در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجبار به ثبات نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد/وضعیت مناسب صادرات محصولات فولادی

رئیس وقت انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: هنگامی که نرخ ارز با نرخ تورم هماهنگ نباشد، افزایش قیمت بلای جان تولیدات کشور می شود؛ اجبار به ثبات نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.

 

///محمود اسلامیان، رئیس وقت انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تولید فولاد نسبت به گذشته افزایش داشته است، گفت: تورم  و نوسانات نرخ ارز به شدت در تولید و صادرات فولاد موثر است. یعنی به این معنا که میزان واردات افزایش پیدا کرده و تولید در کشور سیر نزولی به خود گرفته است.

او بیان کرد: زمانی که با افزایش تورم، نرخ ارز با ثبات باشد. قیمت تمام شده محصولات تولیدی افزایش می یابد  این اتفاق در حوزه فولاد نیز رخ داد و باعث گرانی ۳۰ درصدی قیمت آن شد.

او بیان کرد: هنگامی که نرخ ارز با نرخ تورم هماهنگ نباشد، افزایش قیمت بلای جان تولیدات کشور می شود. اشتباه بزرگی که دولت در نرخ گذاری ارز ۴ هزار و ۲۰۰ هم انجام داد. اجبار به ثبات نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.


بیشتر بخوانید: ظرفیت تولید فولاد ایران از مرز ۳۰ میلیون تن عبور کرد/ سالانه چند میلیون تن فولاد به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود؟


رئیس وقت انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: تقویت تولیدات کشور در گروی کاهش نرخ تورم به همراه کاهش نرخ ارز است چرا که  در غیر این صورت مجدد این روند بر افزایش قیمت تمام شده تولیدات صنعتی تاثیر می گذارد.

اسلامیان افزود: زمانی که نرخ ارز به یکبار جهش پیدا می کند، باعث می شود یک تورم هیجانی جدیدی رخ دهد که در نتیجه باعث آسیب به تولید می شود اما اگر متناسب با نرخ ارز تورم هم کنترل شود تولید کمتر آسیب خواهد دید به طور مثال نرخ ارز زمانی که به کانال ۱۱ هزار تومان رسید باعث شد تولید حرکت کند و به دنبال آن قاچاق کالا کم شود. 

رئیس وقت انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز تولید فولاد به حدود ۲۵ میلیون تن و صادرات حدود ۱۱ میلیون تن رسید و هم اکنون به نظر می رسد وضعیت تولید و صادرات فولاد مناسب است.

او با اشاره به مشکلات بخش فولاد، در پایان گفت: در دولت قبلی در واحدهای معدنی اجازه احداث خط تولید فولاد دادند که باعث شد بالانس چرخه فولا برهم بخورد. خوشبختانه تراز تجاری فولاد مثبت بوده است.  امیدواریم در آینده شاهد افزایش تولیدات این کالا باشیم.

انتهای پیام/

احداث فولاد در واحدهای معدنی باعث برهم خوردن چرخه تولید می شود

برچسب ها: اخباراقتصادی ، فولاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار