گزارش/

صفر تا صد جنجال انتقال آب خزر به سمنان/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

موافقت رئیس سازمان محیط زیست با انتقال آب خزر به سمنان، موجبات اعتراض کارشناسان و فعالان محیط زیستی و نمایندگان استان‌های شمالی کشور را در پی داشت.
 
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی موافقت کرد تا این موضوع موجب به هم ریختن صحن مجلس شورای اسلامی شود تا فریاد اعتراض نمایندگان استان‌های شمالی بلند شود.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در جلسه روز دوشنبه مجلس خطاب به رئیس جمهور، گفت: انتقال آب خزر غیرممکن و یک شعار تبلیغاتی است، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۳ گفته بود که هر مترمکعب انتقال آب ۵ هزار تومان هزینه دارد و این صحبت به این معناست که باید ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این موضوع هزینه شود.
 
از دیگر سو علی‌محمد شاعری نماینده مردم بهشهر نیز در اعتراض خود اظهار کرد: روز گذشته سازمان حفاظت از محیط زیست نامه‌ای مبنی بر توافق بر سر انتقال آب خزر به امضاء رساند، در شرایطی که مردم نیاز به آرامش و سازندگی و پیشرفت دارند چرا باید چنین تصمیمات غیرکارشناسی اتخاذ شود.
 
عیسی کلانتری از مخالفت تا موافقت انتقال آب دریای خزر به سمنان!

او افزود: دریاچه خزر یک دریاچه بسته است و هرگونه دستکاری در یک سیستم بسته مانند خزر تبعات غیرقابل جبرانی خواهد داشت، لذا در صورت اجرای این پروژه آب خزر پس‌روی خواهد کرد و تأسیسات و صنایع شمال کشور در کنار صید و صیادی از بین خواهد رفت.
 
دفاع کلانتری از طرح انتقال آب خزر به سمنان
 
اما در مقابل عیسی کلانتری معتقد است: سالانه بیش از ۳۰‌میلیارد متر مکعب تبخیر در دریای مازندران داریم. تبخیر بالای ۲۵۰ میلیارد مترمکعب، حالا ۱۰۰ میلیون از ۸۰ هزار میلیارد متر مکعب آب دریای مازندران عدد بسیار کوچکی است.
 
رئیس سازمان محیط زیست همچنین در پاسخ به برخی از کارشناسان که می‌گویند با انتقال آب به فلات مرکزی مخاطرات زیست محیطی فراوانی در جنگل‌های هیرکانی و دریای خزر به وجود می‌آید، گفت: یک حرف غیر علمی است که دوستان مطرح می‌کنند مثلا می‌گویند ما حق دریای شمال را با ساخت سد سفید رود گرفتیم. در استانی مثل گیلان که حدود ۹۰۰ میلی متر بارندگی دارد آب را از استان‌های با بارش سالانه ۲۰۰ میلی متری می‌گیریم و در گیلان برنج می‌کارند که بارش سالیانه ۹۰۰ میلی متری دارد یعنی ما سالی ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب داریم. بیش از ۵۰ سال است هیچکس حرفی نمی‌زند، اما وقتی ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب می‌خواهد برود منطقه جنوب البرز همه سر و صدایشان در می‌آید و معترض می‌شوند.
 
عیسی کلانتری از مخالفت تا موافقت انتقال آب دریای خزر به سمنان!

یکی از نگرانی‌های مطرح شده در خصوص انتقال آب خزر به سمنان، موضوع مصارف غیرشرب در این استان است. فعالان زیست محیطی نگران هستند که با انتقال آب به سمنان صنایع سنگینی که نیاز مبرم و زیاد به آب دارند نیز در این استان شکل گیرند و آب منتقل شده به مصرف صنعتی و یا حتی کشاورزی برسد. در همین خصوص، اما کلانتری نگرانی‌ها را با جمله «ما با هر نوع انتقال به خصوص از دریای شمال برای مسائل غیر کشاورزی با رعایت مسائل زیست محیطی موافق هستیم» پاسخ داده و گفته بود: راه‌اندازی صنعت بسیار پرهزینه است، اما اگر رونق صنعت از طریق آب انتقالی، توجیه اقتصادی داشته باشد و با ضوابط زیست محیطی سازگار باشد؛ ایرادی ندارد. از ابتدای سال گذشته صدور مجوز برای صنایع آب بر در درون سرزمین را قطع کردیم، یعنی صنایعی که درون سرزمین فعالیت دارند و آب بر هستند، حق فعالیت ندارند و اجازه فعالیت ندادیم.

 
جنگل‌های هیرکانی با انتقال آب خزر به سمنان نابود می‌شود؟
 
یکی دیگر از نگرانی‌ها در خصوص نحوه انتقال آب و آسیب احتمالی به جنگل‌های هیرکانی است که در این خصوص مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت نیرو اعلام کرده که اگر قرار بر انتقال باشد، احداث تونل در جنگل‌ها از زیرزمین انجام می‌شود و در صورت انتقال از روی زمین الزامات زیست محیطی رعایت خواهد شد.
 
وی افزود: شرط محیط زیست کارگذاشتن لوله‌های انتقال آب در کنار خط راه آهن است. این موضوع را جزء الزامات قرار دادیم که وزارت نیرو مکلف است تمام این الزامات را در نظر گیرد.
 
عیسی کلانتری از مخالفت تا موافقت انتقال آب دریای خزر به سمنان!

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان مخالفتی با برداشت آب از دریای خزر ندارد، ادامه داد: باید برای برداشت آب ضوابط تعیین شده رعایت شود، یعنی زمانی که آب به دریا باز می‌گردد در عمق و فاصله‌ای باشد که به شوری آب دریا کمترین اثر منفی را بگذارد.
 
انتقال آب خزر به سمنان خیانت است

دلاور نجفی کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست در مخالفت با اقدام سازمان محیط زیست گفت: سطح آب دریای خزر حدود ۲۸ تا ۳۰ متر از آب‌های آزاد پایین‌تر است، به همین دلیل انتقال آب بدون پمپاژ مقدور نخواهد بود. انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه استان سمنان خیانت محض است، چراکه از لحاظ ملاحظات و ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و محیط زیستی مقرون به صرفه نبوده و خسارت بسیاری را به بار خواهد آورد.

همچنین ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با هشدار نسبت به تکرار اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاد، گفت: به فرض اینکه چنین اتفاقی در کشور رخ دهد، داستان ارومیه، فاجعه زیست محیطی اصفهان، خوزستان و آذربایجان در مازندران و سمنان نیز تکرار خواهد شد، لذا دغدغه تأمین آب شرب برای مردم سمنان نباید به قیمت از دست دادن دریاچه‌ها و دریا‌های حواشی کشور باشد. فراموش نکنیم خزر دریا نیست و دریاچه است.

وی ادامه داد: حتی از منظر حقوق بین المللی و دریا نیز ممکن است انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی تبعات حقوقی بین المللی نیز داشته باشد و این موضوع نیز نیاز به بررسی دارد.

عیسی کلانتری از مخالفت تا موافقت انتقال آب دریای خزر به سمنان!

مخالفت منابع طبیعی با طرح انتقال آب خزر به سمنان

زمانی عیسی کلانتری با انتقال آب خزر به سمنان موافقت کرد که کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران در نامه‌ای به سازمان محیط زیست با ۹ بند با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور مخالفت کرده بود.

سیدمحسن موسوی‌تاکامی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران در این خصوص گفت: اگر این کار با مسیر پیشنهادی انجام شود، بخش اعظمی از منطقه جنگلی مازندران از بین می‌رود و این برای ما خسارتی جبران‌ناپذیر است. کمیته فنی اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، با بازدید‌های میدانی و کارشناسی، مخالفت خود را به شکل مکتوب و در ۹ بند به سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام و صراحتاً مخالفت خود را با نابودی جنگل‌ها بیان کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در برخی نقاط، مسیر انتقال لوله آب بیشتر از ۱۱ کیلومتر از حاشیه جاده جنگلی عبور می‌کند سطح زیادی از پوشش جنگلی نابود می‌شود.

از جمله دیگر دلایل مخالفت منابع طبیعی با طرح انتقال آب دریای خزر این است که در طول مسیر پیشنهادی پنج ایستگاه پمپاژ در حوزه استان مازندران پیش‌بینی شده، اما هیچ گونه امکان مطالعه نقشه قابل بررسی برای نحوه انتقال نیروی برق به این ایستگاه‌ها در مناطق جنگلی داده نشده است. از سوی دیگر از هر ۵ لیتر آب دریا ۲ لیتر قابل شیرین‌کردن و ۳ لیتر شورآبه و پساب است و محیط زیست باید پیش‌بینی کند که با این حجم شورآبه و پساب قرار است چه کار کند.

انتهای پیام/

رقیه همتی

برچسب ها: محیط زیست ، انتقال آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
تنها انتقال آبی بود که نظارت بین المللی داشت اخه وقتی روسیه و قزاقستان و حتی آذربایجان میلیون می بردند فقط به البرز و سمنان نباید داد؟؟فقط نباید به خراسان شمالی داد؟؟؟
لغو این طرح بیشتر روس پسند بود تا محیط زیست پسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
هیچ عقل سالمی اینو قبول نمیکنه.اگر دنبال حل مشکل هستید از دریای عمان آب بیارید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
سمنان به دریای خزر نزدیک است و شوری دریای خزر یک سوم خلیج فارس است همچنین دریای خزر 77 هزار میلیارد متر مکعب آب دارد که اگر هر سال 1 میلیارد مترمکعب آب آن شیرین شود و نمک آن به دریا برگردد شوری هر لیتر اب خز از 13 گرم فعلی به 13 و نیم گرم خواهد رسید که اصلا قابل رویت نیست همچنین اگر آب دریای خزر در حال کم شدن باشد افزایش 1 میلیارد مترمکعب آب هیچ تاثیری در آن ندارد و مشکل اساسی کاهش آب باید با راههای دیگر مثلا ایجاد کانال خزر با دریای سیاه جبران شود.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۴۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
عکس العمل کشورهای حاشیه خزر نسبت به این موضوع چیست؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
آخه شما دریای خزر با دریاچه ارومیه اشتباه گرفتین این کار باید انجام بشه اگر الان انجام نشه آینده حتما باید انجام بشه چون آبهای زیر زمینی فلات مرکزی رو به کاهشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نیلوفر
۱۳:۰۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خدایا کمکککک
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خدایا ایران را ارین بلایی که قراره سرش بیارن نجات بده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نیلچوفر
۱۲:۵۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
انتقال اب درچاچه خزربه کویر تشنه اشتباه غیر قابل جبرانه نه تنها کویر سیراب نمیشه بلکه موجب این میشه که حوزه خزر هم بارونش کم بشه وموجب نابودی جنگلهای شمال بلکه کل ایران بشه هرایرانی باید تا اخرین قطره خونش با این طر ح مخالفت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
بیشتر از همه رسانه های غربی این مسئله رو دنبال می کنند و علت آن هم معلوم است. چون خودشان تولیدکننده ی فولاد و محصولات کشاورزی هستند از توسعه ی کشورهای دیگر ناراحت میشن و کارشناسان محیط زیست رو مثل مسترجیکاک در قضیه ی نفت به جان مملکت بندازن.
France
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
این چه ربطی به توسعه داره؟
جنگل های استان مازندران چند میلیون سال قدمت دارن ، میخایید جنگل های شمال رو که همین الان داره با ویلاسازی غیرقانونی نابود میشه با این طرح کامل نابود بشه؟
علاوه بر این ادم عاقل هم کمی فکر میکنه میفهمه دریاچه مازندران کلا شوری زیادی نسبت به خلیج فارس داره ، این نمک کجا قراره برگرده؟!
تازه چند ایستگاه پساب نمک هم تو همین مازندران میخان بزنن ، این نمک کجا میره؟! پودر میشه؟ غیب میشه یهویی یا میره تو خاک و وارد سفره های آب شیرین زیرزمینی میشه!

نماینده های استان مازندران باید جلوی این طرح رو میگرفتن اما نتونستن
Iran (Islamic Republic of)
حمیدی راد
۱۴:۴۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
تجربه نشان داده که هر جا دستکاری شده از بین رفته در یچه ارومیه سد گوتوند که کشاورزی خوزستان را نابود کرد و.. و با اینکار
شمال کشور نیز از بین خواهد رفت و اکوسیستم منطقه بهم خواهد خورد برای مشکل آب فلات مرکزی فکر دیگری باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۵۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
بازهم تصمیمات پت ومتی!!!!!!!!!!!!! بازهم خراب کاری از روی نادانی یا عمدی وخیانت به ملت دردکشیده ومظلوم وخدا محور ایران خجالت بکشید،بقول امام دنیا محضر خداست در حضور خدا خیانت نکنید،معیصت نکنید۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۱:۱۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
فکر کنم تنها کشوری که نیاز جدی به آب دارد و همسایه خزر باشد ما هستیم پس احتمالا فقط ما این کار را می کنیم
آب و هوای جهان در حال گرم شدن است احتمالا میزان بارندگی ها در مناطق مرطوب جبران برداشت آب را می کند
از نظر من بلامانع است
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۹:۳۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
در خصوص برداشت آب از دریاچه خزر باید کارشناسی بحث و جدل کرد نه از روی منافع شخصی .کدام آدم عاقل از دریاچه بسته آب برداشت میکنه آنهم در این مسافت و عبور از چه مکانهایی ، شاید کشور دیگری هم این کار رو کرده باشه ، دلیل نمیشه که شما هم این کار رو انجام بدهید ، شما باید از کشور مربوطه شکایت کنی .نه اینکه خودت هم تیشه به ریشه بزنی و مرگت را جلو بندازی.با مقایسه تصاویر چند سال گذشته متوجه عقب نشینی آب میشوید .20 سال پیش وقتی در مسیر دریاچه ارومیه بر روی رودها سد زده میشد عده ای هشدار میدادند که ارومیه خشک خواهد شد ، همه مسخره میکردن ! حالا امروز ارومیه را ببینید .نکند باز 20 سال دیگه افسوس بخوریم که خزر خشک شده .بهترین کار مدیریت مصرف آب هست و در وحله دوم انتقال از خلیج فارس یا دریای عمان ، چون به آب آزاد دنیا راه دارد ، نگرانی خشک شدن را ندارد .بهترین کار این هست که همزمان برای لوله گذاری و حفر کانال ، در کنار ساحل آب شیرین کن های خورشیدی و نیز نیروگاه اتمی برای تامین نیروی لازم برای شیرین کردن آب .احداث گردد.که بعد از دو سال که لوله گذاری مسیر انجام گرفته تاسیسات آب شیرین کن ها و برق مورد نیاز نیز تامین شده است .البته این یک نمونه نحوه انتقال هست و بصورت های دیگری هم میشه ، ولی در این حالت مخاطرات زیست محیطی کمتری خواهد داشت .در هر صورت لطفا کارشناسان کشور نظرات صدرصد علمی و عملی خودشان رو به مسئولین و نمایندگان مجلس اعلام کنند تا یک کار اساسی و علمی صورت پذیرد.همه با هم فارغ از نظرات شخصی و علایق ، بلکه علمی.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
اصلاً نیازی به انتقال آب دریای کاسپین نیست. ماشالله انقدر بارندگی در بهار امسال در شمال کشور داشتیم که سیل آن در گلستان و مازندران کم سابقه بود. تصاویر آق قلا که زیر آب رفته بود را به خاطر بیاورید. اگر با سدسازی و لایروبی سدهای قدیمی و کانال کشی های صحیح و اصولی یک سوم همان آب فراوان را به استان های کویری هدایت میکردند تا 3 سال از نعمت آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی برخوردار بودند و این جنجالها هم تمام میشد.
Iran (Islamic Republic of)
Amin
۱۶:۳۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
اخه اون مردم ک در شهرهای کم اب زندگی میکنن
چ گناهی دارن ؟!
شهر اصفهان از نظر اب مشکلی نداره
اما وقتی اب اصفهان به شهر های مث یزد دادن
الان با مشکل مواجه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
جالب اینکه هر رییس جمهوری که آمد برای شهر خودش اینکارها کرده مثل یزد و ... حال حاضر سمنان .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۲۵ ۲۸ دی ۱۳۹۸
من یزدیم ..با حرفت موافقم..یزد رو با این کارشون ویران کردن ن اباد...اثراتش چن سال دیگه مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
این کار چندین ساله که در حال تحقیق و بررسی هستش در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی
هر سال دو سه همایش و سمینار در این رابطه داریم
بیشتر کشورهای اطراف خزر این کار رو کردند و برای مردمشون آبادی آوردند
کافیه کمی تو اینترنت سرچ کنید
احتمالن ما تنها کشوری هستیم که ورودی بدون خروجی به خزر داریم
هدف اصلی تامین آب شرب تهران و صنایع اون هست تهران تا پارسال در وضعیت قرمز کم‌آبی بود
بهتر بدونید در مقابل این پروژه ، پروژه ی تهران شمال هستش که با هزینه هر متر مربع ۴۰۰ میلیون میخواد تاریخی ترین‌پروژه از لحاظ هزینه باشه
برآورد شده تا ده سال از هر ماشین ۲۰۰هزار تومن عوارض بگیرند باز سرمایه اصلی برنمی گرده چه برسه سود
France
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
همین الان گوگل کن فقط اینو
لوله خزر سمنان

فاجعه محیط زیستی هست و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
اوناهم حاشیه خزرجنگل دارن تا خرابش کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
الله محمدرسول الله
۱۴:۱۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
یعنی چی مانمیزاریم ابی بره,درسته هموطنامون هستن وبدبختی میشه براما درست پانصدمترتایک کیلومترباخزرفاصله داریم تاالانش خیلی خشکیده ازابش ابش که بایه طوفان کوچیک غوغامیکردالان به زورمیشه دید,بریدازدریای عمان خلیج عدن بگیرن,کلی حیوانات ماهیامیمیرن به جنگل و....اسیب میزنه الانش جنگل بدون چیزی دارن درختارومیکشن میمیرن صیدماهی کم میشه کل ماهیگیرابایدبرن اونطرف مرزکه یاکشته میشه یاخودشون میمیرن,الانشم خدایی ماهی به زورهست,بجای این کارا.بجای کم کردن هزینه,هزینه ی اضافی میخوایین بکنین,اگراب انتقال بشه خیانته به خودمون دریا.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
هر طرح توسعه ای که قرار است انجام شود باید گزارش ارزیابی اثرات توسعه بر برای آن انجام شود؛ آیا این کار انجام شده است؟
این مسئله یک مقوله علمی و تخصصی است که باید کارشناسان و متخصصین دقیق بررسی کنند و تصمیم بگیرند تا به جای حل مشکل، مشکلات به وجود نیاورد. تا چه حد این کار انجام شده است؟
لطفا نظر کارشناسانی مانند پروفسور کردوانی را نیز در اینباره جویا شوید.
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای وطن
۱۱:۳۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
تقریبا به جز ایران تمامی کشورهای حوزه دریای خزر این کار را انجام داده اند و متاسفانه وطن فروش های داخلی با اظهارنظرهای غیر کارشناسی مانع از بهره برداری کشور از این نعمت الهی می شوند.
France
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
وطن فروش تو و امثال تو هستین
هر چی کارشناس هست که تحصیلات محیط زیست ، خاک ، آب دارن مخالف این طرح هستن حتی سازمان جنگلداری استان مازندران!
مطمئنا یه چی بهت میرسه که حاضری خیانت کنی به کشور همچین چیزی میگی
France
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
سالی یک قاشق آب از استخر برداریم به جایی بر نمیخوره
France
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
سد گوتوند خوزستان هم یه قاشق بود شد شوره زار!
دریاچه هامون و ارومیه هم یه قاشق بود !
حالا چی شد؟!
واسه یه قاشق محیط زیست رو نابود کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
بسیار کار خوبیه و چاره ای نیست توسعه آب احتیاج داره تمام دنیا دارن آب شیرین میکنن
France
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
خیر
هیچ کجا در دنیا محیط زیست رو نابود نمیکنن برای این کار!
خشکسالی فقط سمنان نیست
تقریبا 70 درصد ایران خشکسالی هست
باید با مدیریت درست منابع زیرزمینی ، کشاوری ، صنعتی و استفاده از نظر کارشناهای آب و محیط زیست مشکل رو حل کرد
نه این با این طرح ها
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۱۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
آب شیرین می کنند؟ یعنی تو آب شکر میریزند؟ دادا،کشورهای جنوبی الان کف آباشون شده بربرهوت، نمی دونی بدون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
چرا برای استان خشکی مثل سمنان, این همه صنایع درست کردند که الان نیاز به آب داشته باشد؟؟؟؟؟؟؟
یک قطره آب انتقال پیدا نخواهد کرد, همانطور که آمریکا جرات شلیک یک تیر به سمت ایران را ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
جالب هست بدانید کشور روسیه همین الان در حال انتقال اب خزر هست. همین که البرز مانع از رسیدن ابر های بارشی به فلات مرکزی هست کافیه شما کاسه داغ تر از اش نشوید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
حالا ببینید بعد از ارومیه میشه خزر رو هم خشکوند
باید از دریاهای آزاد مثل جنوب آب برداشت نه از دریاچه که بعدا شور بشه و خشک .
Iran (Islamic Republic of)
کاظم پور
۱۰:۰۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
باید آب خیلج فارس و دریای عمان را به فلات مرکزی ایران توسط کانل قابل کشتی رانی تا سمنان انتقال داد و کاری به کوههای البرز و اتصال دریای عمان و خزر نداشته باشید و اتصال خزر لازم نیست
France
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز
کلا انتقال اب از خزر یا حلیج فارس توجیه اقتصادی و محیط زیستی نداره
علاوه بر هدر رفت سرمایه بسیار زیاد ، محیط زیست رو با نمک از بین میبره
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۳۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
صفر تا صد جنجال انتقال آب خزر به سمنان نه تنها از دریای خز بلکه از خلیج فارس و دریای عمان هم باید و الزامیست که آب تصویه شده و غیر تصویه شده برای کشاورزی و مصارف دیگر را به تمامی نقاط خشک شده و محروم از آب کل کشور انتقال دهید که هم ایجاد اشتغال کرده ایتت هم از مهاجرتهای غیر استاندارد جلوگیری کرده ایت هم رونق تولیدات را فعالتر کرده اید هم مردم و کشور را از خشک سالی در قرن و عصر علم و پیشرفتت و تکنولوژی نجات داده ایتت هم مردم مستتضعفبن و محرومان را خوشحال کرده ایت هم مدیریتت فعال و توانمند و خردمندیتان را به جامعه بشریت ثابت کرده ایت و هم به به جامعه بشریت گفته اید ما در هیچ مسائلی با توکل برخداوند جل جلاله درمانده و ذلیل نیستیم درود و خدا قوت بر شما مدیران و مسئولان نخبگان خردمن و بصیر خدا خیرتان دهد با اقتدار و قدرت عملیات اجرایی آب رسانی را ادامه دهید که اینکار بسیار کار خردمندانه و بصیرانه و خداپسندانه و امت پسندانه ایست خداوند جل جلاله خیرتان دهد مسئولان و مدیران خردمند و بصیر که به علوم به روز پیش می روید و منتظر سنتهای قدیمی طبیعی نمی مانید بدانید و آگاه باشید دست و اراده خداوند جل جلاله با شما نخبگان و خردمندان و بصیران اهل عمل صحیح و یاری رسان به مردم مستتضعفین و محرومان و بینوایان است شما دنیای بینوایان و محرومان را آباد می کنید و خداوند جل جلاله آخرتت و دنیایتان را آباد می کند ای متمدنین تمدن ساز اسلام ناب محمدی ص ایرانیان نخبه و دانشمندان عالم و مقتدر و قدرتتمندان و خردمندان بصیر . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر . حب الحسین یجمعنا : لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۱۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
هنوز نمی دونی تصفیه هست نه تصویه میای تز می دی؟
Iran (Islamic Republic of)
radsel
۰۹:۳۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
ب زودی کویز و شوره زار مازندران هم خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
کاظم پور
۱۱:۵۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
به نظر من فقط و فقط از دریای عمان تا سمنان تا هم یک پارچکی کشور حفظ شود و هم یک کانال کشتی رانی تا نزدیکی شمال کشور ایجاد شود و هزینه حمل ونقل کمتر و نیز کویر تبدیل به خطه سرسبزی شود
France
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
میدونستی گرم ترین نقطه جهان در دشت کویر و کویر لوت و فلات مرکزی ایران هست؟!!
حتی از افریقا هم گرم تر!
چرا وقتی چیزی نمیدونین حرف میزنین
آب اگر با لوله انتقال داده بشه با هزینه کم از دریای عمان خوب میتونه باشه
نه اینکه کانال زده بشه!
منتهی این ها طرح های دولت ها هستن که مثل بقیه طرح هایی که مشخصه قومی قبلیه ای تصویب میشن اینم میره تو سطل زباله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
تصویه نه تصفیه.مطمئنی سواد کافی نظر دادن داری؟
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۲۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
کانال بکشیم؟ سمنان 1200 متر بالاتر از سطح دریاهای آزاده، آب مگه سربالامی ره اونم 1.2 کیلومتر اونم تو طول دو هزار کیلومتر، بعدشم آب تصفیه نشده که بدردشون نمی خوره چون شوره و بدتر می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
انتقال آب یعنی تبعات بد زیست محیطی، نابودی اکو سیستم.... نابودی جنگل های هیرکانی در پی انتقال آب و بریده شدن درختان در مسیر انتقال..... تبخیر سالیانه آب در تمام اب های دنیا مرسوم است..... مدیریت درست یعنی حفظ دریاچه ارومیه، حفظ اب های زیر زمینی، مجوز ندادن برای حفر چاههای عمیق و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی.... نم اکنون کشور با فاجعه نشست زمین مواجه هست.... لطفن از پرورش و ارتقا کسانی که نمی دونن مدیریت صحیح منابع چیست جلوگیری شود.. تا کشور مسیر پیشرفت را تجربه کند. دریای مازندران دیگر نفس ندارد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
من هم موافقم شمال را دست نخورده باقی بگذارند و از دریای عمان به فلات مرکزی
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۲۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
اگه از شمال آب بکشن مترمکعبی می شه 80 هزار تومن به نظرت ملت دارن که از جنوب آب براشون بیارن خدا تومن؟ تو داری که برجی 7-8 میلیون قبض آب بدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۰۸:۵۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
اب دریای خزر با توجه به مقدار شیرین و شور ابه اصلا توجیه منطقی نداره و باید به فکر تامین اب از منابع دیگر باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
دریای عمان تنها راه است و کمترین عارضه را ایجاد می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
داداش عزیزم گیلان پشت سرسبزیش بدترین ضرر ها رو داده تمام کارخونه جات تولیدی تو تمام کشور هستش جز گیلان تمام جونا بیکارن تو قهوه خونه ها و قلیون سرا ها اسیرن الان خائن شدیم جز دریا چی مونده به همونم چشم دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
باز هم آزمون و خطا .انتقال آب از دریاچه بسته ای مثل خزر که نزدیک 30 متر پایین تر از سطح آبهای آزاد هست و در ضمن باید از وسط جنگل و دل کوههای البرز هم عبور کنه در حالیکه دریای عمان هم سطح آب بالا تری داره هم به آبهای آزاد وصل هست و هم موانع طبیعی خیلی کمتری داره واقعا احمقانست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
آقایون خیلی هنر و بودجه دارن برن آب دریای آزاد را برای مردم چابهار ببرن در یک کلام مردم شمال این کار را تجاوز به خاک سرزمین خود میدانند و مطمعن باشن که مردم قهرمان شمال هیچوقت به هیچ قدرتی اجازه این کارها را نمیدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
اين آقاي عيسي كلانتري بعد از خشك كردن درياچه اروميه، دوباره مي خواهد تصميمات خودخواهانه و غيرعلمي خود را تكرار بكنند؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی
۰۸:۳۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
خائن اون کسانی هستند که به اسم انتقال آب به کویر مرکزی ایران تمام صنایع و پول این مملکت رو در این استانها متمرکز کردن
مثل کویر کرمان
کویر یزد
کویر های اصفهان
و حالا کویر سمنان
رشد بسیاری از استانهای غربی االان معکوس شده و جوانانشون مجبورند به واسطه بیکاری بروند در همین استانهای کویری کار کنند

دورود بر نمایندگاه شمال که با همدلی حتما جلوی این طرح رو میگیرن
France
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
نماینده های شمال اگر زور داشتن نمیزاشتن تصویب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۰۸:۳۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
این یه کار کاملا غیرکارشناسی شده و غیر علمی هست
میلیاردها تومن هزینه صرف میشه و به احتمال زیاد یا پروژه تموم نمیشه و یا نتیجه مطلوب نمیده و ضرر و زیان زیادی بر منابع طبیعی میزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
به چند دلیل این کار را نکنید .
به دلیل هزینه بالا چند سال بعد تصمیم می گیرند آب شیرین را از رود خانه انتقال دهند .
آب دریا پیش روی زیرزمینی کرده و کل زمینهای شمال کویر می شود !
انتقال جمعیت زیاد به کرمان که سالهای بعد تبدیل به چالش می شود .
اجازه بدهید جمعیت کشور به طور طبیعی جابه جا شوند نه اینکه آب را جابه جا کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
عجب بساطیه، ۲۸ سال حاشیه این دریا زندگی میکنم، دریا ۵ ساله شدیدا پسروی کرده، تالاب گمیشان با بیش از ۱۰۰ گونه جانوری و گیاهی اثری ازش نمونده این تالاب قبلا ابش هم از دریا و هم از رودخانه تامین میشد.الان دیگه با پسروی دریا ناپدید شده تا جایی ک سیل به دادش نرسه، با پسروی دریا کار ب اینجا ختم نشد سال ۹۷ واحد صنعتی پرورش میگو گمیشان هم گریبانگیر پسروی دریا بود که مدیریت بحران با ایجاد کانال فرعی از کنار نقطه مرزی ترکمنستان این مشکل رو حل کرد. مطالعات بسیاری از طرف شرکت های مختلفی همچون شرکت مهندسین آساراب انجام شده، مطالعات نتایج انها خالی از لطف نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۰۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
آقای کلانتری مگر شما میخواهید از بخار آب استفاده کنید که میگویید سالانه چند هزار متر مکعب تبخیر می شود؟ منطقی است که آب از دریای آزاد عمان و خلیج فارس انتقال پیدا کند، نه دریاچه بسته خزر!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
تو رو خدا اینکار را رو انجام ندید تو مملکتمون مشکلات به اندازه کافی داریم و برید اونارو حل کنید!!!!!

#نه_به_انتقال_آب_خزر
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۷:۵۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
همینجوری آماربیخودمیدن که دریاچه رونابودکنن اونم نه دریادریاچه که خشک میشه
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۷:۴۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
استان های شمالی نابود شن تا سمنان آباد شه،چه جالب،هر کیم مخالفت کنه خائن محسوب میشه،احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
آقاي كلانتري (آقاي متخصص) لطفا شما اول بريد مشكل ريز گرد هاي خوزستان وديگر استانهاي همجوار رو حل كنيد بعد بياد براي اتنقال آب اين درياچه تصميم بگيريد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
خائن كساني هستند كه بدون كار شناسي مي خواهند مانند درياچه اروميه اين درياچه خشكانده شود.
Canada
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
برای هر پروزه قبل از شروع باید برنامه تلویزیونی بین موافق و مخالف پروزه یا طرح باشد و کارسناسان نظر بدهند .نه اینکه وقتی پروزه تمام شد .بعد معایب اش گفته بشه .همیشه باید کار کارشناسی بشه .تا کشور علمی اداره بشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۱۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
اقای کلانتری با این امضای کثیف جنگ داخلی و بین استانی راه انداخته اید.برای رای گرفتن از منطقه برای نماینده سفارشی چرا کمر به قتل طبیعت بستید...کنوانسیون دریای خزر بزودی جواب شما را خواهد داد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
من به عنوان یک کارشناس منابع آب با این طرح مخالفم چراکه تبعات بسیار ناگواری برای محیط زیست و توسعه پایدار کشور خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
آرش جهانشاهی
۰۰:۵۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
قبل از اینکه اکوسیستم را تغییر دهیم باید کارشناسان تصمیم بگیرند و نه سیاسیون ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
انتقال اب خیانت بزرگ است به کشور
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۲۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
خائن کسانی هستند که جلوی انتقال آب رامیگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
خائن کسانی هستند که بدون داشتن علم در هر زمینه ای نظر کارشناسی می دهند و بعد از چند سال مانند خشک کردن آبهای زیرزمینی فقط در برابر اشتباه خود سکوت می کنند.
-
ناشناس
۰۷:۵۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
آقای حمید: ظاهراً شما از مشکلاتی که طی این سالها با دست کاری در طبیعت رخ داده اطلاع ندارید.
ماجرای سد گوتوند، چاه های اطراف دریاچه ارومیه، پساب ناشی از تصفیه آب شور که بیشتر از آب شیرین شده است و...
-
امیر
۰۸:۰۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
توخودت فهمیدی اصلا" چی داری میگی کاسه داغ تر از آش نشو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
با سد سازی هایی که به سرچشمه های کاسپین شده عملا اونو به یه لیوان اب کرده که ر چی بیشتر ازش برداریم لیوان خالی تر میشه نمونه کارم پس روی اب تویه سواحل گلستان ه میتونید از نزدیک ببینید
Iran (Islamic Republic of)
مهمان
۰۹:۱۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
خائن کسیه که بدون علم عمل میکه. کسیه ک حاضره منافعش بدست بیاد حتی اگ بقیمت از بین رفتن زندگی کثیری از مردم بشه.
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۰۹:۱۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
و جاهل کسیست که بدون علم و تخصص دست به کاری میزند که میشود مصداق ضرب المثلِ "یک دیوانه سنگی را به چاهی می اندازد صد عاقل نمیتوانند آنرا در بیاورند"... دستکاری اکوسیستم پارامترهای بسیار پیچیده تر از این حرف و حدیث های بدون سواد و علم است .
Iran (Islamic Republic of)
radsel
۰۹:۳۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
چطور برادر ؟ مقاله بالا رو خوندی ؟ چقدر جنگل باید نابود شه ؟ با شورابه چ میکنید ؟ مصرف برقشو از کجا تامین میکیند ؟ (حتما نیروگاه نکا ؟؟ ) با کم شدن سطح اب دریای مازندران چ میکنید ؟ خائن اونیه که از جنوب نفت میاره شمال اما اب نمیاره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
بله کسی که جلوی این انتقال رو بگیره خائنه، چون باعث میشه میلیون ها نفر در تعطیلات به شمال برن و از مناظر طبیعی و آب و هوای پاکش استفاده کنن، این ها خائن هستن چون جلوی نابودی بسیاری از زمین های کشاورزی که شغل مردم شمال هم هست رو میگیرن، جلوی نابودیه درختان گرانقدر ونایاب هیرکانی رو میگیرن، جلوی نابودی بی نظیر ترین دریاچه جهان رو میگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۲۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
خائن کسی است که به خاطر منافع خود منافع دیگران را زیر پا می گذارد و وبه آنها ضرر می زند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
بر چه مبنای علمی میگین شمال و جنگل و زمین کشاورزی ازبین میره؟!!!
هیچ کدوم از این اتفاق ها رخ نمیده بلکه با وجود شمالی سرسبز کلی صنعت در کویر شکل میگره.
همین الان حدود 40 درصد ساکنان استان سمنان شمالی هستند و به دلیل صنایع این استان مهاجرت کردن
تازه روسیه هم چنین طرحی رو انجام داده
آخرین اخبار