غلظت مواد سمی و سرطان زا در بدن مصرف کنندگان قلیان به مراتب بیشتر از افراد سیگاری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امروزه بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که مواد شیمیایی سمی موجود در دود قلیان با عبور از آب، گرفته می‌شود و خطرات آن کمتر است.

محمد حسینی افزود: این باور اشتباه باعث شده است که بسیاری از جوانان بدون توجه به عواقب زیانبار آن به مصرف قلیان به ویژه قلیان‌های میوه‌ای روی بیاورند، اما نتایج پژوهش‌های صورت گرفته حاکی از آن است که غلظت گروهی از ترکیبات سمی و سرطانزا با عنوان ترکیبات معطر چند حلقه ای، که به اختصار PAHs خوانده می‌شوند، در افرادی که حتی به صورت تفننی قلیان مصرف می‌کنند نیز به طور قابل توجهی بیشتر از افراد سیگاری است.

او گفت: در مطالعه‌ای که بر روی بیش از ۲۰۰ نفر داوطلب صورت گرفته، مشخص شده است که غلظت ترکیبات شاخص این دسته از مواد سمی و سرطانزا در مصرف کنندگان قلیان به طور میانگین ۳۵ برابر افرادی است که مصرف قلیان نداشتند و به ازای هر قلیان مصرفی در روز، به طور متوسط دو و نیم برابر می‌شود که بیشتر از میزان تاثیر سیگار بر دریافت این ترکیبات سرطانزا است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بالاتر بودن بودن غلظت این ترکیبات در افرادی که قلیان مصرف می‌کنند نسبت به افراد سیگاری را می‌توان به بالاتر بودن میزان این ترکیبات در تنباکوی قلیان نسبت به تنباکوی سیگار نسبت داد.

حسینی گفت: میزان تنباکوی مصرفی در یک سر قلیان حدود ۱۵ تا ۲۰ گرم است که در مقایسه با سیگار با حدود یک و نیم برابر و بسیار بالاتر است. علاوه بر آن زغال مورد استفاده در قلیان، خود حاوی میزان بالایی از این ترکیبات سرطانزا است.

او افزود: بسیاری از ترکیبات PAHs سرطان زا است و می‌تواند موجب سرطان‌های ریه، مری، معده، کلیه، پوست، پروستات و دهانه رحم شود.
انتهای پیام/م

مضرات استفاده از قلیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.