محور مقاومت، بازوهای کنترلی ایران برای مهار عربستان

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اهواز محور مقاومت را بازو های کنترلی ایران برای مهار عربستان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد عبدالخانی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اهواز در نشست تخصصی ایران و عربستان که به وسیله انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی برگزار شد با اشاره به تحولات ٢۰۱۱ در جهان عرب گفت: این رخداد‌ها موجب حاکم شدن وضعیتی در منطقه خاورمیانه شد که شکل گیری نظامی ٢ قطبی در منطقه را رقم زد. (آل سعود پس از مرگ جمال عبدالناصر به گونه‌ای رهبر کشور‌های اقتدار گرا در خاورمیانه و شمال آفریقا شد.) در طرف دیگر قطب، ایران قرار داشت که از بیداری اسلامی در کشور‌های عربی حمایت می‌کرد. زیرا این جریانات را جزئی از آرمان بلند و دراز مدتی می‌دانست که بنیانگذار جمهوری اسلامی آن را تعیین کرده بود که همان حق تعیین سرنوشت توسط مردم است.

محور مقاومت، بازو های کنترلی ایران برای مهار عربستان

او با اشاره به اینکه پس از بیداری اسلامی یا بهار عربی، جهان عرب شاهد یک هرج و مرج در شمال آفریقا بوده و هر کس به دنبال تامین امنیت خودش بوده است، افزود: آنچه در سیاست بین الملل ظرفیت یک دولت را تامین می‌کند، تاثیر گذاری یا اعمال قدرت از طریق بازو‌های اثر گذار است.

عبدالخانی بیان داشت: محور مقاومت بازو‌های کنترلی جمهوری اسلامی در خاورمیانه برای مهار عربستان سعودی هستند. یکی از دلایل نگاه بدبینانه آل سعود به ایران ریشه در اصول انقلاب دارد. نفی سلطه پذیری و دست یابی به امنیت پایدار الزاما از طریق همکاری با کشور‌های همسایه امکان پذیر است، در حالی که سعودی‌ها ایجاد امنیت را در گرو ائتلاف با کشور‌های فرا منطقه‌ای می‌دانند.

محور مقاومت، بازو های کنترلی ایران برای مهار عربستان

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اهواز اظهار کرد: جمهوری اسلامی هر گونه حضور نیرو‌های خارجی و هژمون را در غرب آسیا ناملموس می‌داند؛ و از جنبش‌های آزادی بخش و مستضعفین حمایت می‌کند و عربستان مدعی است این مسائل حاکمیتش را به خطر می‌اندازد.

محمد عبدالخانی تصریح کرد: عربستان ادعا می‌کند که به دنبال توسعه روابط خود با ایران است، در حالی که تاکنون و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود آنکه تمامی روسای جمهور ما به این کشور سفر کرده اند، اما هیچ کدام از مسئولین عربستان برای توسعه روابط به ایران نیامده اند؛ و اگر حالا آل سعود مشتاق به افزایش رابطه خود با جمهوری اسلامی شده ناشی از بازو‌های ایران در منطقه و فشار‌های وارد شده بر آنان است.

محور مقاومت، بازو های کنترلی ایران برای مهار عربستان

انتهای پیام/ ن

نشست تخصصی ایران و عربستان

برچسب ها: سیاست خارجی ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.