رئیس اتاق بازرگانی فارس خبر داد؛

رسیدگی و پاسخگویی، در سازمان ملی استاندارد زمانبر است

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه رسیدگی و پاسخگویی، در سازمان ملی استاندارد زمانبر است، گفت: رویه طولانی گرفتن مجوزها و موازی کاری دستگاه های ذیربط، صادرات را با مشکل روبرو کرده است.

رسیدگی و پاسخگویی، در سازمان ملی استاندارد زمانبر استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی استان فارس در مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد، با اشاره به بررسی چالش‌های بخش صنعت با استاندارد، گفت: تفویض برخی از اختیارات استاندارد به مراجع استانی جهت بهبود و تسریع امور مربوط به استاندارد لازم است که این موضوع در شورای استاندارد استان به تفصیل مطرح شود.

او از همکاری و همراهی موثرتر اداره کل استاندارد در بحث صادرات محصولات استان سخن گفت و افزود: با توجه به اهمیت و لزوم صادرات و رویه طولانی اخذ مجوز‌ها و نامه نگاری‌ها و موازی کاری دستگاه‌های ذیربط، صادرات با مشکل روبرو شده است.

رازقی ادامه داد: با توجه به آنکه به طور معمول زمان رسیدگی و پاسخگویی، در سازمان ملی استاندارد زمانبر است، پیشنهاد می‌شود بررسی و جوابدهی به درخواست‌های تجدید و اصالحیه استاندارد‌ها طبق برنامه زمانبندی شده انجام گیرد تا از اتلاف زمان ذینفعان در بازار‌های هدف جلوگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: تغییر در شاکله تدوین و بازنگری استاندارد‌ها بر اساس نیاز‌های فعلی جامعه، نوآوری در تدوین و بازنگری استانداردها، خالصه سازی متون استانداردها، توجه به کیفیت در تدوین ها، مطابقت استاندارد‌ها با استاندارد‌های بین المللی، ادغام و یکپارچه سازی استاندارد‌های دسته محصولات مشابه در راستای کاهش تعداد استانداردها، بازنگری و به روزسازی استاندارد‌های قدیمی انجام‌شود.

او بیان کرد: برای مقاومت بدنه سازمان ملی استاندارد جهت بازنگری استاندارد‌ها پیشنهاد می‌شود انعطاف پذیری در تدوین و بازنگری استاندارد مدنظر قرار گیرد و سهم بیشتری به نظرات ذینفعان و بخش خصوصی در تدوین و بازنگری استاندارد‌ها اختصاص داده شود.

رازقی همچنین گفت: تدوین و بازنگری استاندارد‌ها بصورت منطقه‌ای با توجه به تفاوت اقلیمی در ایران و ویژگی‌های خاص هر منطقه؛ در مواردی مانند رب گوجه فرنگی جهت انطباق این محصولات با یک استاندارد واحد، تولیدکننده را دچار مشکل می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود در این موارد، تدوین استاندارد‌ها بصورت منطقه‌ای و براساس شرایط جغرافیایی آن انجام شود.

او گفت: تدوین عدم تطابق برخی از استاندارد‌ها با شرایط فعلی کشور با توجه به شرایط تحریم اقتصادی، تولیدکننده‌ها برای تهیه و تامین مواد اولیه، مواد افزودنی و نگهدارنده وارداتی که مطابق با استاندارد مربوطه بوده، دچار مشکل شده اند درصورتیکه مواد مشابه‌ای در کشور تولید می‌شود که با استاندارد‌های بین المللی مطابقت دارد و میتوان از این مواد استفاده کرد.

رازقی تصریح کرد: موازی کاری و عدم هماهنگی دستگاه‌های نظارتی به عنوان مثال اداره استاندارد بحث نظارت بر واحد‌های تولیدی را به بخش خصوصی) آزمایشگاه‌های همکار استاندارد و شرکت‌های بازرسی واگذار کرده درصورتیکه اداره نظارت بر مواد غذایی، خود این نظارت را انجام می‌دهد و این نظارت‌ها به صورت موازی در حال انجام است که هزینه‌های زیادی را بر تولیدکننده تحمیل کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس به عدم تطابق برخی از استاندارد‌ها با شرایط فعلی کشور با توجه به شرایط تحریم اقتصادی، تولیدکننده‌ها برای تهیه و تامین مواد اولیه، مواد افزودنی و نگهدارنده وارداتی که مطابق با استاندارد مربوطه بوده، دچار مشکل شده‌اند هم اشاره کرد و افزود:پیشنهاد می‌شود در این موارد اصلاح استاندارد مربوطه و جایگزینی مواد موجود و مشابه با درنظر گرفتن دو اصل کیفیت و سالمت انجام شود.

رازقی بیان کرد: عدم تطابق برخی از استاندار‌های کالا‌های مورد نیاز بازار هدف با استاندارد‌های داخلی برخی از کالا‌های مورد نیاز بازار هدف که سطح استاندارد تولید آن مورد تایید متولی استاندارد کشور هدف است، به لحاظ عدم تطابق با بعضی از موارد مطرح در استاندارد داخلی، فاقد صالحیت اعلام می‌شود و این موضوع موانع فراوانی را پیشرو صادرکنندگان استان قرار داده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس پیشنهاد کرد که در مواردی که نیاز فوری به اصلاح و تجدیدنظر در استانداردی است، این امکان فراهم شود که حتی بصورت موقت اصلاحیه استاندارد موردنظر انجام شود.

انتهای پیام/چ

مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار