معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار سابق تهران مطرح کرد؛

شورای شهر تهران قانونگذار مدیریت شهری/ رأی دیوان عدالت اداری در چه حالی چالش زا می‌شود؟

گودرزی درباره رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر نظارت دیوان محاسبات بر عملکرد شهرداری تهران و چالش‌های مدیریت شهری توضیحاتی داد.

شورای شهر تهران قانون‌گذار مدیریت شهری/ رأی دیوان عدالت اداری در چه حالی چالش زا می‌شود؟قدرت الله گودرزی معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار سابق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر نظارت دیوان محاسبات بر عملکرد شهرداری تهران با بیان اینکه اگر شهرداری انضباط مالی خود را رعایت کند مشکلی پیش نخواهد آمد، گفت: در مدیریت شهری گذشته بنا این بود که دولت درخصوص بودجه عمومی تخصیصی به شهرداری تنها می‌تواند از طریق دیوان محاسبات ورود کند.

وی با تأکید بر اینکه بحث‌های زیادی در این باره انجام شد، افزود: در هر صورت در زمان ما این اتفاق نیفتاد و منجر به پیگیری دیوان عدالت اداری شد و به دلیل آن‌ که شهرداری جزء نهادهای عمومی غیردولتی محسوب می‌شود رأی این دیوان بر پایه نظارت بر عملکرد شهرداری صادق است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار سابق تهران گفت: در زمان مسئولیت ما بحث این بود، به این دلیل که شهرداری یک نهاد درآمد-هزینه‌ای است یعنی بخشی از درآمد خود را از طریق ساخت و ساز، پسماند، عوارض کسب می‌کند و از همان محل نیز هزینه کرد دارد، دولت نمی‌تواند در این بخش از از امور مالی شهرداری ورود کند، چراکه بودجه ای نیست که دولت به شهرداری داده باشد و جزء درآمد پایدار مدیریت شهری است.

گودرزی تأکید کرد: دولت زمانی می‌تواند به بحث مالی شهرداری ورود کند که بودجه‌ای را خود به مدیریت شهری تخصیص دهد و آن بودجه در سطح کلان مانند توسعه مترو و یا احیای بافت فرسوده هزینه شود.

وی ادامه داد: امروز با رأی دیوان عدالت اداری نظارت بر کل بودجه و تخصیص آن انجام می‌شود و استدلال دیوان عدالت اداری نیز این است که شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و در کل رأی این دیوان درست است.

 معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار سابق تهران ادامه داد: براساس دیوان عدالت ادرای، دیوان محاسبات می‌تواند بر تمام بخش‌های بودجه‌ای شهرداری تهران نظارت داشته باشد، این در حالی است که پیش تر دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس بر بودجه تخصیصی دولت نظارت داشت.


بیشتر بخوانید: گزارش صورت‌های مالی شهرداری تهران در سال ۹۳ مقبول به مشروط شد 


گودرزی در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری با این رأی با چه چالش‌هایی مواجه می‌شود؟ گفت: دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس است و اگر مدیریت شهری انضباط مالی خود را رعایت کند و مسیر هزینه کرد آن‌ها شفاف باشد شهرداری مشکلی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر به قوانین و مقررات به درستی عمل شود، مدیریت شهری یچ‌گونه چالشی نخواهد داشت و طبیعی است که تمام فعالیت‌های شهرداری بر اساس قوانین و مقررات موجود است و هیچ گاه خلاف قانون عمل نمی‌کند.

 معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار اسبق تهران تصریح کرد: قانونگذاری شهرداری بر عهده شورای شهر است و باید شورا بر روی عملکرد مالی شهرداری در قالب تفریغ و تلفیق بودجه نظارت کند.

انتهای پیام/

آخرین جزئیات درباره نظارت دیوان محاسبات بر عملکرد شهرداری تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار