کوشکی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پایگاه اینجرلیک جایگاه استراتژیک خود را برای آمریکا از دست داد/تحریم ترکیه درجهت دلجویی از کرد هاست

کارشناس مسائل منطقه گفت: پایگاه اینجرلک مانند گذشته برای آمریکا مهم و استراتژیک نبوده پس واشنگتن بخشی از نیروهای خود را از آن خارج می کند.


پایگاه اینجرلینک دیگر اهمیت خاصی برای آمریکا ندارد/صادق کوشکی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال حمله ترکیه به شمال سوریه گفت: تاخیر آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش نشان دادن به حملات آنکارا به دلیل شناخت نداشتن نسبت به مسائل منطقه  است. 

کارشناس مسائل منطقه افزود: آمریکایی ها قصد انجام واکنش جدی در رابطه با اقدام اخیر ترکیه را ندارند. از سوی دیگر فضا برای عملیاتی کردن طرح آمریکایی ها جهت ایجاد یک اقلیم در شمال سوریه مشابه الگوی اقلیم کردستان عراق به واسطه اقدامات جمهوری اسلامی و متحدان ما به نتیجه رسید. 

کوشکی ادامه داد: وزارت دفاع آمریکا مدتی به خاطر نداشتن وزیر به مشکل برخورده بود، اما پس از اینکه وزیر دفاع این کشور مستقر شد جمع بندی آنها خروج  از این مهلکه(ایجاد اقلیم جدیدی مشابه آنچه در کردستان عراق وجود دارد) بوده و همه می دانستند که اگر آمریکایی ها از شمال سوریه خارج شوند ترکیه مواضع و برنامه ای برای حمله دارد. 


بیشتر بخوانید: ترکیه اروپا را بخاطر مخالفت با تجاوز نظامی تهدید به گشودن مرز روی مهاجران کرد 


او گفت: بحث حمله به شمال شرقی سوریه  دو سال پیش هم از سوی ترکیه  مطرح شده بود  و حتی با توجه  سخنرانی که اردوغان سال گذشته  داشت می توانیم ردی از برنامه ریزی قبلی آنکارا در این رابطه مشاهده کنیم. باتوجه به اینکه در زمان  حضور آمریکایی ها هم  درگیری هایی بین ترکیه و کردها رخ داده بود، ورود نیروهای ترکیه به بخش هایی از خاک سوریه غیر قابل پیش بینی نبود. 

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه تحریم ترکیه از سوی آمریکا به واسطه حمایت از  مسائل حقوق بشری نیست, افزود: تحریم هایی اعمالی جدید آمریکایی ها و اتحادیه اروپا در قبال آنکارا برای دلجویی از کردهای شمال سوریه انجام شد چرا که آنها متحد واشنگتن به حساب می آمدند.

کوشکی با اشاره به اینکه تحریم ترکیه ارتباطی با مسائل شمال شرق سوریه ندارد, گفت: اروپایی ها هیچ گاه این کشور را به صورت مقتدر  نمی خواهند و آمریکایی ها هم ترکیه را در شرایطی می پذیرند که در زیر چتر   خود آنها باشد, درنتیجه هیچ یک از طرف ها آنکارا پذیرای  سیاست های جدید استقلال طلبانه اردوغان نیستند. از سوی دیگر رییس جمهور ترکیه هم چندان به دنبال جذب آمریکایی ها نبوده و اگر فشاری هم به کشور وارد کنند ارتباطی با حمله به کردها و کشته شدن آنها ندارد. 

او در پاسخ دیگری در رابطه با توافق آدانا و نادیده گرفته شدن آن، تصریح کرد: توافقاتی مانند آدانا برای گذشته بوده و در حال حاضر ترکیه تامین منافع خود را در اجرای چنین توافقاتی نمی داند، چرا که از سال ۲۰۱۲ در بحرانی شریک بوده و دستاوردی هم نداشته است و ترک‌ها تلاش دارند تا حداقل دستاوردی  داشته باشند. 

کوشکی تاکید کرد: تاسیس  پایگاه اینجرلیک به زمان مقابله با شوروری برگشته و امروز که چنین فضایی وجود ندارد, این پایگاه  دیگرمانند گذشته  اهمیت و اثرگذاری ندارد و اگر آمریکایی ها آنرا تخلیه کنند به واسطه کاهش اهمیت استراتژیک آن برای واشنگتن بوده  و ارتباطی با  مسائل اخیر منطقه ندارد، البته  آمریکایی ها قصد ندارند حضور در این پایگاه را به صفر برسانند. 

او ادامه داد: آمریکایی ها نه در عراق و نه در ترکیه حضور خود را به صفر نخواهند رساند بلکه به واسطه اهمیت، شرایط هر کشور و حتی منطقه دست به  خروج  یا کم کردن حضور نیروهای خود اقدام می کنند در نتیجه این تغییر تعداد نیروهای آنها ربطی به مسائل اخیر شمال سوریه ندارد. 

کارشناس مسائل منطقه در پایان افزود: مسائل  شمال شرق سوریه نه از طریق نظامی بلکه از مسیر گفت و گو و با حفظ تمامیت ارضی سوریه حل و فصل می‌شود و این درگیری به زودی  پایان نخواهد یافت مگر آنکه ترکیه مسیر دیگری را برای پیشبرد اهداف خود برگزیند. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: اخبارسیاسی ، کوشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار