٦ تیم حرفه ای، نساجی و ٩ تیم دیگر غیرحرفه ای؛

چرا از صدور مجوز حرفه‌ای جنگی نابرابر استنباط می‌شود؟

کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای نساجی و ٩ تیم دیگر لیگ برتر را در لیست غیرحرفه ای‌ها قرارداده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، نشست اعضای کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال که با ریاست سهیل مهدی انجام شد، پیام آور شادی برای شش تیم و هشداری خطرناک برای ١٠ تیم دیگر بود.

البته خبر دردناک دیگر از این جلسه رد تمام تیم‌های دسته یک در کسب مجوز حرفه‌ای بود که خود جای بحث دارد.

شش تیمی که مجوز حرفه‌ای را کسب کردند، استقلال و پرسپولیس از تهران، سپاهان و ذوب آهن از اصفهان، شهر خودرو از خراسان رضوی و تراکتورسازی تبریز بودند، تیم‌هایی که یا به کمک لایتناهی دولت متصل اند یا مالکی متمول دارند که تا به حال نگذاشتند تیم تحت مالکیت شان غم بی پولی بخورد.

به طور مثال سهیل مهدی در این نشست میان اعضای کمیته، با شعف خاصی از تسویه تراکتور با ١٧٠ نفر از طلبکاران خود به صورت نقدی داده که معادل پنج تیم فوتبال است و گفته همین اتفاق موجب صدور مجوز حرفه‌ای برای این تیم شده است، البته یقینا کمک مالک متمول تیم تبریزی به تیم ملی، برای رفت و آمد بین المللی بی تاثیر نبوده است.

نساجی یکی از تیم‌هایی است که در فوتبال ایران تیم خصوصی به آن اطلاق می‌شود، البته تنها ویژگی این خصوصی بودن ارتزاق نکردن از بودجه دولتی است.

تنها نماینده مازندران که تقریبا ربع قرن از سطح اول کشور دور بود، پارسال به لیگ برتر رسید و امسال لیگ را در شرایط مدیریتی خاصی آغاز کرد، البته این شرایط همچنان ادامه دارد.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به دلیل بدهی قبلی نساجی اجازه استفاده از بازیکنان جدید را به این تیم نداده است و چهار بازیکن از جمله محمد قاضی و رامین کفشگری با وجود داشتن قرارداد، شش هفته در ترکیب نساجی به میدان نرفتند.

اوضاع بد تاجایی پیش رفته که فرهاد صنیعی فر در انتقاد از شرایط به نمایندگان مازندران در مجلس تاخت و گفت اگر می‌بینید اجازه استفاده از بازیکنان جدیدمان را نمی‌دهند و حتی مارا به لغو صدور مجوز بزای استفاده از سه بازیکن دیگر می‌کنند، به این دلیل است که ما کسی را در مجلس نداریم!

این اتفاق درحالیست که تقریبا همه باشگاه‌های ایران با بدهی ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند و تقریبا روزی نیست که بدون خبر تهدید یک باشگاه لیگ برتری از جانب فیفا شب شده باشد.

در چند سال اخیر سرخابی‌ها با کمک دولت بدهی‌های چند میلیون دلاری خارجی خود را که عمدتا از روی اشتباهات و ناآگاهی مدیران شان نسبت به قوانین بین المللی بوده است، حل و فصل کردند و در این میان وزیر ورزش حتی در جذب اسپانسر برای این تیم‌ها هم دریغ نکرده است.

کارشناسان به این موضع فدراسیون نسبت به تیم‌های کم بضاعت‌تر انتقاد دارند، و می‌گویند برخورد دوگانه بین تیم‌های پولدار و دولتی و تیم‌هایی مانند نساجی مازندران، شاهین شهرداری بوشهر، پارس جنوبی جم و برخی دیگر از تیم‌هایی که از حمایت دولت بی بهره هستند، کمکی به فوتبال نمی‌کند.

نساجی یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های ایران است که بیش از ٦٠ سال قدمت دارد و بر کسی پوشیده نیست اگر حمایت هواداران نبود، این تیم هم سال‌ها پیش مانند تیم‌های ریشه دار مثل آرارات، بهمن، وحدت و شموشک از بین رفته بود و اینکه فدراسیون چنین تیمی که برای ادامه حیات دست و پا می‌زند را بدین شکل تحت فشار می‌گذارد، شک برانگیز است!

حامد گلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.