عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۳ میلیارد دلار برای بازسازی نیروگاه‌ها در کشور نیاز است

رضیان گفت: طبق برآورد‌های اولیه سرمایه گذاری بالغ بر ۲.۵ الی ۳ میلیارد دلار برای بازسازی نیروگاه‌ها در کشور نیاز است.

۳ میلیارد دلار برای باسازی نیروگاه‌ها در کشور نیاز استبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق آمار برآورد شده ۱۲۳ واحد نیروگاهی حرارتی در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۴۲ واحد دولتی، ۶۰ واحد خصوصی و ۲۱ واحد در اختیار صنایع بزرگ هستند.

همچنین ۸۱ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه‌هاست که از این میزان ۶۴ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی است از این تعداد نیز ۱۶ هزار واحد بخاری ۲۵ هزار و ۳۵۵ مگاوات واحد گازی و ۲۳ هزار واحد سیکل ترکیبی است. در حال حاضر ۱۰ درصد نیروگاه‌ها در ایران، عمری بالای ۴۰ سال و ۶۱ درصد نیروگاه‌ها کمتر از ۲۰ سال سن دارند.

اما برنامه راهبردی وزارت نیرو تا سال ۱۴۰۴ در راستای افزایش میانگین راندمان برق و حرارت نیروگاه‌های کشور، تدوین شده و بر اساس مطالعات صورت گرفته در این راستا، برنامه‌ای برای بازنشستگی واحد‌های قدیمی با راندمان پایین در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر با خروج واحد‌های فرسوده راندمان تولید افزایش می یابد، همچنین این اقدام هم‌زمان موجب کاهش مصرف سوخت به ازای تولید برق مساوی و در نتیجه  آلایندگی ناشی از مصرف سوخت کمتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: درآمد ۱۷۰ میلیاردی سامانه جامع پایش نیروگاهی در فاز اول


طبق اعلام سازمان‌های مربوطه، در حال حاضر ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در سراسر ایران وجود دارد که طبق برآورد‌های صورت گرفته، پنج سال زمان برای جایگزینی این نیروگاه‌ها نیاز است؛ علاوه بر این نیز هر نیروگاه جدیدی که احداث شود، به ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که در صورت تأمین این مبلغ می‌توان با نیروگاه‌های اسقاطی خداحافظی کرد.

در این باره عبدالله رضیان عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت نیروگاه های فرسوده در کشور گفت: در واقع انجام این کار هزینه های بالا  و نیاز به منابع ارزی دارد که باید از صندوق توسعه ملی این هزینه ها انجام شود. 

او ادامه داد:  در این زمینه یک جلسه با وزارت نیرو و توانیر داشته ایم که طبق برآورد‌های اولیه فقط سرمایه ای بالغ بر ۲.۵ الی ۳ میلیارد دلار برای باسازی نیروگاه‌ها در کشور نیاز است.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نیروگاه فرسوده ای در کشور از مدار خارج نمی شود بلکه برنامه داریم آن ها را بازسازی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۴:۰۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
در کشوری مثل ایران این رقم پول زیادی نیست
آخرین اخبار