گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران جوان با عوامل نمایش آیینی «خورشید کاروان»:

همتی: نمایش‌هایی که ملی و آیینی نیستند حمایت می‌شوند، اما تئاتر‌های مذهبی نه!/ متوسلی: مسئولان هر وقت کار دارند یاد ما می‌افتند + فیلم

مهدی متوسلی نویسنده، محمود فرهنگ کارگردان و سیروس همتی بازیگر نمایش «خورشید کاروان» از وضعیت اجرای تئاتر مذهبی گفتند.


حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «خورشید کاروان» نمایشی است که با گذشت بیست و نه سال از اجرا، هنوز برای تماشاگران تازگی دارد. در سال ۱۳۷۱ با تدبیر موسسه فرهنگی فدک نمایش «خورشید کاروان» در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران اجرا شد. شاید بسیاری فکر می‌کردند که این نمایش بعد از پایان روز‌های اجرا به فراموشی سپرده شود و دیگر کسی به آن نپردازد، اما عزم گروه نمایش «خورشید کاروان» به حدی بود که میلیون‌ها ایرانی را در این سال‌ها مجذوب خود کرد.

نمایش «خورشید کاروان» برگرفته از نمایشنامه دیر راهب است که به وقایع پس از عاشورا می‌پردازد؛ نمایش روایتگر شبی است که کاروان اسرای کربلا در مسیر شام در دیر راهبی توقف می‌کنند. راهب نصرانی از مریدان امام‌حسین (ع) می‌شود و تمام ثروت خود را می‌دهد تا فقط یک شب تا سحر با سر مبارک سیدالشهدا (ع) هم‌کلام شود. راهب نصرانی با امام حسین (ع) نجوا می‌کند و...

 به بهانه اجرای نمایش «خورشید کاروان» باشگاه خبرنگاران جوان، با مهدی متوسلی نویسنده و تهیه کننده, محمود فرهنگ کارگردان و سیروس همتی بازیگر نمایش «خورشید کاروان» به گفت و گو  پرداخته که در ادامه می خوانید:

همتی: نمایش‌هایی که ملی و آیینی نیستند حمایت می‌شوند، اما تئاتر‌های مذهبی نه!/ متوسلی: مسئولان هر وقت کار دارند یاد ما می‌افتند + فیلم

گروه اجرای نمایش هر سال با ایده و تجربه جدید اجرا می کنند

مهدی متوسلی نویسنده و تهیه کننده، با اشاره به اجرای نمایش «خورشید کاروان» گفت: اجرای نمایش «خورشید کاروان» روایت روبرو شدن سر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دیر با راهب مسیحی و بازگو کننده اتراق کاروان اسرای سیدالشهدا (ع) است که قرار است روز بعد به دربار یزید وارد شوند.

ادامه این صحبت ها را در ویدئو زیر مشاهده می کنید:

اجرای نمایش های مذهبی همواره دغدغه من بوده است

محمود فرهنگ کارگردان نمایش «خورشید کاروان» هم در خصوص اجرای این نمایش گفت: زمانی که نمایشی با دل و جان شما آمیخته شود, طبیعی است که با آن همکاری کنید. اجرای نمایش «خورشید کاروان» با محوریت حضرت اباعبدالله الحسین (ع), از دغدغه های من بود و آثاری را هم در گذشته  در این خصوص تولید کرده ام.

« خورشید کاروان» نمایشی که بیست و نه سال از عمرش می گذرد

در ادامه صحبت های محمود فرهنگ درخصوص اجرای نمایش «خورشید کاروان» را می بینید:

دلیل تداوم اجرای نمایش «خورشید کاروان» را متوجه شدم

سیروس همتی بازیگر نمایش «خورشید کاروان» درخصوص پیوستن به این نمایش و نقش خود گفت: امسال بعد از بیست و نه سال افتخار همکاری با این نمایش مذهبی را دارم. این نمایش که در بیست و نه سال گذشته اجرا می شود، کاری خطیر است و شاید یکی از دلایل پذیرفتن ایفای نقش در گروه فدک این باشد که من متوجه شوم، چگونه این نمایش در طول بیست و نه سال تدوام اجرا داشته است؟

« خورشید کاروان» نمایشی که بیست و نه سال از عمرش می گذرد

در ادامه صحبت های سیروس همتی درخصوص نمایش «خورشید کاروان» و نقش خود در این نمایش را می بینید:

محمود فرهنگ همچنین با اشاره به اینکه مخاطب همیشه از ما جلوتر است، گفت: مخاطبان ما اطلاعات بیشتری درباره عاشورا، واقعه عاشورا و بعد از عاشورا دارد. دلیل آن هم این است که محرم و صفر کشور ما رنگ و بوی حسینی دارد و این نشان دهنده این است که مردم ما نسبت به اتفاقات واقعه عاشورا مسلط هستند، اما موضوع مهم این است که ما چگونه می‌توانیم موضوعاتی را که در تاریخ وجود دارد، با زبان نمایش نشان دهیم.

وی ادامه داد: روزگاری تعداد نمایش‌های مذهبی در کشور ما محدود بود و یکی از آنها نمایش «خورشید کاروان» بود. من از سال ۱۳۵۸ کار‌های مذهبی را با گروه‌های تئاتری و در شکل‌های مختلف کار کردم که برخی هم با موضوعات دفاع مقدس بوده است.

همتی: نمایش‌هایی که ملی و آیینی نیستند حمایت می‌شوند، اما تئاتر‌های مذهبی نه!/ متوسلی: مسئولان هر وقت کار دارند یاد ما می‌افتند + فیلم

در ویدئوی زیر ادامه این صحبت ها را می بینید:

سیروس همتی درخصوص استقبال از نمایش «خورشید کاروان» بیان کرد: به نظر من دلیل عمده ای که تماشاگران نمایش «خورشید کاروان» بعد از گذشت بیست و نه سال همچنان پای آن می نشینند و تا این لحظه پرتکرارترین نمایش بعد از انقلاب است,به بن مایه و اساس داستان باز می‌گردد. تماشاگر هر چقدر هم دین زده و  سیاست زده باشد، با اساس مشکل ندارد؛ هر چند که تماشاگر امروزی باشد.

کیفیت تئاترهای امروز به شدت افت کرده است

همتی درخصوص کیفیت تئاترهای مذهبی که امروز روی صحنه می روند, گفت: کیفیت تئاترهای امروز به شدت افت کرده است. به یاد دارم زمانی که دستیار آتیلا پسیانی بودم, دو ماه قبل از محرم به آقای پسیانی کار پیشنهاد می شد. ما که کارهای مذهبی انجام می دهیم گرین کارت مسئولان هستیم  و اولین نمایش های مذهبی که اجرا می شود، آنها به مدیران بالایی خود گزارش می دهند که ما از این نمایش حمایت کردیم .

وی افزود: امروزه دو روز مانده به ماه محرم مدیران می گویند بگردیم و ببینیم چه کسی حاضر است، تئاتری کار کند. باز هم اشکالی ندارد اما حمایت های مالی در زمینه تئاتر مذهبی توهین آمیز است.

همتی: نمایش‌هایی که ملی و آیینی نیستند حمایت می‌شوند، اما تئاتر‌های مذهبی نه!/ متوسلی: مسئولان هر وقت کار دارند یاد ما می‌افتند + فیلم

در ویدئوی زیر صحبت های سیروس همتی درخصوص حمایت از تئاتر مذهبی را مشاهده می کنید:

تئاترهای مذهبی به لحاظ مالی حمایت خوبی ندارند

همتی در ادامه با اشاره به اینکه نمایش « خورشید کاروان» هنوز ریالی حمایت نشده, بیان کرد: اگر قرار نیست از نمایش « خورشید کاروان» حمایت شود, این مسئله فاجعه است. به شخصه اگر در تئاتر مذهبی ایفای نقش کنم و دستمزدی دریافت نکنم, دو سال را با عشق در آن تئاتر بازی می‌‌کنم؛ ولی ناراحت می شوم از اینکه نمایش هایی که ملی و آیینی نیستند, به لحاظ مالی خیلی خوب حمایت می شوند. به نظر من تئاتر دینی به شدت افت کرده است. پیش از این بازیگران بسیار خوبی در تئاترهای دینی کار می کردند. الان بازیگران می گویند من این نقش را دوست دارم اما چقدر در قبال آن دستمزد دریافت می کنم؟ می خواهم از طریق این نمایش پولی بر سر سفره ببرم.

در ادامه صحبت های سیروس همتی را در این خصوص  مشاهده می کنید:

وی ادامه داد: الان جشنواره عاشورایی برگزار نمی شود؛ من چند سال به عنوان نمایشنامه نویس , بازیگر و کارگردان مطرح در آن حضور داشتم. در حال حاضر جشنواره تئاتر صاحبدلان با هزار سختی برگزار می شود. جشنواره های دینی ما کم شده است و این در حالی است که باید برخی مسائل را با نمایش های دینی مطرح کرد. پیتربورو می گوید تئاتر ایران یعنی تعزیه , در حاضر در نمایش «خورشید کاروان» میزانسن ها وام گرفته از تعزیه است.

« خورشید کاروان» نمایشی که بیست و نه سال از عمرش می گذرد

حمایت از برخی نمایش ها باعث ناراحتی ما می شود

متوسلی هم در پاسخ  به حمایت نشدن نمایش «خورشید کاروان» گفت: اگر قرار باشد بعد از سی سال اجرای نمایش « خورشید کاروان» متوقف شود , قطعا سوالات دیگری را غیر از حمایت مالی مطرح می کنم. مهدی شفیعی رئیس پیشین مرکز هنرهای نمایشی چقدر در طول ریاست خود از نمایش «خورشید کاروان» حمایت کرد؟ و چرا در دوران حمید شاه آبادی مدیر پیشین معاونت هنری  حمایت نشد؟ چرا هر موقع کارشان گیر است، سراغ ما می آیند؟ مدیران باید در مقابل گروه های مذهبی پاسخگو باشند. معتقدم که برخی مدیران کار خود را انجام ندادند اما دلیل هم نمی شود که من کار خود را انجام ندهم.

وی ادامه داد: سال اولی که نمایش « خورشید کاروان» را اجرا بردیم , فکر نمی کردیم که سی سال این نمایش اجرا شود . در طول این چند سال برای اجرای سال بعد نمایش تلاش کردیم و  برنامه ریزی نداشتیم. سال گذشته مرکز هنرهای نمایشی توانست کمکی به ما کند و بنیاد رودکی  غیر از در اختیار گذاشتن سالن نمایش حمایت دیگری نکرد. امیدوارم مسئولان به اندازه ای که شعار می دهند، از ما حمایت کنند. من تاکنون گلایه ای نداشته ام اما چیزی که آزار دهنده است، حمایت های زیاد از برخی نمایش ها است که به گوش ما می رسد.

« خورشید کاروان» نمایشی که بیست و نه سال از عمرش می گذرد

محمود فرهنگ هم در خصوص حمایت‌ها گفت: ما در حوره تئاتر دینی رسالت‌هایی داریم و شاید به همین دلیل است که سالیان سال بدون دریافت چیزی کار‌هایی را اجرا بردیم. «خورشید کاروان» می خواهد پرچمی را به اهتزار درآورد. ما یک سال در تئاتر دینی تلاش می‌کنیم تا در سه ماه ۴۵ نمایش اجرا رود. از بین ۳۰۰ نمایشنامه ۳۰ نمایش انتخاب می‌کنیم و البته انتخاب آن‌ها راحت نیست. در بخش شهرستان‌ها گروه‌هایی با قدرت کار می‌کنند که متاسفانه در تهران دیده نمی‌شوند. مشکلات اقتصادی در کشور ابتدا بر فرهنگ تاثیر می‌گذارد. به یاد دارم یک سال بودجه ما در تئاتر صاحبدلان یک میلیارد بود، ولی الان به ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون  می رسد. البته در چند سالی که همراه گروه بودم حمایتی از نمایش نشد، ولی مهدی متوسلی هم حرفی نزد و دلخوری نداشت.

 

گفت‌وگو از مینا قنبری

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار