همایش پژوهش‌های کاربردی در زبان‌شناسی رایانشی

دومین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در زبان‌شناسی رایانشی با محوریت خط و زبان فارسی به میزبانی شیراز برگزار شد.

همایش پژوهش‌های کاربردی در زبان‌شناسی رایانشیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دبیر علمی همایش گفت: زبان شناسی رایانشی حوزه‌ای میان رشته‌ای است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از زبان شناسان، متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم رایانه، هوش مصنوعی، ریاضی، منطق، مردم شناسان و عصب شناسان را به خود جلب کرده است.

محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی افزود: این رشته به بررسی و تولید الگوریتم‌ها و نرم افزار‌های بررسی هوشمند داده‌های زبانی می‌پردازد.

او با بیان این که در این همایش یک روزه تازه‌ترین پژوهش‌های علمی در زمینه زبان شناسی رایانشی بررسی شد، افزود: نظریه‌ها و قالب‌های زبان‌شناسی رایانشی، بازنمود دانش زبانی، روش‌های آماری در زبان‌شناسی رایانشی، پردازش زبان طبیعی، پردازش متن، وب معنایی، واژه‌سازی رایانشی، برچسب‌دهی مقوله‌های گفتار، نحو رایانشی و زبان‌شناسی پیکره‌ای از محور‌های این همایش است.

دبیر علمی همایش گفت: از ۵۷ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ۱۹ مقاله پذیرفته و از این تعداد ۱۵ مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد.

او افزود: برپایی ۲ کارگاه آموزشی در زمینه آشنایی با ترجمه ماشینی و کاربرد نرم‌افزار‌های واژه‌نما از دیگر برنامه‌های این گردهمایی علمی است.

این همایش در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و با حضور اساتید حوزه‌های زبانشناسی رایانه ای، علم اطلاعات و دانش شناسی، زبان و ادبیات فارسی و علوم رایانه‌ای برگزار شد.

مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان علوم جهان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۰ تأسیس شده و هدف اصلی این مرکز تأمین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ایران و کشور‌های منطقه است.

از جمله فعالیت‌های مهم مرکز منطقه‌ای می‌توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشور‌های منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیر فارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیاز‌ها و تأمین اطلاعات مورد نیاز آن‌ها اشاره کرد.

این مرکز در حال حاضر بیش از ۸ میلیون مدرک علمی در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف خود از جمله مقالات نشریات و همایش ها، کتاب ها، گزارش‌های طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و پایان نامه‌ها در کلیه حوزه‌های موضوعی از جمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و … و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی بوده که به‌صورت الکترونیکی و IP-Based در اختیار اعضای هیئت علمی و دانشجویان قرار می‌دهد.

مرکز منطقه‌ای بیش از ۳۵ شاخه را در دانشگاه‌های مهم کشور و مراکز علمی تأسیس کرده و بدین ترتیب یک شبکه علمی پیوسته میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فراهم آورده است.
انتهای پیام/م

همایش پژوهش‌های کاربردی در زبان‌شناسی رایانشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.