ظریف:

هرگز نگفتم امضای کری سند است/ اگر می‌خواستم برند شخص خود را حفظ کنم، نوبل می‌بردم/ آدرس تمام افرادی که به من اتهام دروغین می‌زنند در آلبانی نیست

وزیر خارجه ایران عصر سه شنبه در جمع تعدادی از فعالان فضای مجازی گفت که وظیفه وزارت خارجه حفظ برند ایران است نه برند یک آدم یا یک دستگاه یا یک تفکر.


ظریف: وظیفه ما در وزارت خارجه حفظ برند ایران است نه برند یک آدم یا یک دستگاه یا تفکربه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر امروز (سه شنبه) در جمع تعدادی از فعالان فضای مجازی گفت: شرایط کشور شرایط ویژه‌ای است. کشور ما در هیچ بلوک بندی سیاسی نیست و بنابراین همیشه باید خودش راسا با مشکلات برخورد و راهکار‌هایی برای معضلاتش پیدا کند.

او افزود: برای خیلی از کشورها، دیگران تصمیم می‌گیرند. این دستاورد بزرگی است و این دستاورد را به عنوان داده می‌گیریم، مردم به دلیل این، فشار تحمل کردند و خون برای آن داده شده است.


بیشتر بخوانید: برگزاری نشست مشترک سفیر یمن در تهران با سفرای آمریکای لاتین


رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: البته ما اشتباه هم زیاد کردیم و به مردم زیاد هزینه وارد کردیم. نباید از جیب مردم هزینه بدهیم.
ظریف گفت: من مدافع برجام نیستم، مدافع جمهوری اسلامی هستم. باید از منافع ایران در برجام دفاع کنم نه از منافع برجام در ایران.

وزیر امور خارجه بیان کرد: معتقدم کسانی که بیشترین سر و صدا علیه آمریکا در فضای رسانه‌ای می‌کنند بیشترین اعتقاد را دارند که آمریکا قدر قدرت است.

او گفت: امید به دیگری داشتن سم مهلک است.

وزیر امور خارجه خطاب به فعالان فضای مجازی بیان کرد: از وزارت خارجه توقع نداشته باشید به جای اینکه روی برند ایران کار کند، روی برند وزارت خارجه کار کند.

ظریف در پاسخ به سوال یکی از حاضران خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت ما را حفظ کرده است.

او پرسید: من چه زمانی گفتم امضای جان کری سند است؟ یک نقل قول از من بیاورید که من این را گفته باشم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: وظیفه وزارت خارجه دفاع از ایران است. وظیفه من دفاع از ظریف نیست.

ظریف افزود: به من اتهام و افترا نزنید. من گفتم شما از بنده امضا خواستید، من امضا آوردم. دستوری که به من داده شده بود که اوباما امضا کند که من امضا گرفتم. من هیچ زمانی نگفتم امضای جان کری سند است.

او تصریح  کرد: مذاکره با اعضای دائم شورای امنیت برای بیرون آمدن از قطعنامه شورای امنیت، یک ضرورت بود.

وزیر امور خارجه درپاسخ به سوالی درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: ما به عنوان وزارت خارجه نمی‌توانیم با کسی قرارداد ببندیم، ما میتوانیم ظرفیت‌های داخلی را شناسایی و به خارجی‌ها معرفی و برعکس انجام دهیم. الان معاونت دیپلماسی وزارت خارجه بیشترین تمرکزش روی تهاتر و ترانزیت کالا و غیره است. وزارت خارجه ۱۲۰۰ دیپلمات دارد و یکی از فقیرترین دستگاه‌های کشور است.

ظریف درباره اینکه رسانه‌های داخلی نسبت به خارجی‌ها در خبررسانی عقب هستند، به اخبار منتشر شده درباره سفر مقام اماراتی به تهران خاطرنشان کرد: سفر مقام عالی اماراتی به ایران دروغ بود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در ارائه توضیح بیشتر به ماجرای استعفایش از وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: من استعفا دادم، چون تلاشم حفظ برند «ایران» بوده است و آن شب به این نتیجه رسیدم دیگر برند ایران نیستم. اگر می‌خواستم برند ظریف باشم. جایزه صلح نوبل را می‌گرفتم. آن شبی که قرار بود جایزه صلح نوبل را اعلام کنند یکی از دوستان خارجی زنگ زد و به من و پرسید که سخنرانی‌ات را نوشته‌ای؟ من هم در جواب گفتم که برو و با خیالت راحت بخواب چون به من نوبل نمی‌دهند.

او ادامه داد:جان کری و خانم موگرینی هم به نوعی پاسوز من شدند چرا که قرار من نبود برند یک فرد را دنبال کنم. در صورتی که در شب استعفا به یک فرد تبدیل شده بودم. من سال‌ها تلاش کردم مانع این اتفاق شوم، اما در آن مقطع این تصور ایجاد شد که ظریف نماینده سیاست خارجی ایران نیست بلکه نماینده یک دیدگاه است که آن هم دیدگاهی قابل حذف خواهد بود.

ظریف خاطرنشان کرد: برخلاف تصور برخی‌ها اصلا  عصبانی نبودم، اما به شدت دلخور بودم، زیرا در تمام عمرم تلاش این بود که نشان دهم  سیاست خارجی ایران یک کل واحد است٬  از بین رفت. فکر می‌کنم مردم هم متوجه این مسئله شدند.

این دیپلمات کشورمان عنوان کرد:دوستان آدرس کسانی که به من اتهام دروغگویی می‌زدند را درآوردند، همه‌شان از آلبانی نبودند اینجا هم هستند دوستانی که شبانه روز این زحمت را می‌کشند حتی اگر قرار باشد همصدای دیگران شوند.  در حوزه خارجی باید منافع ملی را در نظر بگیریم.  متاسفانه ما را وارد سیاست‌های داخلی کردند و این به ضرر کشور است. سیاست خارجی وجه المصالحه دعوا‌های سیاسی داخلی نیست چطور است ترامپ اگر بگوید هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کردیم و ضرر کردیم حرفش را تیتر می‌کنیم، اما اگر بگوید جان کری از پس ظریف بر نیامد را باور نمی‌کنیم؟

او تاکید کرد: من در جایی گفتم آمریکا از نظر قدرت نظامی می‌تواند به ایران حمله کند، اما چرا نمی‌کند، چون از مردم ما و از فرهنگ ایثار و شهادت می‌ترسد. آنچه که ما را حفظ کرده است نه توان دیپلماسی است، نه چیز دیگر بلکه فرهنگ خودباوری و ایثار و شهادت است.

ظریف بابیان اینکه از من نقل قول شده است که گفته‌ام. امضای جان کری پای برجام سند است، خاطرنشان کرد: اما این نقل قول درست نیست من چنین چیزی نگفته‌ام. امکان ندارد چنین چیزی گفته باشم، برخی این را از خودشان این حرف را ساختند و با آن به من حمله کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که اگر چنین صحبتی نکرده اید چرا روشنگری نکرده اید؟ افزود: انقدر از این لاطائلات شنیده‌ام و جواب ندادم، چون طرف دعوای من شما نیستید، آمریکا و جان کری بوده است. در جلسه‌ای کری به من گفت ما می‌توانیم سایت فردو را بزنیم، فکر نکنید نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و من گفتم شما چقدر در جنگ ویتنام، عراق یا افغانستان موفق بودید؟ موفقیتی به دست نیاوردید، اما این را هم بدانید مردم ایران فرق می‌کنند و او در پاسخ گفت به خاطر همین است نمی‌خواهیم وارد دعوا شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
از ماست که بر ماست ، ،
مصدق به آمریکا اعتماد کرد چوبش را خورد ، امروز عده ای به آمریکا و اذنابش اعتماد کردند و امروز چوبش را مردم با گرانی و... دارند می خورند و اگر رهبری نبود تا حالا معلوم نیست کجا بودیم ، اما متاسفانه آنها که خوابند بیدار شدنی نیستند چون خود را به خواب زده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ملکی
۲۳:۱۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
اینها هیچگونه تدبیری برای این تهدیدها نداشتن همینطور فقط امضا کردن بعد اوباما یه جور اروپا یه جور و ترامپ یه جور بازی در اوردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
آقای ظریف ای کاش موقعی که با اطمینان و اتکا به مردم کشورمون و ارتباط با کشورهای دوست شاهد رونق اقتصادی میشدیم شما اینطور خودتون رو مدافع جمهوری اسلامی معرفی می کردین نه الان که بخاطره اعتماد به آمریکا شاهد وضعیت نابسامان اقتصادی هستیم و مردم گلایه مندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
کی گفت آمریکا میتواندبافشاریک دکمه همه چیز مارانابودکند؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
کاش آقای ظریف فقط کاش .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
آقای ظریف لطفا یه نگاهی هم به نوشته های وندی شرمن بنداز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
آقای ظریف این همه صداقت و شجاعت شما را غیر از خودتان و تیم مذاکره کننده، چه کسی دیگری تایید می کند،؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
وقت خودوملت راهدردادیدآقای ظریف وبه دنبال غرب دویدید وبه کشور بزرگترین خسارت رازدید و حالا که مردم 99درصد مردم اصلاح طلبهاراقبول ندارند چنین میگویید تمام حرفهای شما مستند است مردم هوشبار ترازآنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
ایا الان کمی خیلی خیلی خیلی دیر نیست که بگویید این حرف شما نبوده .
در ضمن در این جمله حضرت امام (ره) در مغز من حک شده که ،، امریکا شیطان بزرگ است ،،
یعنی امریکا فقط و فقط قصد فریب دارد و بس .
و این جمله حضرت اقا را هم حتما شنیده اید ،، مذاکره با امریکا سم است.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۲:۴۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
درووووود بر ظریف این قهرمان ملی . کاش قدرش رو بیشتر بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
a....
۲۱:۴۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
همه ی مصاحبه های شما قبل وبعدازبرجام هست
چراهمون موقع تکذیب نکردید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
تو که نگفتی و می دانستی که امضایش سند نیست پس چرا امضا کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
مقاله رو کامل بخوانید. مذاکره با اعضای دائم شورای امنیت برای بیرون آمدن از قطعنامه‌ی شورای امنیت ضروری بود.
Canada
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
متاسفانه بیشتر ایراد های ما ایرانیان از روی حسودی است .که چرا من شعل ایشان را ندارم .این اصلا انتقاد حرفه ای نیست .خدا را مد نظر بگیرید و فقط برای پیشرفت بیشتر کشور اگر راه حل برای رفع مشکلات دارید بگویید .در عیر اینصورت اب به اسیاب دشمن میزیزید .نق زدن الکی بیماری روانی است .مواظب باشید .دچار نشوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
حسودی در اینجا معنی ندارد
Canada
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
داستان بلدرچین و کشاورز که در درس دبستانی بود را هیچ وقت فراموش نکنید .باید با اعتقاد به قدرت خدا و فقط فقط اتکا به جوانان نخبه کشور ادره شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
دکتر عزیز. سلام و ارادت. خسته نباشید. همیشه در قلب هر ایرانی وطن پرست زنده خواهی بود. تاریخ این سرزمین و زنان و مردانش مجاهدات شما را هیچ وقت از یاد نخواهند برد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۰:۱۵ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
درود بر شما هم وطن عزیز با شما کاملا هم نظرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
برجام بی فایده بود
آخرین اخبار