کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هرگونه تغییر منجر به تضعیف سوریه می‌شود/ عربستان باوجود هزینه‌های هنگفت نظامی، در مقابل محور مقاومت ناتوان بود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان به رغم هزینه‌های هنگفت در حوزه تسلیحات نظامی، نتوانست در مقابل محور مقاومت اقدامی را پیش ببرد.


/////////////////////////داوود احمدزاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تجاوز نظامی ترکیه  به بخش های شمالی سوریه و تبعات این اقدام نظامی اظهار کرد: ترکیه عضو پیمان ناتو و یکی از متحدان نزدیک آمریکا در منطقه محسوب می شود.  این کشور در مسئله سوریه فراز و نشیب‌هایی را داشته است و در ابتدای بحران سوریه از گروه‌های مسلح تکفیری و غیر تکفیری که زمینه ساز بحران‌ در سوریه بودند، حمایت می‌کرد، حتی در راستای ایجاد محور عربی _ترکی و  نهاد‌های موازی با نظام این کشور اقدام کرده است.

او افزود: با خروج نیرو‌های آمریکایی این فرصت برای آنکارا پیش آمد که به آن تهدید اصلی را که پیشتر  بار‌ها  توسط رئیس جمهور این کشور  درباره تجاوز نظامی به بخش های شمالی این کشور اعلام کرده بود ، جامه عمل بپوشاند.

احمدزاده ادامه داد: ترکیه قبلا در بحث مذاکرات  سه جانبه آستانه در حل بحران سوریه توافقاتی را داشته است و اقدام اخیر این کشور در تجاوز به خاک سوریه نقض توافقات انجام گرفته محسوب می شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به  اقدام اخیر آنکارا در افزایش بروز تنش‌ها تصریح کرد: به نظر می‌رسد با عدول آنکارا از توافقات قبلی با تهران و مسکو  در مذاکرات آستانه، ممکن است اصطکاک منافع بین این سه کشور ایجاد شده باشد و نکته اصلی این است که ترامپ با اذعان به مخالفت با تجاوز نظامی ترکیه به بخش‌های شمالی سوریه، باعث بروز تنش میان این کشور و آمریکا شده است ولی در رفتاری متناقض به نوعی با خواست شخص رئیس جمهور ترکیه کنار آمده و در راستای جریانات اخیر کرد‌ها را تنها گذاشته است.


بیشتر بخوانید: تنش در منطقه به نفوذ قدرت‌های فرامنطقه‌ای منجر می‌شود


احمدزاده با اشاره به  موضع رژیم صهیونستی نسبت به اقدام اخیر آنکارا خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی از ابتدای  به وجود آمدن بحران سوریه  درپی خارج کردن نظام حاکم بر سوریه از محور مقاومت بوده و در این راستا از هیچ اقدامی اعم از تجاوز نظامی و همکاری امنیتی با مخالفان سوریه،  همچنین تشویق ایالات متحده برای حضور نظامی در این کشور که به تضعیف نظام کنونی منجر شود، دریغ نکرده است.

او افزود: حضور آمریکا در شرق سوریه به نوعی اهداف این رژیم را تامین می‌کرد به طوری که صهیونیست‌ها مانع پیوستگی لجستیکی در محور مقاومت محسوب می‌شدند، تا زمانی که نیرو‌های آمریکایی در خاک سوریه حضور داشتند جبهه شرقی همچنان فعال بود و توجه نیروهای سوری و متحدانش بیشتر بر این منطقه  متمرکز بوده است، ولی با خروج نیرو‌های آمریکایی از شرق فرات، ممکن است رژیم صهیونیستی با روسیه رایزنی‌هایی را درباره  بحران سوریه  انجام دهد تا در صورت امکان، میزان تهدید‌ها در جبهه مقاومت را افزایش دهد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: محور مقاومت از ابتدای بحران سوریه به حمایت از نظام حاکم بر سوریه  و شخص رئیس جمهور پرداخته و بر این باور بوده است که هر گونه تغییر در نظام این کشور منجر به تضعیف و تضییع سوریه خواهد شد.

احمدزاده تصریح کرد: با خروج بخشی از نیرو‌های آمریکایی از سوریه محور مقاومت می‌تواند آزادی عمل بیشتری در سوریه اعمال و اهداف و راهبرد‌های خود را به پیش ببرد، ولی در نقطه مقابل ممکن است خروج آمریکا  از این منطقه در راستای ایجاد محور جدیدی علیه نیرو‌های محور مقاومت و  در بخش دیگری از غرب آسیا مانند عراق باشد.

او درباره استقرار نیرو‌های فرا منطقه‌ای در عربستان  هم خاطرنشان کرد: عربستان همواره  تلاش کرده است ائتلاف‌های ضد ایرانی را در منطقه شکل دهد، ناتوانی آل سعود در دفاع از منافع خود و شکست‌های متعدد در جنگ‌های نیابتی از سوریه گرفته تا یمن باعث شده تا رسما زمامداران این کشور با پرداخت باج و تسهیلات بیشتر به ایالات متحده، ترامپ را ترغیب به حضور در منطقه و حمایت امنیتی بیشتر در مقابل محور مقاومت و به ویژه یمنی‌ها کند.

او بیان کرد: بعد از مسئله آرامکو ضعف راهبرد امنیتی عربستان سعودی بر همگان آشکار و ثابت شد این کشور نمی‌تواند به رغم هزینه‌های هنگفت و سرسام آور در حوزه تسلیحات نظامی، نتوانست اقدامی را در مقابل محور مقاومت پیش ببرد،  همچنین  به نظر می‌رسد عربستان با شکست در خرید امنیت از غرب به جای  به کار بردن استراتژی مصالحه و گفت وگو با ایران، در تلاش است با وابستگی شدیدی  به غرب و به خصوص ایالات متحده دارد  و با حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه امنیت ساختگی را به وجود بیاورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار