در مجلس صورت گرفت؛

مخالف مجلس با حذف دو مرحله‌ای بودن شکایات در دیوان عدالت اداری

نمایندگان مجلس با حذف مصوبه کمیسیون درباره یک مرحله‌ای شدن شکایات در دادگاه مخالفت کردند.

مخالف مجلس با حذف دو مرحله‌ای بودن شکایات در دیوان عدالت اداریبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در جریان بررسی مواد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در صحن علنی امروز، فتحی نماینده مردم تهران پیشنهاد حذف تبصره ۲ ماده ۲ این طرح را ارائه کرد.

به موجب تبصره ۲ این ماده شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از عمومی و خصوصی از آرا و تصمیمات مراجع اختصاصی اداری موضوع بند ۲ ماده ۱۰ این قانون مستقیما در شعب تجدید نظر مطرح و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رأی صادره قطعی است. سایر شکایات و اعتراضات در شعب بدوی رسیدگی می‌شود. پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون پرونده‌های موضوع در شعب بدوی و تجدید نظر مطابق صلاحیت زمان ثبت دادخواست رسیدگی می‌شود.

فتحی نماینده تهران با بیان اینکه این تبصره به دور از یک دادرسی عادلانه است گفت: این تبصره باید حذف شود و آیین دادرسی مانند قبل به صورت دو مرحله‌ای باقی بماند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم هم در موافقت با پیشنهاد فتحی گفت: رأی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای شهروندان صادر می‌شود بعد از اعتراض آنها، در شعب بدوی رسیدگی و بعد در شعب تجدید نظر باز هم بررسی می‌شود، اما با وجود تبصره ۲ ماده ۲ دیگر شعب بدوی دیوان عدالت اداری حذف و حق اعتراض از مردم گرفته می‌شود.

او ادامه داد: شاید اعضای کمیسیون حقوقی فکر می‌کنند چند مرحله‌ای بودن اعتراض‌ها موجب اطاله دادرسی می‌شود، اما این درست نیست بلکه می‌توان تعداد شعب را افزایش داد و این حق را از مردم نگرفت.

عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: فردی که با ۲۵ سال سابقه از کار خود اخراج می‌شود حق دارد چند بار اعتراض کرده و به آن رسیدگی شود اول در دادگاه بدوی و بعد در تجدید نظر و بعد هم در دیوان عدالت اداری، لذا این تبصره حق را از مردم می‌گیرد.

در نهایت نمایندگان با حذف تبصره ۲ با ۱۰۹ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار