خدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

جدایی سنجش از پذیرش در قبولی دانشگاه‌ها نیازمند اصلاح قوانین

رئیس سازمان سنجش گفت: جدایی سنجش از پذیرش در قبولی دانشگاه‌ها نیازمند اصلاح قوانین است.

جدا کردن سنجش از پذیرش باعث ایجاد رانت و رانت بازی در دانشگاه‌ها می‌شود؟ / نیازمند یک جایگزین عدالت محور و شفاف هستیم/اگر همتی باشد سامندهی سهمیه‌ها به ۱۴۰۰ هم می‌رسدابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و پذیرش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چه سالی می‌توانیم شاهد تغییرات در سهمیه کنکور شویم، اظهار کرد: به اعتقاد من در صورت عزم جزم مسئولان و اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع ساماندهی سهمیه‌های کنکور به سال ۹۹ می‌رسد.
 
خدایی در ادامه بیان کرد: سازمان سنجش فقط مجری قوانین است، ولی اگر همت باشد؛ ساماندهی سهمیه‌ها به امسال هم می‌رسد و این طور نیست که فقط برای ۱۴۰۰ اجرایی باشد.
 
رئیس سازمان سنجش در ادامه در پاسخ به این سوال که سنجش باید از پذیرش در قبولی دانشگاه‌ها جدا شود یا خیر، بیان کرد: این بحث برای ۱۴۰۰ به بعد است و زودتر نمی‌توانیم در این زمینه قدمی برداریم. این موضوع کمی پیچیده است و ابتدا باید قوانین اصلاح شود و جایگزین‌ها در نظر گرفته شود.
 
او در ادامه بیان کرد: بحث جدا کردن سنجش از پذیرش به این صورت نیست که بشود با یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس اصلاح شود.
 
رئیس سازمان سنجش در ادامه در پاسخ به این سوال که جدا کردن سنجش و پذیرش باعث رانت و رانت بازی برخی دانشگاه‌ها نخواهد شد یا خیر، گفت: هر طرحی که مطرح می‌شود مزایا و معایبی دارد که این بحث پدید آمدن رانت در دانشگاه‌ها نیز یکی از معایب آن است.

او  تاکید کرد: بر اساس مدل تقاضا می‌توانیم یک سری از اختیارات را به دانشگاه‌ها بدهیم.
بیشتر بخوانید: واکنش سازمان سنجش به رد پای مسئولین در باند فروش سوالات کنکور ۹۸
خدایی در پایان گفت:  هم اکنون در رشته‌های ریاضی و فنی و انسانی با توجه به گستردگی رشته‌ها مشکلی نداریم، ولی در برخی رشته‌ها که حساسیت زیاد و متقاضی نیز زیاد است صحبت شما مبنی بر احتمال رانت دانشگاه‌ها درست است.  باید با تعمل یک جایگزین عدالت محور و شفاف درست کرد و بعد وارد عمل شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کنکور ، دانشگاه ، مدرسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
باید سهمیه ها حذف بشوند
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۱:۴۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
حتما باید این سهمیه ها که باعث خورده شدن حق بچه های درس خون شده حذف بشن.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۳۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
هنوز یک سال تا کنکور مانده شما باید این سهمیه هارو ساماندهی وحذف کنید
آخرین اخبار