گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی/ ۴

فاتح؛ دست بلند ایران در افزایش قدرت بازدارندگی/ غول ۵۰۰ تُنی به آب‌های بین‌المللی رفت

نیروی دریایی ارتش همواره جهت حفظ منافع دریایی کشور نیاز به ساخت تجهیزات پیشرفته دارد و در سال‌های گذشته با بومی سازی ادوات لازم تمامی نیاز‌های خود را بومی کرده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی دریایی در تمام دنیا به عنوان بازوی محوری برای حفظ منافع در آب‌های سرزمینی و فرا سرزمینی محسوب می‌شود و از این رو همواره نیرویی تجهیزات محور است که به سلاح‌های به‌روز نیاز دارد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از حساس‌ترین نیرو‌های مسلح کشور است. این نیرو در زمان آغاز جنگ تحمیلی و تنها پس از گذشت ۶۷ روز پس از شروع جنگ، سه عملیات بزرگ دریایی انجام داد و توانست نیروی دریایی عراق را منهدم و دو سکوی نفتی البکر و الامیه را نابود کند. عملیات مروارید که در ۷ آذر سال ۵۹ صورت گرفت نقطه عطفی در تاریخ عملیات‌های دریایی بود که این نیرو تنها با در اختیار داشتن ۱۲ فروند از موشک‌های هارپون توانست کمر نیروی دریای عراق را با انهدام پنج فروند ناوشکن و یک فروند هواپیمای میگ ۲۳به طور کامل بشکند.

فاتح؛ دست بلند ایران در افزایش قدرت بازدارندگی/ غول ۵۰۰ تُنی به آب‌های بین‌المللی رفت

در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ماموریت‌های بسیار مهمی را علاوه بر آب‌های دریایی کشورمان در آب‌های آزاد و بین المللی به انجام رسانیده که یکی از این ماموریت‌ها مبارزه با دزدان دریایی در آب‌های بین المللی است. وظیفه حفاظت از آب‌های بین المللی به ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی واگذار شده که این ناوگروه متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر بوده که از اواسط مهرماه ۹۵ به منظور برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان ماموریت خود را در آب‌های آزاد و بین المللی آغاز کرد.

نیروی دریایی ارتش برای تحقق این ماموریت‌ها و تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیاز به تجهیزات و تسلیحات بومی دارد که در هنگام نیاز به صورت خودکفا و بومی از آن‌ها استفاده کند.

به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، دستاورد‌های بومی ایران در عرصه دریا را بررسی و معرفی کند.

در قسمت اول این مجموعه گزارش‌ها ناوشکن جماران، در دومین گزارش ناوشکن دماوند و سومین گزارش به بررسی ناوشکن سهند پرداخته شد، در چهارمین گزارش زیردریایی فاتح را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فاتح؛ دست بلند ایران در افزایش قدرت بازدارندگی/ غول ۵۰۰ تُنی به آب‌های بین‌المللی رفت

فاتح؛ غول نیمه سنگین ایرانی در زیر آب

حضور در زیرسطح و ساخت تجهیزات مورد نیاز آن مانند ساختن شناور‌ها برای هر کشور ضرورت دارد و دانش خاص و پیشرفته خود را می‌خواهد؛ در همین راستا جمهوری اسلامی ایران هم دست به کار شد و کار طراحی و ساخت انواع زیردریایی‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین  را آغاز کرد و موفق شد زیردریایی نیمه سنگین کلاس فاتح را با دانش بومی بسازد.

جوانان جمهوری اسلامی که از ابتدا به دنبال افزایش بازدارندگی نظامی خود در سطوح و حوزه‌های مختلف بودند، در این سال‌ها به رشد در حوزه تجهیزات دریایی به ویژه ساخت زیردریایی ادامه دادند و در تازه‌ترین دستاورد دریایی خود، در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۷ از زیردریایی کلاس نیمه سنگین فاتح رونمایی کردند.

فاتح؛ دست بلند ایران در افزایش قدرت بازدارندگی/ غول ۵۰۰ تُنی به آب‌های بین‌المللی رفت

زیردریایی کاملا بومی فاتح که اولین زیردریایی نیمه سنگین ایرانی محسوب می‌شود دارای ۵۲۷ تُن وزن و ۴۱۲ هزار قطعه و نتیجه ۴ میلیون و ۲۰۲ هزار نفر ساعت تلاش متخصصان و دانشمندان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با همکاری نیروی دریایی ارتش، دانشگاه‌ها و مراکز دانش بنیان است که پس از رونمایی در اختیار ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش کشور قرار گرفت.

غول ۵۲۷ تُنی ایران توان ماندن در دریا به مدت ۳۵ روز، در عمق بیش از ۲۰۰ متری را دارد و با موتور‌های توربو ژنراتور خود سرعتی بین ۱۱ تا ۱۴ نات را تولید می‌کند؛ فاتح با برخورداری از ۱۲ نوع سونار مختلف شامل انواع فعال (اکتیو) و غیرفعال (پسیو) امکان پویش محیط اطراف خود را داشته و می‌تواند عمق، سرعت و صوت را تشخیص داده و حتی علیه نیرو‌های غواص دشمن نیز به‌طور مؤثر عمل کند و با سیستم ESM بکار رفته در این زیردریایی، فاتح می‌تواند کار تشخیص، شناسایی و جهت‌یابی انواع امواج رادار و سیگنال‌های مخابراتی منتشر شده از کشتی‌ها، هواگردها، زیردریایی‌ها و سایر منابع را انجام و به کمک این سامانه آماده دفاع از خود یا تدارک یک درگیری و یا پشتیبانی اطلاعاتی از شناور‌های خودی در صحنه نبرد شود.

فاتح؛ دست بلند ایران در افزایش قدرت بازدارندگی/ غول ۵۰۰ تُنی به آب‌های بین‌المللی رفت

شلیک موشک کروز برای اولین بار از غول 500 تُنی ایرانی

فاتح ایرانی توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیرو‌های تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد و دارای ۴ مقر پرتاب اژدر‌های کالیبر ۵۳۳ میلی‌متری کروز نصر و دو اژدر رزرو بوده و توانایی حمل ۸ مین دریایی را نیز دارد.

فاتح؛ دست بلند ایران در افزایش قدرت بازدارندگی/ غول ۵۰۰ تُنی به آب‌های بین‌المللی رفت

زیردریایی کاملا بومی ایران دارای قابلیت ممتاز در اجرای عملیات چریکی بوده و به دلیل ابعاد بدنه و پروانه، هوشمندی دستگاه‌ها و سامانه‌ها قادر است در بنادر و نقاط محدود سواحل وارد شده و به انتقال نیروی مخصوص بپردازد؛ در کنار این ویژگی، فاتح قابلیت مین ریزی در دریا را دارد و چنانچه تهاجم آبی خاکی به سواحل کشور صورت گیرد، از این کلاس زیردریایی در فاصله مناسب از ساحل به عنوان یگان جلودار، قادر است با دشمن مقابله کند و در زمان صلح، وظیفه عملیات تجسس و جمع آوری اطلاعات را به عهده غول ایرانی است.

اما مهم‌ترین ویژگی فاتح را می‌توان تجهیز آن به سامانه شلیک و هدایت موشک‌های کروز زیر سطحی به سطح عنوان کرد، چرا که با این قابلیت هیچ هدفی در سطح وجود نخواهد داشت که توان گریز از دست زیردریایی ایران را داشته باشد؛ نکته قابل ذکر این است که این قابلیت که نیاز به دانش ویژه‌ای است نخستین بار بر روی زیردریایی‌های کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش انجام پذیرفت.

فاتح؛ دست بلند ایران در افزایش قدرت بازدارندگی/ غول ۵۰۰ تُنی به آب‌های بین‌المللی رفت

متخصصان ایرانی در زیردریایی فاتح با بهره مندی از ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا شامل سامانه‌های پیشرفته سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیرسطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ‌های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده‌ها سامانه مدرن باعث افزایش قدرت دفاعی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را فراهم کردند.

واکنش عربی – غربی به زیردریایی فاتح

پس از رونمایی از زیردریایی فاتح بسیاری از کشور‌های منطقه‌ای و غربی که در تعجب این اقدام ایران بودند واکنش‌های متفاوتی به این موضوع نشان دادند.

روزنامه الشرق الاوسط عربستان سعودی در جهت کاهش اهمیت این رونمایی نوشت: رونمایی از این زیردریایی یک روز پس از آن صورت گرفت که ایران، عربستان و امارات را به دست داشتن در حمله به اتوبوس سپاه پاسداران در زاهدان متهم کرد.

بخش عربی خبرگزاری رویترز نیز در این باره نوشت: زیر دریایی جدید ساخت ایران روز یکشنبه با حضور حسن روحانی رونمایی شد؛ این در حالی است که تنش با آمریکا در حال تشدید است؛ ایران با توجه به فشار‌ها و تحریم‌های بین المللی که این کشور را از وارد کردن سلاح منع کرده‌اند، صنایع ساخت سلاح داخلی را به شدت توسعه داده است تا دربرابر فشار‌های بین المللی بایستد.

یورونیوز عربی هم با اشاره به رونمایی از زیردریایی نیمه سنگین ایران، به بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی در مراسم رونمایی از این زیردریایی اشاره کرد و نوشت: حسن روحانی در شهر ساحلی بندرعباس واقع در جنوب ایران گفت که نیرو‌های دفاعی ما صرفا دفاعی است…فشار و تحریم‌های دشمنان، منجر به پیشرفت ما شد.

این رسانه افزود: ایران می‌گوید که موشک‌هایی در اختیار دارد که برد آن‌ها تا ۲۰۰۰ کیلومتر می‌رسد و قادر است اسرائیل و پایگاه‌های ارتش آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد.

فاتح؛ دست بلند ایران در افزایش قدرت بازدارندگی/ غول ۵۰۰ تُنی به آب‌های بین‌المللی رفت

روسیا الیوم هم به این موضوع این چنین واکنش نشان داد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یکشنبه از زیردریایی ساخت داخل موسوم به فاتح که مجهز به موشک‌های ضد کشتی است در بندرعباس رونمایی کرد.

روسیا الیوم در ادامه به بخش‌هایی از سخنان روحانی نیز اشاره کرد که در آن‌ها گفته بود نیرو و قدرت ایران تهدیدی برای دیگران نیست و افزایش پتانسیل‌های دفاعی تنها برای حفظ منافع کشور و صیانت از آن است.

زیردریایی فاتح چنان قدرت بازدارندگی ایران را بالا برد که آژانس اطلاعات دریایی آمریکا در ۴۴ صفحه گزارشی از آن تهیه کرد و اعلام کرد: ایران در حال حاضر در حال ساخت زیر دریایی‌هایی است که می‌تواند موشک‌های کروز ضد کشتی شلیک کند. این موشک‌ها همچنین توانایی غرق کردن کشتی‌های آمریکایی در تنگه هرمز را دارند.

با توجه به اثبات توانمندی نیروی دریایی و حضور مقتدرانه آنها برای حفظ امنیت آبراه‌های بین المللی، اینک این نیرو با شایستگی قادر به تامین امنیت تمام مناطق تحت حاکمیت همچنین حفظ منافع کشورمان در افق دور دست در پهنه دریا‌ها به ویژه در اقیانوس هند و آب‌های مجاور است و بدون نیاز به حضور نیرو‌های خارجی قادر به تامین امنیت این مناطق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
دس خوش سالار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
ارتشی وسپاهی دولشگر الهی امنیت پایدار کشور وملت نتیجه عملکرد ابتکارانه وخلاقیت این دلیرمردان غیور وباصلابت فرزندان ملت ایران است .خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۹:۴۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
مامی توانیم !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
بردیا
۱۴:۵۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
سلام

ای زنده باد
فداتون بشم که فدای دارین
نفس
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۱۴:۵۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
افتخارم اینه :
.
.
.
.
.
.
.
.ایرونیم
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد رضا خانی کروکی
۱۳:۵۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
دخترا شکر با رونمایی زیر دریای فاتحه انشالله بتوانیم پشت آمریکا با همدستانشان را به زمین بزنیم انشالله خدا قوت به دلیر مردان متخصص ایران برای ما همین آرامشی که داریم به دنیا عوض نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
آفرین به ارتش بزرگ ایران...
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۳:۳۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
افتخارم اینه ایرانیم ودروطن عزیزم ایران اسلامی زندگی میکنم وچنین افتخاراتی رامشاهده میکنم
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۳:۲۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
درودخدابردلاورمردان خته ایران زمین سعی تان وتلاشتان روزافزون درجهت اعتلای ایران عزیزپیروزوکامیاب وشادمان باشید مغرورمیشویم باغرورآفرینی تان فرزندان میهن اسلامیمان پاینده وسرافرازباشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد از گلستان
۱۲:۵۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
با سلام وخدا قوت وعرض دست بوسی خدمت تمامی متخصصان ایرانی.ما که دیدیم وشاهد بودیم که در دفاع مقدس این نامردان چپاول گر خود کامه با اتحاد جهانی برای سرکوب انقلاب نو پای ایران از فروش حتی سیم خار دار دریغ ورزیدند. جنگجویان مخلص نیروهای ارتشی و سپاهی و بسیجی که بعلت نبود مهمات چون برگ خزان به پای نهال انقلاب ریختند وبا خون خود ان نهال را تبدیل به درختی تناور کردند.با پایان جنگ دمی نیاسودندو برای تسکین ضجه های ان بزرگ مردان که له له ادوات ومهمات را داشتند شبانه روز بدون وقفه باحرکتی جهادی برای رفع کمبود ها تلاش کردند. امروز احساس غرور میکنیم.اینها همه تو دهنی های مهلکی است که به دست شما دانشمندان عرصه های مختلف به انها زده میشود.علی(ع)یارتان باد.
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۱۲:۵۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید
چرا در مورد قاهر F-313 خبری نیست؟ خیلی منتظریم ببینیم این جنگنده کی پرواز میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
کشوری که میتونه زیز دریایی بسازه پس میتونه ماشین خوب هم بسازه ... لطفا دست به کار بشید سپاهی ارتشی دست به دست هم بدن تا مملکت اباد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ذره بین
۱۲:۲۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
جمهوری اسلامی ایران زمین با فاتح،فاتحه ایالات منفصله آمریکا را می خواند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
باشگاه خبرنگاران لطفاجوابدین جنگنده قاهر313زیردریایی بعثت جنگنده شفق ایناچیشد چراهیچ گزارشی درموردشون چاپ نمی کنین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی.
۱۱:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
سلام ودست مریزادبه اون بروبچه های باخداوبی ادعا که گمنامن ولی باعث سربلندی وافتخاروطن هستند....
با این همه جونهای نخبه ودانشمند متاسفانه این وضع کشور درمسایل اقتصادیه...
ساخت وسازاین همه تجهیزات دفاعی سخت ترودانش بیشتری میخواد یا...
یاایهاالذین امنوا آمنو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۴۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء والصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
احسنت احسنت احسنت و هزاران درود و خداقوت بر شما دانشمندان و خردمندان و نخبگان بصیر مقتدر و قدرتمندان توانا و دانا و هوشیار و بیدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کهن متمدنین تمدن ساز باشکوه و با عظمت و عدالتت گستر اسلام ناب محمدی ص . والسلام و صلوات التماس دعا .
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
بی صبرانه منتظرحضور قدرتمندوگشت زنی بدون امکان رهگیری وکاملابی سروصدای زیردریایی بعثت باپیشران اتمی آن دراطراف مرزهای آبی آمریکاومحاصره سواحل آمریکاهستیم باقابلیت قوس کردن وشلیک اژدر کروزوانواع بالستیک دراعماق۸۰۰ الی۱۰۰۰ هزارمتری زیرآب وقابلیت کفنشینی وکمین چندهفته ای دراطراف سواحل دشمن درآنسوی اقیانوس اطلس وکبیر
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۴۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
آفرین
آخرین اخبار