریب بیش از اندازه به خبر، حاشیه می‌شود. در این فضای سخت، یک شبکه در داخل صدا و سیما (شبکه ۳)، به جرأت می‌توان گفت پربیننده‌ترین شبکه فارسی زبان کل دنیاست.

شاکری نژاد: بارها شنیده‌ایم که به قطار در حال حرکت، سنگ پرتاپ می‌کنند؛ من این مثل را در این راستا مطرح می‌کنم که اولاً انتقادها طبیعی است. البته خاستگاه‌های دیگری هم دارد و همه آنها تخصصی نیست.

ادامه صحبت‌های حاضران در این باره را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار