رئیس اتاق بازرگانی ایران؛

سیاست های تجاری و ارزی با هم هماهنگ نیستند

شافعی گفت: متاسفانه در اقتصاد ایران هنوز سیاست‌های تجاری با عملکرد‌های ارزی هماهنگ عمل نمی‌کند.

سیاست های تجاری و ارزی با هم هماهنگ نیستند به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران  در نشست تشکل های اقتصادی با وزیر صمت اظهار کرد: متاسفانه در اقتصاد ایران هنوز سیاست های تجاری با عملکردهای ارزی هماهنگ عمل نمی کند.

وی با اشاره به اینکه اگر در شرایط بحران، صادرات را به عنوان اولویت تجارت کشور قرار دهیم، گفت: باید فکری به حال هماهنگی سیاست های ارزی و تجارت کشور شود.

شافعی در ادامه از اجرای طرح اتحادیه اوراسیا گفت: تعلل در برنامه ریزی مناسب جهت عملکرد مثبت در اتحادیه اورسیا، منجر به تداوم بسیاری از مشکلات اقتصادی به ویژه بخش تجارت خواهد شد. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر درباره اصلاح نظام بانکی، مالیاتی و خصوصی سازی صحبت می‌شود باید در خدمت و حمایت از بخش تولید و خدمات داخلی باشد. چرا که بخش خصوصی به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های اقتصادی کشور به شمار می رود.


بیشتر بخوانید: اصلاح قانون تجارت می‌تواند به شفافیت کمک کند


رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه یکی از تنگنا‌های ساختاری صنعت کشور عدم تغذیه مناسب از نظام مالی است که کمتر در خدمت تولید است، گفت: نقدینگی طی ۱۰ساله اخیر سالیانه ۲۶درصد رشد داشته است که اگر در خدمت تولید بود نباید رشد اقتصادی کشور بدون نفت متوسط ۲.۲ درصد بود.

شافعی گفت: از سال ۸۵ تا ۹۵ سهم بخش صنعت از مانده تسهیلات از ۲۸.۵ درصد به ۱۸.۵ درصد رسیده است همچنین در بخش صادرات این رقم در سال ۸۵، ۱.۵ درصد بود اکنون به چهار دهم درصد رسیده است.

این مقام مسول با اشاره به بخش تجارت کشور اظهار کرد: سیاست تجاری کشور و سیاست ارزی کشور هماهنگ نیستند و اگر در شرایط کنونی کشور صادرات در اولویت قرار دارد، سیاست ارزی باید هماهنگ باشد.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه تصمیم درست گرفتن با تاخیر بهتر از تصمیم نادرست‌تر گرفتن است، گفت: اگر درباره موضوع اوراسیا قرار بر تجدیدنظر در لیست کالا‌های ۲ طرفه است خواستار مشارکت بخش خصوصی در تدوین این موضوع هستیم تا مشکلاتی که درباره ترکیه بوجود آمد تکرار نشود.

انتهای پیام/

نقدینگی طی ۱۰ساله اخیر سالیانه ۲۶درصد رشد داشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار