دانستنی حقوقی؛

همه آنچه که باید درباره انحصار وراثت بدانید/ صفر تا صد چگونگی انحصار وراثت

برای پیشبرد روند قانونی چگونگی انحصار وراثت باید به نکات قانونی مهمی توجه داشته باشیم.

دانستنی حقوقی/ همه آنچه که باید درباره انحصار وراثت بدانید/ صفر تا صد چگونگی انحصار وراثتبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهمترین فعالیت‌های حقوقی که تمام مردم با آن سر و کار دارند موضوع انحصار وراثت است.

انحصار وراثت پس از فوت یکی از اعضای خانواده و برای تعیین میزان سهم‌الارث هر یک از وراث انجام می‌شود و به واسطه گواهی انحصار وراثت میزان ارث هر یک اعضای خانواده مشخص می‌شود.

اما در انجام انحصار وراثت باید به موضوعات مهمی توجه داشت؛ اولین قدمی که در انحصار وراثت باید انجام داد دریافت فرم مخصوص است و این فرم باید از شورای حل اختلاف دریافت شود و البته موضوع مهم آن است که بدانید برای دریافت این فرم باید حتما به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی بروید.


بیشتر بخوانید: ادعای ورشکستگی برای فرار از پرداخت قرض چه تبعاتی دارد؟


پس از آنکه فرم مربوطه تکمیل شد باید با مراجعه به یک دفتر اسناد رسمی، فرم اخذ شده از شورای حل اختلاف را به همراه گواهی فوت و اصل شناسنامه و کارت ملی وارثان ارائه دهید.

گام سومی که در انحصار وراثت اهمیت بسزایی دارد تعیین و تکلیف اموال فرد متوفی است و وارثان وظیفه دارند فهرستی از اموال منقول و غیرمنقول فرد متوفی را تهیه کنند.

یکی از اقدامات مهم در ارث مراجعه به اداره دارایی برای تعیین و تکلیف مالیات بر ارث است این مالیات بر اساس ارتباطات وراث با متوفی دریافت می‌شود.

وارثان باید توجه داشته باشند که فرم مخصوص انحصار وراثت را در یکی از دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانند و آن را به یکی از شعب شورای حل اختلاف تحویل دهند البته به این موضوع توجه داشته باشید که نیازی نیست تمام وراث به شورای حل اختلاف بروند بلکه یکی از وراث هم برود، کفایت می‌کند.

پس از انجام این اقدامات نوبت آگهی در روزنامه‌ها می‌رسد و مرجع قضایی آگهی را در یکی از روزنامه‌ها منتشر می‌کند تا اگر فرد متوفی وارث دیگری داشته باشد به دادگاه مراجعه کند پس از گذشت یک ماه از تاریخ آگهی اگر فرد جدیدی اعتراض نکند گواهی انحصار وراثت با توجه به میزان سهم ارث هر یک از وراث صادر می‌شود.

انتهای پیام/

جزئیات چگونگی دریافت فرم انحصار وراثت

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
سلام، خواهروبرادرم قبرپدرمونوکه حدود150میلیون قیمت داره بخاطراینکه مال پدرمون بوده باقیمت دولتی خریدن، ایامیشه ازشون شکایت کنم وحقمودولت میده وقابل پیگیری هست
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام ایا همسر دوم سوم بعد از فوت شوهر میتوانند از پسر بزرگتر که از همسر اول است میتوانند مهریه طلب کنند وشکایت کنندآیا میتوانند سهم ارث فرزندان همسر اول رابه نفع خود بابت مهریه طلب کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
در ضمن از کسی که مالی ندارد مالیاتی گرفته نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
فرم استشهادیه انحصار وراثت باید در دفتر اسناد رسمی سه نفر شهود که از اقوام وبستگان درجه یک متوفی نباشند امضا وتوسط دفترخانه گواهی امضا شودوبه شورا یا دادگاه ارائه شود وبقیه مراحل ...و مالیات بر ارث رو هم بعد از گرفتن انحصار وبا در دست داشتن مدارک ورثه متوفی واسناد ومدارکی که بنام متوفی هست اعم از اموال منقول وغیر منقول ویا حسابهای بانکی و خط تلفن وموبایل و هر مال وامول ومستغلات دیگری مانند داشتن سرقفلی از هر محل کسبی وغیره بامراجعه به اداره دارایی وامور مالیاتی و پرداخت مالیات بر ارث میتوان اخذ نمود و از پرداخت مالیات بر ارث هم دلخور نباشید دولت است دیگر خرج ومخارج دارد مملکت داری بدون پول در آوردن نمیشود
Poland
Reza
۱۳:۴۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
سلام . کجای دنیا وقتی شوهری فوت میکنه به همسری که سالیان سال زحمت کشیده یه هشتم بهش برسه بعد به مادری که بچشو از بیست سالگی به حال خودش رها کرده و تا به الان نمیدونسته کجاست یک شیشم برسه که بعد مادرش بعد از چهل سال پیداش بشه بگه فقط ارث میخوام کجای دنیا این پول به مادر ظالم و بی صفت میرسه واقعا برای قانون جمهوری اسلامی باید تاسف خورد که یه همچین قانونی پیاده کردن
Italy
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
با سلام
چرا افراد مجرد در صورت فوت یک سوم اموالشان به دولت میرسد؟
وچرا حقوق بازنشستگان مجرد به افرادی مانند برادر و خواهر و یافرزندان آنها تعلق نمیگیرد؟
چرا به مجرد ها این قدر ظلم میشود.
در زمان شاغل بودن عموما بیشتر بارشان چسبیده و زحمت زیادی می کشند در زمان فوت کلا آنها را بدون وارث میدانند؟در حالیکه در زمان زنده بودن تمام زحماتش ممکن است به گردن خانواده باشد.
درحالیکه باقی افراد خانواده او میبایست مورد توجه قرار گیرند.
پس لازم است که قوانین درستی برای این گروه در نظر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۲:۳۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
وصیت نامه کی باید ارائه شود اگر متوفی وصیت نامه محضری مبنی بر یک سوم اموالش به یکی از وراث داشته باشد کی باید ارائه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
دولت به چه حقی مالیات برارث راازوراث می گیرد؟؟!!! مگر ارث پدردولت راباید ازمردم بگیرند؟؟!! این قانون ازریشه ظالمانه است؟!؟! درصد این قانون زور هم خیلی بالاست؟؟!! اگردولت اعای اسلامی می کند،!!؟؟دولت ومجلس باید این قانون رابازنگری کنند!! به نفع مردم؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
واقعا متاسفم ! این قانون نادرستی است . تازه جالب اینجاست کسی که فوت کرده شاید شاغل دولتی که هیچ حتی بیمه هم نداشته ، یعنی فعالیت آزاد داشته بعد دولت به چه حقی مالیات میخواد؟ کسی که فوت میکند بعد از او چیزی به اموال خانواده اش اضافه نمیشود یا اموال باد آورده ای نیست! دولت از مرده هم پول میخواد؟ یعنی تو قبر هم دستبردار نیست؟
آخرین اخبار