دانستنی فضا؛

آیا فصل پاییز مختص سیاره زمین است؟

درک نحوه زندگی در فضا برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما در زندگی اطراف خود با مکان‌هایی آشنا می‌شویم که گاهی درک آن و رفتن به آن مکان‌ها دشوار است، اما دستیابی به برخی اطلاعات برای آگاهی بیشتر کمک کننده است.


رفتن به فضا برای خیلی از افراد رویایی بیش نیست، اما حال که نمی‌شود به آن مکان‌ها به راحتی سفر کرد، اطلاعاتی از زندگی و زیست‌بوم سیارات مختلف جالب توجه است؛ در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین مسائل حوزه نجوم و فضا بپردازیم.

اعتدال پاییزی چه زمانی رخ می‌دهد؟

از لحاظ ستاره‌شناسی، پاییز زمانی آغاز می‌شود که نیم‌کره جنوبی بیشتر از نیم‌کره شمالی نور خورشید را دریافت می‌کند، در چنین زمانی است که اعتدال پاییزی شروع می‌شود.کککککککککککککککککککککککککککککککککککککک

 

علت پدید آمدن فصل پاییزی چیست؟

علت بروز فصل پاییز و بهار و همه تغییرات شب و روز، فصل و سال را شامل می‌شود طبق یک واقعیت است و آن این است که زمین در محور کج می‌چرخد. این کج بودن ممکن است در اثر ضربه‌ای سهمگین که میلیارد‌ها سال پیش به زمین وارد شده است، باشد. این کج بودن باعث می‌شود تا قطب شمال در نیمی از سال رو به خورشید قرار گیرد و دریافت بیشترین نور خورشید در در نیمه دیگر سال نیز نشانگر قطب جنوب است و در واقع علت پدید آمدن فصل پاییز شده است.

 

کککککککککککککککککککککککککککککککککککککک

آیا همه سیاره‌ها پاییز دارند؟

همه سیاره‌های منظومه شمسی به دلیل اینکه در محور کج در حال چرخش هستند فصل دارند. البته کج بودن برخی از آن‌ها بسیار کم باست، زیرا انحراف عطارد ۲٫۱۱ درجه است. اما برخی دیگر همانند کره زمین حدود ۲۳٫۵ درجه انحراف دارند.

تصویری که در زیر مطلب مشاهده می‌کنید زمان اعتدال سیاره زحل است که در سال ۲۰۰۹ توسط سفینه فضایی Cassini گرفته شده است، اعتدال در این سیاره بسیار کمتر از زمین روی می‌دهد.

سیاره زحل اولین روز پاییز را هر ۱۵ سال یک بار تجربه می‌کند، زیرا چرخش کامل این سیاره به دور خورشید ۲۹ سال به طول می‌انجامد.

آیا فصل پاییز مختص سیاره زمین است؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.